problem med motor/oljeproblem volvo 855 t5

S4_Sterling
28 november 2008 · 158 Inlägg

tjena ja skulle bara få en sak bekräftat innan man kör igång, de e så att ja såg att de kom olja fån motorn, o när ja kolla på mätstickan så va den svart/grå/vit o de tyder väll bara på en sak att topplockspackningen rykt???? eller är ja helt ute o cyklar. mvh

la_palma Labborant
28 november 2008 · 307 Inlägg

Vart ifrån kommer det olja? Vet att många har haft problem med locken på dem motorerna, men det förklara ju inte varför oljan är grå, så nånstans tar den in fukt...

S4_Sterling
28 november 2008 · 158 Inlägg

de e svårt att se, men den kommer uppifrån iaf, såg att de va olja på transen.. o kolla upp o såg då. men vart exakt, men de e väll den ända packningen som gör såna saker när den gått,

Marlboroman
28 november 2008 · 8 234 Inlägg

Går den dålig? Går den som vanligt så är det inte toppackningen.

Kör du mycket korta sträckor? I såna fall så ska du dra ut och åka en sväng på minst 5 mil och gärna göra lite inspirerade omklörningar så motorn får jobba riktigt och oljan bli genomvarm så förvinner det du sett på stickan.

Olja ovanifrån... På baksidan mot torpedväggen? I såna fall: byt packningen till oljelocket och packningen och o-ringen på turbon oljereturrör. Kostar under 100:- och är boven i dramat i väldigt många fall.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
S4_Sterling
28 november 2008 · 158 Inlägg

tack för ett bra svar.. ja de kommer olja från torped sidan men de kommer högt uppifrån, ja trodde nästan att de kan va turbon oxå men den är bytt för inte så länge sen me nya packningar, men mkt möjligt att de e där ifrån, har inte sätt nå olja därifrån än sålänge

om ja kör korta sträckor, de gör ja, tyvärr, har försökt att köra lite längre men ska väll ta ut den på en sväng då kanske,.,'
men iaf, tack för svaret

Marlboroman
28 november 2008 · 8 234 Inlägg

Oljan kan ju komma från oljereturen, får man inte o-ringen att täta riktigt så kan det läka i alla fall. SEn kan det ju även komma från packboxarna till kamaxlarna eller uttaget för vevhusventilationen uppe på toppen. Bort med tändstiftskåpan och kolla om det är fullt med olja runt tändstiften. Det finsn ju en kanal så att om det blir för mycket olja där så rinner den ner på baksidan och kan förväxlas med läckage från returröret.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang