brummande bas

opel4life Delphian
16 maj 2006 · 68 Inlägg

Jag har ett brummande ljud i min bas, sänker jag volymen på huvudenheten till 0 så slutar det brumma men så fort jag höjer lite lite så börjar det brumma rejält, även om gain och allt på steget är nedställt till nästan min. jag har jordat steget i fästet för baksätet, separerat alla lågnivåkablar från strömkablar men ändå blir det skit. Ljudet i mina framhögtalare är perfekt, inte en störning...vad tar jag mig till`??? HJÄLP...

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
calibra83 Avstängd
16 maj 2006 · 40 Inlägg

byt bil så tror jag ljudet blir brA

apete520
16 maj 2006 · 6 Inlägg

jorda om steget lova det kommer bli mycket bätte hälst ska du ha den i en plåtren yta smile

är en glad o lite galen kille från insjön (leksand) är vw person
opel4life Delphian
16 maj 2006 · 68 Inlägg

Har testat att jorda om steget, slipat plåtrent men det hjälper inte....vet inte vad jag ska ta mig till

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
Drönirettab
16 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Antar att det är ett 4-kanalssteg. Kolla kablarna till basen så att de inte ligger och kortsluter, kolla även lågnivåkabeln till baskanalen.
Prova att byta plats på lågnivåkablarna för att se om det blir brum i framhögtalarna istället.

Förresten, såg i en annan tråd att du hade en 2-kanalare, stämmer det?

Senast redigerat av Drönirettab (16 maj 2006)

opel4life Delphian
16 maj 2006 · 68 Inlägg

Jag har en 2-kanalare som jag bryggar för att driva en bas. jag har testat allt verkligen, har kollat alla lågnivåkablar men inget verkar hjälpa. börjat mejla runt till alla tillverkare...står handfallen

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
Drönirettab
16 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Du har väl flera RCA-utgångar, har du provat att koppla från någon annan utgång?

opel4life Delphian
16 maj 2006 · 68 Inlägg

nu är det tyvärr så att jag var tvungen att kapa resterande lågnivåutgångar (hängde som en klase tillsammans med en massa annat bös) för att få plats med huvudenheten så det är tyvärr inget alternativ, dumt av mig såhär i efterhand... *sparkar mig själv*

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
Drönirettab
16 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Okej. Prova då att koppla in en cd/mp3 spelare till steget och lyssna om det brummar fortfarande. Om det slutar att brumma så borde det vara fel på stereon eftersom du hade kollat lågnivåkablarna. Jag undrar om det blir något fenomen när du har kapat de övriga lågnivåkablarna, de kanske ligger emot varandra och stör.

hogan
16 maj 2006 · 6 Inlägg

Prova dra en ny jordkabel, minst 2.5mm^2, från huvudenheten som du fäster i samma punkt som jordkabeln från steget.
Brukar hjälpa mot generatorbrumm i alla fall, så det kan vara värt att prova.

opel4life Delphian
16 maj 2006 · 68 Inlägg

hur menar du med att koppla in en CD/mp3-spelare??? steget tar ju endast signal via lågnivå???

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
opel4life Delphian
16 maj 2006 · 68 Inlägg

framsystemet låter ju toppen med originaljordningen, tror du det skulle hjälpa mot mitt brummande att dra den hela vägen till bagaget???

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
Drönirettab
16 maj 2006 · 21 761 Inlägg

opel4life skrev:
hur menar du med att koppla in en CD/mp3-spelare??? steget tar ju endast signal via lågnivå???

En cd/mp3 spelare ger ut lågnivåsignal när man kopplar från "Line out". Då är det bara att ta en kabel som har 3,5mm stereo"japanplugg" i ena änden och 2 st RCA hannar i andra änden och koppla in.

hogan
16 maj 2006 · 6 Inlägg

Som jag har uppfattat av diskutionen här så driver du dina framhögtalare med huvudenheten och slutsteget driver bara baslådan. Om detta är rätt uppfattat så kan framhögtalarna låta bra, men du får brumm i baslådan.

Nu vet jag inte orsaken till just ditt brummande, men "vanligt" generatorsurr har jag själv fått bort genom att ordna bättre jord till huvudenheten. DVS surr som är beroende av varvtalet på motorn.

Jag kan givetvis inte garantera att det blir bättre i ditt fall, men det kan vara värt att prova. Du kan ju till att börja med dra kabeln tvärs genom bilen utan att lägga in den under mattan eller bakom lister, bara för att höra om det gör någon skillnad.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
16 maj 2006 · 2 353 Inlägg

opel4life skrev:
Jag har ett brummande ljud i min bas, sänker jag volymen på huvudenheten till 0 så slutar det brumma men så fort jag höjer lite lite så börjar det brumma rejält, även om gain och allt på steget är nedställt till nästan min. jag har jordat steget i fästet för baksätet, separerat alla lågnivåkablar från strömkablar men ändå blir det skit. Ljudet i mina framhögtalare är perfekt, inte en störning...vad tar jag mig till`??? HJÄLP...

Driver du framhögtalarna med nåt steg eller på HUn?

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
opel4life Delphian
17 maj 2006 · 68 Inlägg

jag driver framsystemet på stereon och basen via steget. det brummar lika mycket om motorn är avslagen eller om den är på?!?! har även testat att dra kablar (både lågnivå och ström) rakt genom bilen utan resultat...ska testa en annan huvudenhet...annars är det bara fortsätta felsöka...

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang