jag anser inte mej sj som mek kunnig direkt men har ändå lyckats byta växellåda på min bil med ganska mkt hjälp dock.. men det beror ju lite på tålamod o om man vågar testa sej fram lite grann så brukar de gå bra me ganska mkt olika saker
Men om man är kunnig eller inte är egetligen ointressant. Har man intresset så brukar man kunna klara av de mesta.. Men behöver ju skruva för att lära sig. Alla är vi barn i början
Tack för alla tips. Har gjort en del arbeten tex oljebyte + filter. Tändstift. Varför skrapar ljudet i radion? Har kollat att masten är ok. Det är Toyotas originalradio från -00. Skall försöka att byta växellådsoljan - är detta svårt? En kille på Gör det själv verkstaden gav mig ett tips. Ta bort damasken runt växelspaken och häll oljan där! Driver han med en nybörjare? Vilka fler ställen skall och kan man byta olja på ?
Tack för alla tips. Har gjort en del arbeten tex oljebyte + filter. Tändstift. Varför skrapar ljudet i radion? Har kollat att masten är ok. Det är Toyotas originalradio från -00. Skall försöka att byta växellådsoljan - är detta svårt? En kille på Gör det själv verkstaden gav mig ett tips. Ta bort damasken runt växelspaken och häll oljan där! Driver han med en nybörjare? Vilka fler ställen skall och kan man byta olja på ?
Han skrattar nog gott åt dig nu! Om bilen är framhjulsdriven och manuell så fyller du på den i antingen vänster eller höger hjulhus, antar jag, på min bil sitter avtappningspluggen och påfyllnings/nivåpluggen på vänster sida på växellådan.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
En del lär ju sig direkt bara dom saker på ett par bilder... andra lyckas inte dra skruvar åt rätt hall även om de blivit undervisade 100ggr…
Haynes reparationsböcker tycker jag är en bra start för många men även där ska man ta det med en nypa salt då vissa operationer som ex kolvringsbyten kan se enkelt ut i dess beskrivning...
"Ej mek-kunnig" kan betyda så väl den snart pensionerade tanten som är lokalvårdare på jobbet, bög-frisören vid torget eller civilingenjören i mekatronik som kan det mesta teoretiskt... de går lixom inte att jämföra så väl occh heller inte säga svart på vitt men de exempel som nämnts här kan väl klassas som lättmekade.
"The hard way is the best learning way if you dare to continue trying..."
bög-frisören vid torget trådskaparen hette BOG nånting Ö är inte tillåtet i namn va`?