3929
Sök

Att hitta rätt kablar (bilder bifogade)

576 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Fråga #1:
Detta är högtalarna i skuffen på en S60, som jag vill koppla det nya slutsteget mot; dessvärre står det inte vilken av dessa kablar som är plus eller minus. Vilken är vilken?

http://img83.imageshack.us/img83/923/foto167rv9.jpg

Fråga #2:
Detta är kopplingar till baklysen sedda från skuffen. Jag vill koppla remoten till parkeringsljudet så steget startar endast när bilen är på. Vilken kabel är det man ska klipsa och koppla remoten till?'

http://img79.imageshack.us/img79/7443/foto174dh6.jpg

1 727 Inlägg
10 januari 2009
Efterom det inte är märkt, kan man ta ett 1,5V batteri och prova med, konan skall röra sig uppåt, då tittar du vilken som är kopplad till plus på batteriet.
Vad det gäller remote så måste man mäta sig fram, varör inte mäta fram en punkt på säkringsblocket, kanske tom kan ordna(se efter på baksidan) en egen utgång.
Det är nu det är bra med en polare som kan vrida på tändningen så du slipper springa.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

576 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Efterom det inte är märkt, kan man ta ett 1,5V batteri och prova med, konan skall röra sig uppåt, då tittar du vilken som är kopplad till plus på batteriet.
Vad det gäller remote så måste man mäta sig fram, varör inte mäta fram en punkt på säkringsblocket, kanske tom kan ordna(se efter på baksidan) en egen utgång.
Det är nu det är bra med en polare som kan vrida på tändningen så du slipper springa.

Pierre

Tack för det svaret smile Jag är väldigt tacksam.
Hur menar du med att man ska mäta sig fram; kan man göra det om man inte har någon speciell mätarutrustning?

1 727 Inlägg
10 januari 2009
Man behöver en volt(multimeter).

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

576 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Horsyhorse skrev:

Pierre

Finns det något annat sätt att smart kunna lösa "remote-kabel-problemet"? Om man inte har specialutrustning.
Senast redigerat av Traz (10 januari 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 januari 2009
Eller så tar du en testmejsel.. eller gör en egen med hjälp aven lampa + 2 kablar.
Behövs ingen multimeter om du bara ska kolla var det finns ström i bilen. Lyser det, då har du ström smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

7 277 Inlägg
10 januari 2009
Traz skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

Finns det något annat sätt att smart kunna lösa "remote-kabel-problemet"? Om man inte har specialutrustning.

Specialutrustning kan man väl inte kalla det, är väl en basgrej alla bör ha tillgång till om man håller på med el.
Vad kan dom kosta, 100kr på biltema eller så.

576 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Horsyhorse skrev:

Föjde det förslaget och konan verkade röra sig uppåt.

Frågan är nu:
slutsteget är 2-kanalers, och jag har kopplat både plus och minus från HÖGER respektive VÄNSTER högtalare i skuffen, 4 kablar. Sen bryggkopplade jag baslådan till slutsteget. Det blir ju 1 kanal? Men enligt manualen ska man ju koppla både L + R.
Är det så det ska vara?

7 277 Inlägg
10 januari 2009
Traz skrev:
Horsyhorse skrev:

Frågan är nu:
slutsteget är 2-kanalers, och jag har kopplat både plus och minus från HÖGER respektive VÄNSTER högtalare i skuffen, 4 kablar. Sen bryggkopplade jag baslådan till slutsteget. Det blir ju 1 kanal? Men enligt manualen ska man ju koppla både L + R.
Är det så det ska vara?

Vilket slutsteg har du?
Vid bryggkoppling har du rätt att man använder bägge kanalerna som 1 kanal.
Brukar stå på slutsteget hur man ska koppla när man bryggar, vanligast är nog att kontakterna längst ut används.
Dvs + från ena kanalen och - ifrån den andra.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 januari 2009
Traz skrev:
Horsyhorse skrev:

Frågan är nu:
Är det så det ska vara?

Om konen rörde sig uppåt så fick du plus på batteriet mot plus på jögtalaren.
Vilket stift var det? wink
Om du inte kommer ihåg det så kan du gå ut igenoch ta med dig en röd filtpenna och markera det stift du hade plus mot när konen rörde sig uppåt.

Ja...det skall vara så.
Steget behöver både höger och vänster plus och minus in även för att bryggkopplas mellan V+ och R- .

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

576 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Traz skrev:
Horsyhorse skrev:

Frågan är nu:
Är det så det ska vara?

Om du inte kommer ihåg det så kan du gå ut igenoch ta med dig en röd filtpenna och markera det stift du hade plus mot när konen rörde sig uppåt.

Ja...det skall vara så.
Steget behöver både höger och vänster plus och minus in även för att bryggkopplas mellan V+ och R- .

Det var så jag förstog det smile plus på batteriet betyder ju att den sladden är också plus då konen rörde sig uppåt.
Såg att konen rörde sig ner när man kopplade på den andra sättet.

576 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Traz skrev:
Horsyhorse skrev:

Frågan är nu:
Är det så det ska vara?

Vilket slutsteg har du?
Vid bryggkoppling har du rätt att man använder bägge kanalerna som 1 kanal.
Brukar stå på slutsteget hur man ska koppla när man bryggar, vanligast är nog att kontakterna längst ut används.
Dvs + från ena kanalen och - ifrån den andra.

http://www.pioneer.se/se/products/25/29 … specs.html

7 277 Inlägg
10 januari 2009
http://img132.imageshack.us/img132/6043/namnlscy0.jpg

Taget ur instruktionerna, sådär ska du koppla in basen.

576 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Brains skrev:
http://img132.imageshack.us/img132/6043/namnlscy0.jpg

Taget ur instruktionerna, sådär ska du koppla in basen.

Det var så jag gjorde smile Tack.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 januari 2009
Traz skrev:
Lonefox skrev:
Traz skrev:

Frågan är nu:
Är det så det ska vara?

Ja...det skall vara så.

Det var så jag förstog det smile plus på batteriet betyder ju att den sladden är också plus då konen rörde sig uppåt.
Såg att konen rörde sig ner när man kopplade på den andra sättet.

Du förstod helt rätt smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök