2971
Sök

Hjälp, Konsten att rita en stjärna?

Jeep Tom
276 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
Jag skall rita upp en stjärna, för att sedan göra en schablon till lackering. Så jag vill göra en 5-uddig stjärna som är fin och symetrisk.

Men hur skall jag göra för att få en snygg. Finns det några tips, trix formler eller liknande?smile  Den skall se ut som den vita på bilden nedan.

http://www.mio.se/upload/sortiment/star%20matta/star_17426_a.jpg

Feeling free to do my own thing

Kanon..
1 473 Inlägg
20 januari 2009
Dra raka sträck från spets till spets så att säga...
Sitter på laptop så lite svårt att öppna paint o rita en beskrivning big_smile..

Får la leta på en mus om du inte förstår o ingen annan kan hjälpa..

3 Inlägg
20 januari 2009
Enklast är att använda sig av ett datorprogram, ex. Illustrator för att lösa det hela. Finns t.o.m. nån färdig form för det, så det är lätt att göra. Man skapar en bild av vektorer, dvs linjer som man sedan kan storleksförändra precis som man vill ha den. Sedan är det bara att skriva ut den.

2 337 Inlägg
20 januari 2009
Den består ju av tre likadana trianglar, bara att rita tre stycken i varandra som på stjärnan ovanför. Typ.

Jeep Tom
276 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
Hmm, det enklaste kanske trots allt endå är att ta en bild från nätet, sedan bara förstora upp den och skrva ut den, skall endå bara ha en diameter på ca 30 cm så det är inga enorma stjärnor jag skall lacka... Hmm får tänka på det över natten smile

1 827 Inlägg
20 januari 2009
Ska du göra en sexuddad stjärna är det enkelt, två trianglar på varann, den ena upponer.

En femuddad är svårare...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Kanon..
1 473 Inlägg
20 januari 2009
Men hur svårt ska de vara?
5 stycken helt raka lika långa sträck, det blir inte enklare.
Ett papper, en penna och en linjal.

Kanon..
1 473 Inlägg
20 januari 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/7489/549229_64ha48.jpg

Sådär, olika färg på alla sträck o allt så man ser jättetydligt.
Nu ritade jag med en laptop så ingenting är symmetriskt men det är 5 raka sträck med samma vinkel på hörnen, no biggie.

Edit: bra kvalité va de ju inte på bilden så de olika färgerna syns inte så väl men.
Senast redigerat av leksak (20 januari 2009)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
20 januari 2009
Som någon sa; datorprogram. Illustrator eller Photoshop. Där finns det färdiga former, där du kan ställa antal uddar, hur långt in på "själva kroppen" som dom ska gå o.s.v. Det är det enklaste. Då får du den precis som du vill.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
21 januari 2009
enklast utan dator:

Ta en passare eller annat hjälpmedel att rita runda figurer med (mynt, snusdosa etc)
Ta en gradskiva, sätt små punkter på 0, 72, 144, 216 & 288 grader.
Dra streck mellan punkterna (du ser vilka).

Resultat - en 5uddig stjärna i den storlek du vill med exakta vinklar och exakt lika långa uddar.

Jeep Tom
276 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
sirmiro : Gjorde på detta sättet igår kväll. Fungerade super bra big_smile

3 059 Inlägg
21 januari 2009
Finns färdiga i Word.

Sök