3503
Sök

Volvo 740 GLT går dåligt och fett.

Skåning
739 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#1
Jag provkörde ikväll en 740 GLT 90:a med B230F-motorn, åttaventilaren då.
Den går halvbluddrigt på tomgång, skjuter ut svartrök när man varvar den hårt när den
var på väg att bli varm. Och kall så väl som varm så går den bra på fullgas upp till cirka 3000 varv,
därefter så blir den skitslö och börjar bluddra, effekten försvinner helt och den slutar accelerera.
Är det någon som känner igen fenomenet?
Finns det någon som har en lösning?

Luftmassemätare, lambdasond, tempgivare, är de kända problemfällor?
Är det pålitiligt att använda diagnossystemet?
Senast redigerat av Ibanezman (29 december 2008)

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

2 Inlägg
1 januari 2009
#2
det problemet hade jag med med min 740 -90a, då var de luftmassemätaren som behövdes byta bara. sedan dess har den fungerat perfekt.
problemet hittade jag via diagnossystemet, så de e pålitligt!
Senast redigerat av Patrik_740 (1 januari 2009)

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 januari 2009
#3
Ibanezman skrev:
Jag provkörde ikväll en 740 GLT 90:a med B230F-motorn, åttaventilaren då.
Den går halvbluddrigt på tomgång, skjuter ut svartrök när man varvar den hårt när den
var på väg att bli varm. Och kall så väl som varm så går den bra på fullgas upp till cirka 3000 varv,
därefter så blir den skitslö och börjar bluddra, effekten försvinner helt och den slutar accelerera.
Är det någon som känner igen fenomenet?
Finns det någon som har en lösning?

Luftmassemätare, lambdasond, tempgivare, är de kända problemfällor?
Är det pålitiligt att använda diagnossystemet?

Diagnosen talar bara om att det är NÅGOT fel i systemet...har du kollat spridarreläet..tror de sitter på expansionskärlet...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77936/473582_qcjgpl.jpg
Senast redigerat av mrbuggy (1 januari 2009)

Mr White
1 072 Inlägg
1 januari 2009
#4
Börja med de lättaste och kolla upp va du får ut för felkoder.



Sök