29 december 2008
Trådstartare
Hej.
Jag har äntligen hittat mig en av de bästa bruksbilarna som världen skådat.
En snyggt moddad Volvo 745 - 86 med B230E motorn och m46 växellåda.
Den går bra och inga direkta problem. Men jag har lite funderingar eftersom jag tidigare bara skruvat och pysslat med min 240 -82 med förgasare.
1. Det finns ett ljud från växellåda/kardan som uppstår och kan uppfattas innifrån vid ca 30 km/h och uppåt på alla växlarna utom på overdriven.
Ett vinande ljud som vid transport kvarstår, oberoende om motorn är igång eller om kopplingen är nedtryckt.
Ljudet tilltar med farten och dämpas vid fartminskning.
Men så fort man kopplar in overdriven så blir det tvärtyst.
Kopplingen är nybytt sedan några månader tillbaka.
Det saknas heller ingen olja i växellådan.
2. När motorn går på tomgång så känner man att den småskakar lite väl mycket och ofta.
Jag är van det jämna rusket från 240n och vet att dessa motorer ska ruska lite lagom på sig.
Vanligtvis så ska man väl känna ett rusk var 3-4e sekund. (det kan väl ändå anses vara normalt)
Men den här kan ibland hålla på i flera sekunder åt gången, sen blir det lugnt ett tag för att sedan återkomma.
Det är inte så att den vandrar på tomgången eller att den ligger fel i varv. Men den skakar för mycket.
Det finns aldrig några som helst tendenser till svårstart vare sig om den är kall eller varm. Och den ser rofylld ut när man står och tittar på den. Men man känner det tydligt när man sitter i bilen. Höjer man tomgången med pedalen så försvinner tendenserna.
Har ni några bra tips på vad dessa två problem kan bero på?
Tacksam för bra och utförliga svar.
Senast redigerat av FieroGT (29 december 2008)