3713
Sök

Volvo 740 gle startfel?

89 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
min volvo startar ibland och sedan när man stannat den och ska starta den igen så är den praktiskt taget uttömd på ström bytt kolen till generatorn och kollat laddningsreläet vad kan de vara för fel isf?
Tacksam för svar.

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 oktober 2008
PutteZ skrev:
min volvo startar ibland och sedan när man stannat den och ska starta den igen så är den praktiskt taget uttömd på ström bytt kolen till generatorn och kollat laddningsreläet vad kan de vara för fel isf?
Tacksam för svar.

Mät över batteripolerna med multimeter så ser du ju om den laddar...

89 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
okej ska pröva det tack för svar.

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 oktober 2008
PutteZ skrev:

Bör ladda 13,8 volt.absolut inte mindre..om de e en växelströmmare förstås...beror på bil...va e de för bil å år...
Senast redigerat av mrbuggy (31 oktober 2008)

Allt i allo
358 Inlägg
31 oktober 2008
kan ju vara någon förbrukare som tjuvar strömmen för dig, har du slutsteg? bagagerums lampa?

De é nice !

89 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
PutteZ skrev:

Bör ladda 13,8 volt.absolut inte mindre..om de e en växelströmmare förstås...beror på bil...va e de för bil å år...

en volvo 740 GLE -88

89 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
ingen bas eller liknande i bilen alls.

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 oktober 2008
PutteZ skrev:
mrbuggy skrev:
PutteZ skrev:

en volvo 740 GLE -88

Då e de bara att mäta...13,8 volt minst...

21 761 Inlägg
31 oktober 2008
PutteZ skrev:
min volvo startar ibland och sedan när man stannat den och ska starta den igen så är den praktiskt taget uttömd på ström

Menar du att detta bara händer ibland?

89 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
ja de händer som ibland. kan köra nån gång flera dagar utan att det blir så.

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 oktober 2008
PutteZ skrev:
ja de händer som ibland. kan köra nån gång flera dagar utan att det blir så.

Börja du ändå med en mätning..men om den går flera dagar ibland så blir de till att fundera lite....

21 761 Inlägg
31 oktober 2008
Det kan ju vara glapp i tändlåset eller nere vid startmotorns solenoid. Även någon av batterikablarna kan krångla (eller kabelskorna), men då är frågan ifall bilens övriga lampor fungerar samtidigt som startmotorn inte vill fungera.

Jag håller med om att mätning är till stor hjälp, då kan man ju även kolla hur batterispänningen beter sig när startmotorn inte snurrar. Om startmotorn inte fungerar, men spänningen på batteriets poler ändå ligger på exempelvis 11,5-12V, då är det inte batteriet som bråkar.

89 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
har gjort en mätning nu och den laddar 11,4 så laddningsfel är det ska kolla kolen om nåt av dom gått av eller så.

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 november 2008
PutteZ skrev:
har gjort en mätning nu och den laddar 11,4 så laddningsfel är det ska kolla kolen om nåt av dom gått av eller så.

Du kanske behöver byta laddregulatorn..kostar inte många pengar på biltema...funkar för mig..

http://www.startmotor.se/images?id=40927233&type=web
Senast redigerat av mrbuggy (1 november 2008)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 november 2008
Kolla även hur kolen ser ut. Är de väldigt urgröpta så kan ringarna de ska släpas mot vara dåliga.

Har en gammal generator som fallet var så på och de resulterade att ja slet ut kolen onödigt snabbt iofs höll de ju ett par månader men ändå.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sök