3849
Sök

Portad eller sluten låda (Kicker 2x l7 12")

37 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, om du vill utnyttja steget och basarna så mycket som möjligt så bör du välja den impedansen på spolarna.

Har du kollat så att batteriet och generatorn är i bra skick?

Det där steget kan ju dra en hel del ström när det drivs i 1 Ohm.  Jag gav några förslag (i en annan tråd) på vad som bör kollas upp angående hela din strömförsörjning, om du minns. smile

Jo tack ska läsa igenom det en gång till så jag får gå igenom allt i bilen! smile Batteriet ska jag köpa nytt.

37 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
Ingen som vet om den färdigbyggda lådan från dbakuten spelar bra? Eller någon som vet var man kan köpa en färdig låda för 2st l7 12"or? Vill helst slippa bygga en egen låda då jag aldrig gjort det förr.

Kom ihåg att jag inte är ute efter något finlir, små skillnader i ljudet lär jag ändå inte märka, vill bara ha ett redigt tryck i bilen smile

1 785 Inlägg
2 december 2008
Om du vill ha rejält tryck så följ mina råd. Låt någon som är duktig på trä att bygga lådan åt dig.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

457 Inlägg
2 december 2008
finns lådtips i instruktions boken som man får med eller på nätet. kika i den big_smile

1 785 Inlägg
5 januari 2009
thamas80 skrev:
Tjena,

Ska köpa 2st Kicker l7 12"or, frågan är om jag ska bygga en portad eller sluten låda? Jag är inte ute efter världens finlir då jag spelar i en 240! Vill bara att det ska trycka på rejält!

Har en rockford 1 farads konding, 50mm2 kabel och ett power t1500-1bd monoblock till detta. Räcker effekten till basarna? Steget har ju mest effekt i 1ohm, så i vilket utförande i ohm ska då basarna vara i?

smile

2*4ohm ska basarna var bestyckade med

Spara pengarna till ett bättre batteri och skippa kondensatorn

Det bästa du kan göra i 240in om du vill ha rejält tryck och då snackar vi om upp mot 140dB även i den typen av bil om det nu är en 240 sedan alltså. Börja med att riva ut hatthyllan och de masonit panelerna som finns ibagaget samt bagage mattan. Mät sedan fram måttet för största möjliga låda på höjden. Dra om dräneringsslangarna ner genom baljorna istället. Mät sedan mellan hjulhusen minus några cm, du ska ju få ner lådan i bagaget hyfsat lät också. Efter det kan du räkna ut hur djup lådan kommer att bli från en given lådvolym. 55-60liter netto kan vara lämpligt. Volymen på lådan måste anpassas eftersom portarna bara kan ha en begränsad längd på max 20-23cm.

Basarna ska sitta monterade framåt i mitten så nära varandra som möjligt vinklade så mycket att de går in på höjden. Detta får du testa först, det är inte säkert att de nya L7 basarna går att få dit eftersom magneten tar mer plats än på den tidigare versionen. 2st 4" portar i hatthyllan en i varje ytterkant där hålen i plåten är strax innanför bältesrullarna. Använd frovena portarna. För att slippa vibrationer och minska stöldrisken skruvar du lådan igenom hattlyllan innifrån. Det gör att lådan och bilen håller ihop som ett.

Skicka ett PM om du har några frågor

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
5 januari 2009
Rockford88 skrev:
Lånar tråden lite. Har en JBL bandpass låda med 2x 12" och funderar på att byta till 2st kicker l7 12"or. Vill ha betydligt mer tryck i bilen så det borde väl funka med at byta tll dessa? Har ett likadant slutsteg och 1f konding så det ska väl räcka! Men vad ska jag köpa för batteri till detta?

Välj gärna så stort som får plats på batterihyllan. Jag antar att det rör sig om din 242-75 och på den ska det iaf rymmas ett 70-75 Ah, men har inte kollat hur stort batteri det ryms för att utnyttja hyllan maximalt dock.

Banner Running Bull 70 Ah, Varta Ultra dynamic 70 Ah, Exide AGM 70 Ah, Tudor Tech-Tronic2/Exide X-Treme2 77 Ah. Det är några batterier som du skulle kunna slänga dit, de fungerar bra till bilstereo och tål en del stryk. Dock har samtliga batterier pluspolen till höger, vilket borde betyda att du får göra batterikablarna litegrann.

Om du väljer tex Optima YT 4.2 eller Tudor/Exide Maxxima 900DC så ska du inte behöva göra om batterikablarna. Fast det är mer kapacitet i de andra batterierna.

Det kan hända att du får använda en spännrem för att hålla fast batterierna (gäller nog alla), det är inte säkert att de har rätt sorts klackar på kortsidan. På min 240-86 så har jag nu ett Maxxima 900 och har tidigare haft Optima rött, har använt spännrem på båda batterierna pga att det inte finns klackar.

133 Inlägg
5 januari 2009
thamas80 skrev:
Ingen som vet om den färdigbyggda lådan från dbakuten spelar bra? Eller någon som vet var man kan köpa en färdig låda för 2st l7 12"or? Vill helst slippa bygga en egen låda då jag aldrig gjort det förr.

Kom ihåg att jag inte är ute efter något finlir, små skillnader i ljudet lär jag ändå inte märka, vill bara ha ett redigt tryck i bilen smile

Jag har en Kicker 12" L7 bas i sluten låda. Och ett kraftigt kicker 2 kanalssteg. Har bild på min sida. Och jag tycker det lirar grymt bra ihop. Men jag tänker också kolla efter en större portad låda för att känna skillnaden. En sluten låda som min är till för rappare bas om du gillar typ rock. Men funkar även bra till annat. Och en portad om du vill känna flåset vi baslåtar.

Har köpt alla mina saker på CDR i Göteborg och kan varmt rekomendera dom. Dom fixar en grym portad låda till dig till ett bra pris.  http://www.cdr.nu

940ltt

1 058 Inlägg
5 januari 2009
för guds skull. bygg egen låda. kostar MKT mindre och ger för det mesta ett bättre resultat om man bygger enligt bra rekomendationer.

PoLoud =D

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
5 januari 2009
Rockford88 skrev:
Köper ju helst den färdigbyggda lådan från dbakuten men det finns inte en enda till salu hmm Vet av 2 st för 3000:- så kanske köper dem och provar på att bygga en låda. Men jag ryms inte med lådan längst in mot sätet då 6x9orna hänger där, har även steg och kondensator i hyllan.

Tror bestämt att det står en hos.
http://www.dnbilradio.se/
Prova ring och fråga hade för mig att jag såg en där sist och det står i lager på hans hemsida.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

1 785 Inlägg
5 januari 2009
thamas80 skrev:
Tjena,

Ska köpa 2st Kicker l7 12"or, frågan är om jag ska bygga en portad eller sluten låda? Jag är inte ute efter världens finlir då jag spelar i en 240! Vill bara att det ska trycka på rejält!

Har en rockford 1 farads konding, 50mm2 kabel och ett power t1500-1bd monoblock till detta. Räcker effekten till basarna? Steget har ju mest effekt i 1ohm, så i vilket utförande i ohm ska då basarna vara i?

smile

Jag tycker du ska satsa på 2st 10" istället, 12" får inte plats, de går inte att vinkla tillräckligt.

Sök