3752
Sök

Oljetryck/Oljetemps konvertering?

Team 53
150 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
#1
Tjena!


jag har lite problem med att koppla in min Oljetrycks mätare och min oljetemps mätare!
Jag förstår inte riktigt vart jag ska sätta "oljefilters adaptern" för om man sätter den "mellan oljefiltret och locket" så går inte locket att stänga + att den inte får plats i "olje beållaren" det sitter ett oljefilter ifrån biltema i nu, och om ja inte tror fel så är det så att adaptern inte är till för det filtret?!

Sen har jag även en "Kopplingsblock oljegivare" som man ska sätta på olje trycks slangen!
Och jag vet inte / hittar inte den slangen!

Har en "Bmw 325i e36"

Någon som kan hjälpa mig?
Senast redigerat av Fluff_91 (25 december 2008)

Audi S2 coupé -92
BMW 325 e36 -92

Byggare Behm
562 Inlägg
26 december 2008
#2
Just Bmw har väl en annan lösning när det gäller oljefilter ?
Det vanliga är ju ett filter som är skruvat direkt mot motorblocket, en sk " sandwich"-adapter
är ju gjord för att sitta mellan blocket och filtret.
Skulle aldrig köpa en billig sandwich-adapter, pajjar en plugg så har du ingen olja kvar i motorn.

Kopplingsblocket kan du ju använda men att hitta oljetrycksgivaren kan vara
knepigt.
Leta efter en "kontakt" som sitter på blocket eller nära oljetråget.

Alt så kan du ju borra i egna anslutningar på oljetråget till tempmätarn men
det är ju lite pyssel med att tappa ur alla olja, skruva ned oljetråget osv..
Se till att det inte är metallspån kvar i tråget och att anslutningarna är täta.

Men ärligt talat, varför ska du krångla med detta på en Bmw 325 ?
Om det varit en M3 eller en turbokonvertering så hade jag fattat.
Oljetrycks mätare har du ju redan , om röda oljekannan lyser så har du fått dåligt tryck.
Senast redigerat av _Jonex_ (26 december 2008)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

dARKiE
5 031 Inlägg
26 december 2008
#3
_Jonex_ skrev:
Just Bmw har väl en annan lösning när det gäller oljefilter ?
Det vanliga är ju ett filter som är skruvat direkt mot motorblocket, en sk " sandwich"-adapter
är ju gjord för att sitta mellan blocket och filtret.
Skulle aldrig köpa en billig sandwich-adapter, pajjar en plugg så har du ingen olja kvar i motorn.

Kopplingsblocket kan du ju använda men att hitta oljetrycksgivaren kan vara
knepigt.
Leta efter en "kontakt" som sitter på blocket eller på oljetråget.

Alt så kan du ju borra i egna anslutningar på oljetråget till båda mätarna men
det är ju lite pyssel med att tappa ur alla olja, skruva ned oljetråget osv..
Se till att det inte är metallspån kvar i tråget och att anslutningarna är täta.

Men ärligt talat, varför ska du krångla med detta på en Bmw 325 ?
Om det varit en M3 eller en turbokonvertering så hade jag fattat.
Oljetrycks mätare har du ju redan , om röda oljekannan lyser så har du fått dåligt tryck.

Man kanske vill ha detta på, för framtida ändamål. Eller för att det är snyggt i kupén, ska nämligen själv montera detta på min 328. Så kan återkomma när jag checkat läget lite efter bakvagnsfixet. Ser inte varför man inte skulle kunna ha detta på bara för det inte är en M3;a. roll
Senast redigerat av Darkie (26 december 2008)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Team 53
150 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#4
_Jonex_ skrev:
Just Bmw har väl en annan lösning när det gäller oljefilter ?
Det vanliga är ju ett filter som är skruvat direkt mot motorblocket, en sk " sandwich"-adapter
är ju gjord för att sitta mellan blocket och filtret.
Skulle aldrig köpa en billig sandwich-adapter, pajjar en plugg så har du ingen olja kvar i motorn.

Kopplingsblocket kan du ju använda men att hitta oljetrycksgivaren kan vara
knepigt.
Leta efter en "kontakt" som sitter på blocket eller på oljetråget.

Alt så kan du ju borra i egna anslutningar på oljetråget till båda mätarna men
det är ju lite pyssel med att tappa ur alla olja, skruva ned oljetråget osv..
Se till att det inte är metallspån kvar i tråget och att anslutningarna är täta.

