3373
Sök

Besiktningsfråga..

28 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
Hej. Ska ställa av min bil nu under vintern och ställa på den återigen till sommaren.
Bilen är nybesiktad.

Min fråga är: måste jag besikta bilen vid påställning till sommaren eller gäller föregående besktning som vanligt, alltså ett år framåt?
Borde inte behövas tycker jag, men jag frågar ändå..

Tack.

Alldaglet..

Medlem 5280
552 Inlägg
6 januari 2009
bara till att ställa på och köra.

526 Inlägg
6 januari 2009
Det är bara att ställa av, och när du ställer på så är den fortfarande besiktad..
Det har inget med avställningen att göra.

5 198 Inlägg
6 januari 2009
Föregående besiktning gäller 1 år .. typ  Dec-08 till Dec-09

28 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
Man tackar smile

Alldaglet..

128 Inlägg
6 januari 2009
gamlingen skrev:
Föregående besiktning gäller 1 år .. typ  Dec-08 till Dec-09

Förutsatt att du besiktar inom den besiktningsterminen du har..
Ex. skaffade en bil i december med slutsiffra 3 (jan-maj), den var avställd och obesiktad, besikta i dec, för att sedan in å besikta i januari igen.

Så det är ju inte när du besiktad som helt avgör utan beror ju oxå på om du besiktigat i rätt termin.

/Conny

1 723 Inlägg
6 januari 2009
är det inom besiktningsperioden så är det bara att köra och besiktiga först när det är dags igen. Besiktigar du, ställer av, och sen ställer på bilen igen efter att föregående besiktning gått ut har du 2 veckor (eller är det 4?) på dig att besiktiga bilen igen förutsatt att föregående besiktning var godkänd. Var den inte godkänd har du körförbud.

Gör så med Transen då min besiktningsperiod går ut i april. (=snö och is på vägarna). Ställer på och får köra några veckor innan jag måste besiktiga.

Sök