4014
Sök

25mm2 till sinus live A-1500?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 januari 2009
#61
jonash skrev:
Lonefox skrev:
jonash skrev:

Eller så beger man sig till Skyllermarks.se och köper en minst lika bra kabel för halva priset...

Edit: stavfel

mvh Jonas

Ärlig ttalat...ngt bättre vad gäller följdsamhet.
Dock blir priset ngt högre per meter om man räknar med kapning och pressning av kablarna.
(Räknat livet ur mig vad gäller detta och med Carpowerkabeln och egen pressning sparade jag runt 400:- totalt)

Eh....Skyllermarks 50mm2 kostar 94kr/meter. Jag har sån i min bil. Funkar!

Men det kanske inte var det vi pratade om?

(iofs pressar jag mina själv med specialverktyg, men skall man "bara" ha kabel så är nog Skyllermarks rätt skaplig i pris)

mvh Jonas

Exakt....iom att jag skulle pressa 12 kabelskor så landade det på en slant. :S Därför blev det inte billigare.
Tog istället då kabalskor och tång från jobbet (som dock ej pressar lika bra som Skylles maskiner) och sparade en slant.

Men jo rent kabelmässigt så vinner den med hästlängder både på kvalitét och i pris (som iofs kommer att öka på den med men...allt med koppar ökar i pris i samma takt mot varandra beroende på priset på råmatrial)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
4 januari 2009
#62
Burnout89 skrev:
Från steget skrev jag inte från baslådan.

Aha, då missuppfattade jag frågan.

Vad jag vet så ska inget slutsteg alls, oavsett märke, hålla på att tjuta när det är igång. Kanske MrCalle kan ge råd om just det där. smile

Team Autohifi!
865 Inlägg
4 januari 2009
#63
Drönirettab skrev:
Burnout89 skrev:
Från steget skrev jag inte från baslådan.

Aha, då missuppfattade jag frågan.

Vad jag vet så ska inget slutsteg alls, oavsett märke, hålla på att tjuta när det är igång. Kanske MrCalle kan ge råd om just det där. smile

Troligen har steget gått vark och limmet som håller nätdelen har släpt.
Det brukar ge ifrån sig ett högfrekvent ljud när de "vibrerar".

-Att göra är att lima med vanligt smältlim på nätdelen så att den sitter fast igen.
( Dock kräver detta att man öppnar slutsteget och då skall det göras av akturiserad verkstad om garanti skall gälla framöver.)


Överladdad!
530 Inlägg
4 januari 2009
#64
MrCalle skrev:
Drönirettab skrev:
Burnout89 skrev:
Från steget skrev jag inte från baslådan.

Aha, då missuppfattade jag frågan.

Vad jag vet så ska inget slutsteg alls, oavsett märke, hålla på att tjuta när det är igång. Kanske MrCalle kan ge råd om just det där. smile

Troligen har steget gått vark och limmet som håller nätdelen har släpt.
Det brukar ge ifrån sig ett högfrekvent ljud när de "vibrerar".

-Att göra är att lima med vanligt smältlim på nätdelen så att den sitter fast igen.
( Dock kräver detta att man öppnar slutsteget och då skall det göras av akturiserad verkstad om garanti skall gälla framöver.)

aj fan men värkar konstigt om de skulle släppt redan efter knappt en timmes spelning totalt.

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

Team Autohifi!
865 Inlägg
4 januari 2009
#65
Burnout89 skrev:
MrCalle skrev:
Drönirettab skrev:

Aha, då missuppfattade jag frågan.

Vad jag vet så ska inget slutsteg alls, oavsett märke, hålla på att tjuta när det är igång. Kanske MrCalle kan ge råd om just det där. smile

Troligen har steget gått vark och limmet som håller nätdelen har släpt.
Det brukar ge ifrån sig ett högfrekvent ljud när de "vibrerar".

-Att göra är att lima med vanligt smältlim på nätdelen så att den sitter fast igen.
( Dock kräver detta att man öppnar slutsteget och då skall det göras av akturiserad verkstad om garanti skall gälla framöver.)

aj fan men värkar konstigt om de skulle släppt redan efter knappt en timmes spelning totalt.