Men ärligt talat, varför ska du krångla med detta på en Bmw 325 ?
Om det varit en M3 eller en turbokonvertering så hade jag fattat.
Oljetrycks mätare har du ju redan , om röda oljekannan lyser så har du fått dåligt tryck.

Låter som att du har lite koll på vad du pratar om ska fundera på det där med oljetråget... sen är det så att jag inte har någon oljetrycks mätare från början det finns inget på min instrumentpannel som vissar något med olja... fattar inte varför men så är det..... har bara vattentemp...

något förslag på hur man ska täta vid borrning i oljetråget???

Audi S2 coupé -92
BMW 325 e36 -92

Team 53
150 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#5
Darkie skrev:
_Jonex_ skrev:
Just Bmw har väl en annan lösning när det gäller oljefilter ?
Det vanliga är ju ett filter som är skruvat direkt mot motorblocket, en sk " sandwich"-adapter
är ju gjord för att sitta mellan blocket och filtret.
Skulle aldrig köpa en billig sandwich-adapter, pajjar en plugg så har du ingen olja kvar i motorn.

Kopplingsblocket kan du ju använda men att hitta oljetrycksgivaren kan vara
knepigt.
Leta efter en "kontakt" som sitter på blocket eller på oljetråget.

Alt så kan du ju borra i egna anslutningar på oljetråget till båda mätarna men
det är ju lite pyssel med att tappa ur alla olja, skruva ned oljetråget osv..
Se till att det inte är metallspån kvar i tråget och att anslutningarna är täta.

Men ärligt talat, varför ska du krångla med detta på en Bmw 325 ?
Om det varit en M3 eller en turbokonvertering så hade jag fattat.
Oljetrycks mätare har du ju redan , om röda oljekannan lyser så har du fått dåligt tryck.

Man kanske vill ha detta på för framtida ändamål eller för att det är snyggt i kupén, ska nämligen själv montera detta på min 328. Så kan återkomma när jag checkat läget lite efter bakvagnsfixet.

det tycker jag du ska göra mer en järna.. big_smile det är ju helt klart snyggt med mätare i a-stolpen.. big_smile sen har jag lite planer på att turbokonvertera den i framtiden.. haha

Audi S2 coupé -92
BMW 325 e36 -92

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
26 december 2008
#6
_Jonex_ skrev:
Alt så kan du ju borra i egna anslutningar på oljetråget till båda mätarna men
det är ju lite pyssel med att tappa ur alla olja, skruva ned oljetråget osv..
Se till att det inte är metallspån kvar i tråget och att anslutningarna är täta.

Mäta oljetrycket i tråget tongue Det funkar inte riktigt du.
Tror du skrev lite för fort där.

Tempen kan man mäta i tråget men inte oljetrycket.

/Påsen

PÅSEN RACING

dARKiE
5 031 Inlägg
26 december 2008
#7
Fluff_91 skrev:
Darkie skrev:
_Jonex_ skrev:
Just Bmw har väl en annan lösning när det gäller oljefilter ?
Det vanliga är ju ett filter som är skruvat direkt mot motorblocket, en sk " sandwich"-adapter
är ju gjord för att sitta mellan blocket och filtret.
Skulle aldrig köpa en billig sandwich-adapter, pajjar en plugg så har du ingen olja kvar i motorn.

Kopplingsblocket kan du ju använda men att hitta oljetrycksgivaren kan vara
knepigt.
Leta efter en "kontakt" som sitter på blocket eller på oljetråget.

Alt så kan du ju borra i egna anslutningar på oljetråget till båda mätarna men
det är ju lite pyssel med att tappa ur alla olja, skruva ned oljetråget osv..
Se till att det inte är metallspån kvar i tråget och att anslutningarna är täta.

Men ärligt talat, varför ska du krångla med detta på en Bmw 325 ?
Om det varit en M3 eller en turbokonvertering så hade jag fattat.
Oljetrycks mätare har du ju redan , om röda oljekannan lyser så har du fått dåligt tryck.

