3835
Sök

Kopplingsproblem Saab 9000cd 91:a

132 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#1
Tjenna har varit och köpt mig en Saab 9000CD 91:a av en gammal kompis idag.
bilen ser riktigt bra ut och går som en klocka men det finns lite små defekter på den så klart smile

Det största problemt är väl Kopplingen.
Den funkar och jag kör med bilen just nu men den är inte som den ska för man kan använda kopplingen men stanar man tillexempel i en korsning och har kopplingen nere för länge så stannar den i botten men man kan peta upp den med foten igen och den funkar klockrent.
Det värkar läcka lite olja så man får fylla på nån gång ibland sa han till mig.
Kopplingen känns kalas bra men Problemet är alltså när man står med den ner trampad för länge så stannar den kvar där vad kan det va för fel snälla hjälp mig.????? neutral

Läst lite på andra forum om detta problem och då har folk skrivit att den kan vara tätningen till huvudcylindern som är dålig alltså packningen.
elller så är det slangen mellan huvecylindern och slavcylindern som är dålig för om dom är reflade så är den orginal och dom blir dåliga stog det.
Kan detta stämma?
Är det svårt att byta packning till huvesylindern på en 9000?

Jätte tacksam för svar.
mvh

2 164 Inlägg
4 december 2008
#2
Huvudcylindern är inte svår att fixa. Går att göra allt på en timma om man är duktig!
Slangen kan man byta när man väl håller på. skaffa en stålomspunnen då!
Sen i ditt fall tror jag de är slaven som är problemet!
Tyvärr måste lådan ner för att fixa de och då kan du lika gärna byta koppling med så har du den bytt med!

MVH

F


5 710 Inlägg
5 december 2008
#3
9000_robin skrev:
Läst lite på andra forum om detta problem och då har folk skrivit att den kan vara tätningen till huvudcylindern som är dålig alltså packningen.
elller så är det slangen mellan huvecylindern och slavcylindern som är dålig för om dom är reflade så är den orginal och dom blir dåliga stog det.
Kan detta stämma?

Ja, dock var det bara vissa årsmodeller där slangan var dålig och har jag minnet med mig berörs inte din bil av just det prblemet.
Huvudcylindern kan det däremot vara.
9000_robin skrev:
Är det svårt att byta packning till huvesylindern på en 9000?

Nej.
Demontera ifrån "pedalen", riv isär, rengör, dit med nya packningar och ihop.
Det som kan vara lurigt är att packningarna skall sitta åt ett speciellt håll så dokumentera det INNAN du river bort de gamla.
Luftningen är en anna historia som kan avar lite klurig om man aldrig gjort det.

Om det är slavcylindern eller huvudcylindern är svårt att sia om men om det fattas vätska och att denna inte finns på golvet vid pedalerna är det mer troligt med slaven......


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

132 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#4
hejsan!!

tack för hjälpen. ska kolla det där med huvecylindern om det kan vara det som är felet. för det är inte några problem med att köra bilen elller så bara man tänker sig för i korsningar så man inte står med kopplingen nere för länge.  tack igen.

132 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#5
Hej igen.
Har inte haft tid att kollat på det ni tipsat om. Det konstiga är att jag och tjejen var tvungen att fara Iväg ca 10mil enkel resa för att uträtta lite ärenden sen hem igen.
Bilen funkade klockrent hela vägen. inte en enda gång att den dumma sig med kopplingen trots en massa jävla rondeler och skit.
Kört nu ikväll med en bit och små sträckor men inte en gång har den dummats sig.
det kan ju inte bara laga sig själv. hmmm
skumt.
men men man får väl va glad så länge det funkar. tongue
//Robin

2 164 Inlägg
14 december 2008
#6
Känner igen de där.
Renovera så fort du kan annars kommer du bli stående nån stans.
Tar under en timma att plocka bort och renovera tills de är monterat igen.
Sen är de luftningen.
Töm bara bromsvätskan från behållaren och ner till huvudcylindern så slipper du skit som kan orsaka problem.

MVH

F


216 Inlägg
14 december 2008
#7
har för mig mina föräldrar hade samma problem på sin 9000 och då var det slavcylindern som var kass


1 062 Inlägg
14 december 2008
#8
Tycker också det låter som slaven.
Men att packa om huvudcylindern är billigt och går fort så vänta till du har symptomen igen och byt packningarna i huvudcylindern då för att se vad so händer.
Kvarstår felet är det dax att byta slaven.

M.V.H.



Sök