4346
Sök

LMM från bmw till volvo 740?

94 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#1
Hej ja har funderingar på LMM från bmw till volvo 740? Ja sett att en del kopplar in en från bmw till 740. Eftersom ja har ET´n så är det elektroniskt. är det nån som har kopplat in en bmw lmm till en volvo ? eller är det nån som har nått annat tips?


KTM 660
537 Inlägg
11 november 2008
#2
Sök på tpc så får du massor med svar på den frågan

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

94 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#3
har allt kollat där, men hittar ingeting.


Blyfot
829 Inlägg
12 november 2008
#4
du har en luftmängd mätare på din et eller? då är vanligt att man använder en sådan från t.ex bmw 535. För att ta ur mer effekt

"bara en mor kan älska en sån son"

KTM 660
537 Inlägg
12 november 2008
#5
Sökte lite snabbt och hittade detta på tpc.

Ordet LMM betyder här två grejor. Det är ganska nödvändigt att känna till innan vi fortsätter! (Detta står säkert i FAQ, men jag skriver det ändå)

I "Gamla" Motronic som sitter i ,bland många olika bilar, Volvo 740 Turbo så betyder LMM LuftMängdMätare och är då en klaff som "dras med" av luftflödet och påverkar en potentiometer som ger signal till datorn.
Denna klaff återfinns eg ännu tidigare i historien (redan '78 i VW Typ2 T2) i sprutet L-Jetronic där "L" står för Luft....vilket betyder luft på tyska
Motronic är för de som inte vet det ett sammansatt motorstyrsystem med både insprutning och tändning. Samma komponenter finns alltså som enskilda sprut med andra namn, t.ex i detta fallet L-Jetronic.

I "Nyare" Motronic som t.ex i 960 och vissa 850 så betyder LMM LuftMasseMätare och är då en het platinatråd som värms upp med en ström som styrs av datorn. Datorn mäter sen temperaturen på tråden med en givare och styr strömmen så tråden håller samma temp. När luften passerar så kyler den tråden och den ström som går åt att hålla tempen uppe på tråden ger datorn en uppfattning om hur mkt luft som passerat. Iom att det är själva molekylerna i luften som kyler så får datorn direkt reda på luftens densitet och behöver således inte mäta tempen på luften sen för att få reda på det. Av samma anledning så kan man placera denna typ av LMM på trycksidan av turbon om man nu skulle vilja det (sitter visst så på Audi RS2 har jag sett...uppe mellan IC och spjäll)
Samma typ av LMM sitter i LH-Jetronic där LH står för Luft Heiss och betyder luft och hetta (kan vara Heissdrah = Hettråd med )

Nu när vi vet detta kan vi börja klura vad som passar från olika andra bilar på våra Volvo
BMW 535/735 från 80-talet har likadana LMM som Volvo 740 Turbo fast större. De passar dock inte "bolt on" utan man måste flytta över elektroniken från Volvons till BMWns.
Även vissa Porschar typ 911 3,6 har dessa LMM. Finns säkert fler. Jag har själv med stort intresse funnit liknande "stora" LMM av denna typen i Mazda 626 2,2 och 323 GT-X fast då är det inte Bosch utan nåt japanskt märke.

Att ta en hettråds-LMM och sätta i ett system avsett för kläppa är nog inte att rekommendera. Jag tror absolut inte att det funkar "rakt i", och även om man bygger om elektroniken och fixar nån form av adapter el interface så kan det bli bök.
OM någon mot förmodan skulle kunna få det till att funka så är det iaf en bra väg att gå för att minska flödesförluster.
Porsche mätte tillsammans med Bosch upp flödesskillnaderna på 90-talet när de gjorde tester klaff vs hettråd och kom fram till att man kunde få ca 10% mer effekt i en sugmotor bara genom att skifta typ av LMM.....10% på en Porschemotor på närmre 300hk ger alltså runt 30hk....utan att göra nåt annat än att skifta LMM.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

94 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#6
Tack så mycket för hjälpen blir till att leta upp en lmm från en bmw från 80 talet smile


KTM 660
537 Inlägg
12 november 2008
#7
Så lite så

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

Har alltid rätt!
689 Inlägg
12 november 2008
#8
du kan få köpa en av mig.. från en bmw 528:a 88:a. smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!


Sök