3522
Sök

Oljeplugg i sump + div andra frågor ang volvo 740 16v

39 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Tjena.

Det är så att min bil drar rätt mycket olja. Jag har upptäckt att det läcker vid ventilkåpan och lägger sig vid tändstiften = lyfta och byta packningsklister. Nemas problemas?

Sedan blir det pölar på golvet i garaget och jag är nästan säker att det kommer från oljepluggen i sumpen. Det känns som det är gängpajj i den. Jag misstänker även att det är kopparbrickan men jag tänkte förbereda för det värsta för att undvika att byta olja två gånger (fixar det hos en kompis). Finns det material så det räcker att borra upp och sätta i en större plugg i sumpen? Eller hur gör man? Är det helicoil som gäller?

Alltså:
1) Är det något att tänka på när jag lyfter ventilkåpan?
2) Vart köper jag lämpligt klister, och vad skall det vara för något?

3) Vet någon storleken på kopparbrickan runt oljepluggen?
4) Storlek och gänga på själva pluggen?
5) Finns det material att borra upp och gänga om i?

6) Finns det något mer vanligt ställe där det brukar läcka olja? Antar att kolvringarna inte är så jävla kassa...

7) Sen kan jag ju även fråga vilken olja som är lämplig att hälla i.

Ni får gärna svara i sifferformat. vet ni inte allt får ni gärna svara på det ni vet.

Tusen tack på förhand:)

// Linus
Senast redigerat av T4pp3r (22 oktober 2008)

39 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
kom igen nu. någon måste ju veta.

3 235 Inlägg
24 oktober 2008
Menar du packningssilikon när du skriver lister?
Det köper du på bla Mekonomen Biltema mm.

Jag tror inte det går att gänga om, för väggarna runt oljepluggen är ganska tunna. Du kan t ex plocka ner sumpen och svetsa fast en mutter.
Vet inte vilken storlek det är på pluggen och brickan...

Ventilkåpan är lätt att lyfta, ska inte vara nåt problem.

Du bör ta reda på var det läcker ifrån först, annars kommer du att fixa saker som inte behöver fixas, och dämed kanske inte påverkar oljeläckaget.

Vilken olja den ska ha...Hmm. Gå in på www.mekonomen.se, knappan in regnr, och sen klicka på service/olja. Där ska det stå vilken olja du ska ha.

194 Inlägg
24 oktober 2008
Köp en riktig packning på mekonomen och de borde veta vad du ska ha för koppar bricka med:)

194 Inlägg
24 oktober 2008
jag skulle ha kört på BP 3000 heter den riktigt fin olja...smile går i 3,8

SKÅNING
1 215 Inlägg
24 oktober 2008
eller så bara knallar du in till din närmsta volvo handlare och säget att du vill ha den brickan + vill veta vilken olja som är bäst för din motor och där kan du passa på att köpa en ventilkåpspakning också eller om du hällre vill så kan du köpa på mekonnomen, micro, eu bildelar ja det finns hur många som helst att välja mellan

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

39 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
tack för svaren hitils:)

ingen som vet säkert hur det ligger till med sumpen?

och vart är det vanligast med läckage?

och hur letar jag på enklaste sätt.

Sök