3762
Sök

Problem med Kylare ? Nissan 200sx S14

128 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#1
Tjenare,

Jag har ett litet problem med motortempen.

Har upplevt att bilen börjar koka eller blir mer varm än vanligt, ca 3/4 på mätaren istället för den vanliga 2/4. Stänger jag av bilen så bubblar det i expantionskärlet.

Hade ett läckage på en slang till turbon men denna bytades igår i samband den turbo byte, Samt att jag byta termostaten.

Blir inte riktigt klok på vad som händer, Tomgången ligger på ca 2000 RPM när bilen är uppe i denna onormala temp.
Vattenpumpen är OK, När jag lufta den så cirkulera vattnet som det skulle i kylaren.
Fundera på en spricka i toppen eller att toppackningen har gått, Men där kommer ingen vit rök direkt.

En annan fråga, Vad är det för grej som sitter på kylarlocket, Någon övertrycksventil? Kan det vara denna ?

Hoppas någon blir klok på detta.
Bilen i fråga är en 200sx S14.

MvH

54 Inlägg
8 november 2008
#2
Det e en övertrycksventil som släpper vid 1 bar tror jag. Kollat motoroljan? Bubbligt, konstig färg på oljan?

128 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#3
Harrig skrev:
Det e en övertrycksventil som släpper vid 1 bar tror jag. Kollat motoroljan? Bubbligt, konstig färg på oljan?

Oljan hade bra färg innan jag byta den, Ingen vattendroppe på stickan heller.
Nu byta jag ju oljan och glykolen vid turbobytet, men som sagt så vart oljan i bra skick innan bytet.
Ska komptesta bilen lite senare för att utesluta toppackningen.
Men är det inte det som är fel så är jag helt lost.
I och med att tomgången ligger på 2000rpm och när den är så himmla varm gör mig jäkligt förvirrad hmm

Fler tips kanske ?

Solfilmsmontör
949 Inlägg
8 november 2008
#4
Är där något annat uppgraderat på bilen? Hur mycket glykol/vatten hällde du i i samband med bytet? Kollat över så att fläkten funkar som den ska? Vet inte om du har elektrisk fläkt eller mekanisk.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

128 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#5
Kornz skrev:
Är där något annat uppgraderat på bilen? Hur mycket glykol/vatten hällde du i i samband med bytet? Kollat över så att fläkten funkar som den ska? Vet inte om du har elektrisk fläkt eller mekanisk.

Jag hällde väl på en ca 5liter röd konsenterad kylarglykol, och jag lufta systemet med kylarlocket öppet och såg att vattnet cirkulera som det skulle.

Jag har satt dit en elektrisk fläkt som jag sätter på själv, och den hade jag på ända från kallstart.
Den snurrar som bara den.

Jo bilen är lite uppgraderad, det jag kommer på är

HKS intercooler ink. hardpipe
HKS seqventionell dump
HKS 3"superdragger avgassystem
Greedy extraktorgrenrör
444cc från RB26 (skyline GT-R)
Walbro 255l bränslepump
Garrett GT28RS
Spal elfläkt
Motoria casterstag fram med uniballs
H&R fjädrar 35mm
Shogun front o sidokjolar
18" TSW Thruxton
Gizzmo elektronisk laddtrycksstyrning
ACT heavy duty 6-pucks sinterlamell
Redline MT-90 i vxl-lådan och diff
Bränslefilter från Jaguar R-Type
PFR6Q Platina stift.

Skrev det jag kom på, även om hälften inte har med saken att göra kanske.

272 Inlägg
9 november 2008
#6
Hälde du i ren glykol ?? Då är det inte konstigt att den kokar, det ska vara 50% vatten i oxå.

Hälde du i röd glykol märkt G12 ?? Var det de i från början i bilen ?? Om du blandar G12 med blå el grön glykol kommer du få en rostfärgad geggamoja i systemet.

Åker helst på is =)

Meister
6 763 Inlägg
9 november 2008
#7
isakare skrev:
Hälde du i ren glykol ?? Då är det inte konstigt att den kokar, det ska vara 50% vatten i oxå.

Hälde du i röd glykol märkt G12 ?? Var det de i från början i bilen ?? Om du blandar G12 med blå el grön glykol kommer du få en rostfärgad geggamoja i systemet.

Hehe de är nog bara att tappa ur ett par liter glykol och slå på med vatten tongue


128 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#8
isakare skrev:
Hälde du i ren glykol ?? Då är det inte konstigt att den kokar, det ska vara 50% vatten i oxå.

Hälde du i röd glykol märkt G12 ?? Var det de i från början i bilen ?? Om du blandar G12 med blå el grön glykol kommer du få en rostfärgad geggamoja i systemet.

Självklart blanda jag ut det med vatten, Samma blandning och samma glykol som förra gången jag byta glykol.

684 Inlägg
128 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#10
RIGO-ROD skrev:
kolla så inte termostaten kärvar

Sorry, Glömde skriva innan att termostaten är bytad i fredags.
Fler tips kanske? smile

684 Inlägg
9 november 2008
#11
xMaDRockz skrev:
RIGO-ROD skrev:
kolla så inte termostaten kärvar

Sorry, Glömde skriva innan att termostaten är bytad i fredags.
Fler tips kanske? smile

testa tömma skiten o köp färdigt blandat o kolla om det blir någon skilland,,

antagligen är det temostaten som kärvar , kan göra det fast dom e nya.
annars så e det vatten pumpen sad

tors det finns nått man kan hälla i kylar systemet för att får bort all smuts från kanalerna



Sök