Man kanske vill ha detta på för framtida ändamål eller för att det är snyggt i kupén, ska nämligen själv montera detta på min 328. Så kan återkomma när jag checkat läget lite efter bakvagnsfixet.

det tycker jag du ska göra mer en järna.. big_smile det är ju helt klart snyggt med mätare i a-stolpen.. big_smile sen har jag lite planer på att turbokonvertera den i framtiden.. haha

Ja, ska se vad jag kan hitta. Skiljer inte så mycket tror jag på våra motorer på att sätta på givare ialf. Jo, jag har planer till kompressor nästa vinter. Så vill gärna få upp allt "smått" långt innan. Då man redan förstärkt bakvagnen. Sen så är man ju ändå rädd om bilen redan nu, så alltid bra att ha koll på oljan speciellt eftersom vi fattas dessa instrument. Men hör av mig. : )

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Byggare Behm
562 Inlägg
26 december 2008
#8
påsen skrev:
_Jonex_ skrev:
Alt så kan du ju borra i egna anslutningar på oljetråget till båda mätarna men
det är ju lite pyssel med att tappa ur alla olja, skruva ned oljetråget osv..
Se till att det inte är metallspån kvar i tråget och att anslutningarna är täta.

Mäta oljetrycket i tråget tongue Det funkar inte riktigt du.
Tror du skrev lite för fort där.

Tempen kan man mäta i tråget men inte oljetrycket.

/Påsen

Ässch då.. Jo det gick lite väl fort.. Tråget är ju "sammlingsbassängen"
Dåligt med tryck där tongue

Poängen med varför jag ifrågasatte mätarna på en standardbil är att
det är ytterligare 2 möjligheter till oljeläckage vilket slutar i motorhaveri om man inte reagerar.
Läst om några som fått totalhaveri pga dåliga oljefilter-adaptrar.
Den andra grejen är att så länge motorn är standard så kommer inte trycket
att behöva övervakas. 
Men är det för mer Show then go så förstår jag principen, nästan..
**Fråga en Bmw-verkstad var org oljetrycksgivaren sitter.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Team 53
150 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#9
påsen skrev:
_Jonex_ skrev:
Alt så kan du ju borra i egna anslutningar på oljetråget till båda mätarna men
det är ju lite pyssel med att tappa ur alla olja, skruva ned oljetråget osv..
Se till att det inte är metallspån kvar i tråget och att anslutningarna är täta.

Mäta oljetrycket i tråget tongue Det funkar inte riktigt du.
Tror du skrev lite för fort där.

Tempen kan man mäta i tråget men inte oljetrycket.

/Påsen

naee var lite fundersam på det också:P men skulle man inte bara kunna sätta en koppling på oljetrycksslangen??? klippa slangen och sätta kopplingen i mellan.. om du förstår?? sen sätta givarna på varsinsida om kopplingen? Tycker ju ändå att det borde fungera.... tongue

Audi S2 coupé -92
BMW 325 e36 -92

Team 53
150 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#10
Darkie skrev:
Fluff_91 skrev:
Darkie skrev:
Man kanske vill ha detta på för framtida ändamål eller för att det är snyggt i kupén, ska nämligen själv montera detta på min 328. Så kan återkomma när jag checkat läget lite efter bakvagnsfixet.

det tycker jag du ska göra mer en järna.. big_smile det är ju helt klart snyggt med mätare i a-stolpen.. big_smile sen har jag lite planer på att turbokonvertera den i framtiden.. haha

Ja, ska se vad jag kan hitta. Skiljer inte så mycket tror jag på våra motorer på att sätta på givare ialf. Jo, jag har planer till kompressor nästa vinter. Så vill gärna få upp allt "smått" långt innan. Då man redan förstärkt bakvagnen. Sen så är man ju ändå rädd om bilen redan nu, så alltid bra att ha koll på oljan speciellt eftersom vi fattas dessa instrument. Men hör av mig. : )

Nae det lär ju inte skillja mycket isåfall:P men alltså fan det måste ju nästan gå göra som jag skrev till "Påsen" att sätta en koppling på oljetrycksslangen och sen kunna mäta både oljetryck och oljetemp..tongue

Audi S2 coupé -92
BMW 325 e36 -92

Byggare Behm
562 Inlägg
27 december 2008
#11
Kan funka, om tempgivaren passar i kopplingsblocket.
Själv tänker jag mäta tempen i tråget, det är väl det mest riktiga för då har
oljan runnit igenom hela motorn och sen ska den kylas av innan den ska upp i motorn igen.
Jag menar, det kan ju skilja rätt skapligt i temp på 2 olika
platser i motorn , olja som 120 grader varm är inget att rekommendera,
trökigt att behöva gissa sig till vilket ställe som kanske är varmare än
det du mäter, det kan sluta i att oljan kokar bort och motorn rasar.

Men du har ju ingen ban-racer så det borde väl funka ok för syns skull.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.


Sök