2888
Sök

Hastighetsmätaren spökar

29 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
Hej!
Har en volvo 740 -85 och jag har lite problem med min hastighetsmätare.

Ibland när jag precis har startat och kör iväg så fungerar den men efter några få minuter så börjar den lixom svaja och till slut lägger den av helt. Någon som har något tips om vad det kan vara för fel?

Jag tycker inte det borde vara något fel på kablarna som går till bakaxeln eftersom den ändå fungerar kort ibland, men vad kan det vara för annat fel, borde ju vara något bakom panelen? Jorden?

mvh jesper

78 Inlägg
2 juni 2008
hade samma fel på min förra golf, fast jag hade råkat jorde startspärren så den brann näsan upp och efter det så var den så, fast den la nog aldrig av, men sen efter typ 2-3 månader så funkade den felfritt igen, skuumt som faan men tror de var ngr kablar så log och tog på varandra. Svååårt fel att hitta tror jag.

29 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
okej. Ja det är svårt med instrumentpanelen! Får försöka leta vidare! Tack iaf..

11 Inlägg
2 juni 2008
Det är en lödning som börjar släppa inne i själva mätaren. Jag lagade en sådan en gång eftersom det inte gick att få tag på en likadan mätare. Det är en hel del skruvning för att komma åt, men när man har den löst på bordet så var det bara att löda om alla lödningar som man kom åt och sedan så fungerade den. Men har man aldrig gjort något liknande förut så rekommenderar jag att man antingen byter ut den vilket man kanske kan få göra i alla fall eller att någon som kan får göra det..

29 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Okej. Jag som nyliget bytt den:P då får jag vell göra det igen! Tack för hjälpen!

107 Inlägg
1 november 2008
Lite sent ute kanske men jag vill bara tillägga att det kan vara givaren i bakaxeln som spökar.. Gjorde det på min 944.
Var glapp i kontakten.. Värt att kolla alla fall.

Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..

Sök