Här startar jag då en projektråd om min Calibra Turbo eller bomben som jag kallar den, mitt mål är att få bilen klar till
sommaren 2007.
Nu till projektet mitt:
Köpte Calibran i slutet av April 2005 från Sthlm och importerade den sen hem till Finland därifrån. Bilen hade en massa fel
vid köpet, dem flesta börjar i dagsläget vara åtgärdade.
Bilen är då en Calibra Turbo -92 i orginalskick. Här är bilden som övertalade mig till köpet.
Det första jag började med när jag fick hem bilen så var att demontera bort topplocket (KS-sjukan) och skicka det till Raffe i Sverige för reparation.
Takluckan fungerade ej som den skulle så det inhandlades en annan som lades in.
Efter det så fixades elspeglarna, varningsblinkersen, växelspaken, bromsarna osv. En liten bild av vår s.k. verkstad.
Sedan var det dags för att börja sminka till den. Det första som inhandlades så var lite glasfiber från Polen,
Klarglas med angeleyes från Tyskland,
17" Toora fälgar med däck,
Sebring slutdämpare av Roppin från Sverige och A-alt sport katalysator.
Sedan demonterades fördelningslådan ner och skickades till Qrew vid Maxxtuning i Sverige för genomgång samt uppdatering till konstant fyrhjulsdrift.
Runt midsommaren 2006 fick jag bilen körklar och det var det dags för tullen och intullning av bilen till Finland + betalning av en jävla bilskatt. Han köra bilen 3 veckor innan det var dags att smaka på dikeskanten pga att vissa ej lärt sig att man skall stanna vid Stop märken. Som tur var så hände det inget värre, framspoilern till skit samt lite små repor på ena fälgen.
Ville även ha mera effekt och hittade ett billigt och oanvänt EDS phase 3.0 i Tyskland med diverse tillbehör (EDS IC + Sandtler återcirkulerande dumpventil och främre fjäderbensstag, starkare trycklocka mm...)
Nu till hösten bestämde jag mig för att börja fixa lite rost samt fixa Calibran att se ut som jag ville, Såhär ser den ut i
dagsläget:
Bortagning av sidolister
Rostlagning av ena skärmen
Egenmodifierad huvförlängare samt igenlagt emblem.
Uppdateringar kommer efterhand som projektet fortskrider.