2523
Sök

Shell V-Power

1 079 Inlägg
24 maj 2006
#21
Och jag tror det är Bosse bildoktor som faktiskt satt igång diskussionen om v-power och BMW X5, var en polare som nämnde nåt om det.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

funderare...
83 Inlägg
24 maj 2006
#22
Jag har just en sådan SAAB som det står i hgandboken att man ska köra på 98oktan. Jag har provat båda o jag märker ingen större skillnad som motiverar det högre priset tyvärr. Men däremot om man skulle höja effekten ytterligare så kanske man skulle tanka 98...

Sen vad jag har hört så är det inte samma "mätnorm" på oktan i sverige som i usa. Så tex att i usa som kanske har 88oct kanske är 95 här i sverige. (OBS endast ett exempel)


funderare...
83 Inlägg
24 maj 2006
#23
Nu har jag kollat upp det där med oktantalet. 91us oct motsvarar 96 europiska oct. Så var det med det! wink


Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
24 maj 2006
#24
Jag kände då ingen skillnad över "hufvud" taget:P

Team Insane Racing

Fartsyndare
278 Inlägg
25 maj 2006
#25
jag har en söt 2,3t saab 9-5 kombi, sånn ecopower motor =p

med chip och sportavgas/sportkat märker jag rejäl skillnad mellan 95 och 98, den känns tröttare på 95, kan vara därför 98 rekommenderas ;b

även om detta inte har nått att göra med v-power =p

yrkesfotograf inom reklam och företag.

8 156 Inlägg
25 maj 2006
#26
Hmm. En Volvo B18D (sport) ska egentligen köras på 100-oktanig+ bensin.
Antar att olika motorer fungerar olika bra med olika oktantal. Det är väl bara att prova sig fram?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 741 Inlägg
25 maj 2006
#27
tur att etanolen finns då som knäcker V-power i oktantal. etanol är väl 103 big_smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

31 Inlägg
25 maj 2006
#28
Tjena.

Jag har testat att köra en av mina bilar på V-Power, min 9-5 -00 med originalchippet på 192hk.
Märkte ingen skillnad alls...varken på förbrukning eller prestanda...

Däremot finns en klar skillnad mellan 95 oktan o 98oktan, när det är varmt ute...
Det är också vad de sa på Saab, att när det är varmt ute, sommartid, rekomenderar de 98 oktan föär bästa prestanda, däremot på vintern spelade det ingen större roll...

Fick även höra att våran 9-5 Aero med 95oktan ska ge 247hk med 98oktan ger den 250....

Men borde man inte med en turbobil (typ min 00a, märka skillnaden på V-power, eller är det bara jag som fått för mgi att skillnaden är större i en turbo bil än i en vanlig??)


Avstängd
257 Inlägg
25 maj 2006
#29
Fuckface skrev:
Men testa på, det är trots allt bara 1 kr/litern dyrare än vanlig soppa!
kostade 11,95:-/L när jag testade tanka det igår på ena macken i Osby

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta

40 Inlägg
30 maj 2006
#30
om jag har en volvo 245 kombi.. med B230e motor kan jag tanka V Power?? och har jag knacksensor??

Get Rich Or Die Trying :rolleyes:

Leg. Spådam
816 Inlägg
30 maj 2006
#31
Saken är ju att det bara märks om man kör med turbo... Och ändå är det inte stor skillnad... Inte precis lönt att hälla i vardagsbilen alltså...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

bitter besserwisser
644 Inlägg
30 maj 2006
#32
poppe_85 skrev:
om jag har en volvo 245 kombi.. med B230e motor kan jag tanka V Power?? och har jag knacksensor??
du kan alltid tanka uppåt i kvallitet (oktan)

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Avstängd
257 Inlägg
30 maj 2006
#33
Märker ingen skillnad alls i bilen gjör inte min polare i sin 940 turbo heller =/ men dom tjänar iaf. en jävla massa pengar på den soppan smile

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta

747 Inlägg
30 maj 2006
#34
viccoA skrev:
Hm. X5:an kom före V-power så det låter lite märkligt tongue
Ja visst.... Skulle man väntat då tills V-Power kom då innan man fick köra då??? hmmm..

Älgahäng Räjsing Club

Leg. Spådam
816 Inlägg
30 maj 2006
#35
callook_skane skrev:
Märker ingen skillnad alls i bilen gjör inte min polare i sin 940 turbo heller =/ men dom tjänar iaf. en jävla massa pengar på den soppan smile
Ja fy fan det gör dom...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

409 Inlägg
30 maj 2006
#36
va e de för en jä'la bil då bara tankas på v-power är det för att bmw sammarbetar med shell på nått viså och vill få in pengar eller va ede frågan om?

GÖr Som Ford KÖp Volvo!

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
30 maj 2006
#37
volvo_850_glt skrev:
va e de för en jä'la bil då bara tankas på v-power är det för att bmw sammarbetar med shell på nått viså och vill få in pengar eller va ede frågan om?
BMW kan ju inte ha gjort en bil, som bara kunde tankas med ett bränsle som släpptes på marknaden först ett antal år senare roll


1 268 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
#38
ruhler skrev:
Bränsleförbrukningen minskade då för mig i min turbo, det kändes som bilen gick bättre och hade bättre respons.

Här står iaf lite information om V-power

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t= … ght=vpower
skall köra lite på 95 hädanefter å se om det är nån skillnad hittills tycker jag bilen gått fin fint smile

1 079 Inlägg
30 maj 2006
#39
Jag körde 98 ett tag nyligen körde ur tanken nästintill och tankade fullt med V-power, blev rejält fattig då det gick på 800:- för 64liter. var ute och smågled lite, och stämplade på och jag kan säga att det märktes skillnad på min 850 turbo chippad med 3" hela vägen. Så nu det blev ett shellkort som är dedikerat till V-power till min pärla, endast det bästa är gott nog.

Ska göra en långkörning nu till pingst på 55mil, ska se bränsleförbrukningen på långkörning.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.


Sök