Jo det låter konstigt, det du ska göra är att kontakta din återförsäljare där du köpte steget så kommer de att hjälpa dig.


10 287 Inlägg
7 januari 2009
#66
Inget fel på alu-kabel. Använder man det korrekt och dimensionerar korrekt så är teori och praktik samma sak. Finns godkända alukablar för högspänningsöverföring sedan många år och där är man noga med kraven.

/Göran

Drönirettab skrev:
MrCalle skrev:
Teorin är en sak och praktiken en annan;)

Sant, men teorin är ändå tillräckligt pålitlig för att kunna konstatera att "aluhatarna" överdriver. wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 785 Inlägg
7 januari 2009
#67
Argen skrev:
Hejsan, undrar om 25mm2 kommer räcka till ett sinus live A-1500? kommer ligga på 2ohm så 900rms, har prata med en ljud kille som bor här och han säger att de räcker gott å väl men ja är osäker! va säger ni?

Det beror på vilken längd kabeln har men jag skulle rekomendera 50mm2. Det är dumt att snåla på kablarna. Det är inte bara dB du tappar, steget får jobba hårt med låga spänningar. Du kan utanvidare tappa 2volt på en 25mm2 kabel

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
7 januari 2009
#68
Sharky skrev:
Inget fel på alu-kabel. Använder man det korrekt och dimensionerar korrekt så är teori och praktik samma sak. Finns godkända alukablar för högspänningsöverföring sedan många år och där är man noga med kraven.

/Göran

Drönirettab skrev:
MrCalle skrev:
Teorin är en sak och praktiken en annan;)

Sant, men teorin är ändå tillräckligt pålitlig för att kunna konstatera att "aluhatarna" överdriver. wink


Okej räkna på hur stor area en kabel behöver ha vid 100Ampere 14volt med aluminium för att motsvara 50mm2 koppar.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
8 januari 2009
#69
77-78 mm2 om jag inte har räknat helt galet. smile

10 287 Inlägg
8 januari 2009
#70
Jag kanske skall förtydliga att det inte är nåt fel på alu-kabel i sig men att man kan få problem med alu som man inte får med koppar. Om man tittar på metallers spänningsserie så ligger AL långt ner och är oädel men är änså ett specialfall eftersom den bildar ett starkt - hårt - oxidskikt. Dock så måste man komma igenom detta oxidskikt när man ansluter AL och detta helst i en lufttät anslutning.

Så det är nog oftast enklare att använda CU än AL....

/Göran


Normalpotentialer (Spänningsserien)

Au+(aq) + e- « Au(s): +1.69 V

O2(g) + 4 H+(aq) + 4 e- « 2H2O(l): +1.23 V

Ag+(aq) + e- « Ag(s): +0.80 V

Fe3+(aq) + e- « Fe2+(aq):+0.77 V

Cu2+(aq) + 2 e- « Cu(s): +0.34 V

2 H+(aq) + 2 e- « H2(g): 0 V

Sn2+(aq)+ 2 e- « Sn(s): -0.14 V

Fe2+(aq)+ 2 e- « Fe(s): -0.44 V

Zn2+(aq) + 2 e- « Zn(s): -0.76 V

Al3+(aq) + 3 e- « Al(s):-1.66 V

Mg2+(aq) + 2 e- « Mg(s):-2.36 V

Na+(aq) + e- « Na(s):-2.71 V



dbjanoz skrev:
Sharky skrev:
Inget fel på alu-kabel. Använder man det korrekt och dimensionerar korrekt så är teori och praktik samma sak. Finns godkända alukablar för högspänningsöverföring sedan många år och där är man noga med kraven.

/Göran

Drönirettab skrev:
Sant, men teorin är ändå tillräckligt pålitlig för att kunna konstatera att "aluhatarna" överdriver. wink


Okej räkna på hur stor area en kabel behöver ha vid 100Ampere 14volt med aluminium för att motsvara 50mm2 koppar.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök