3499
Sök

Volvo 745GLT -88 (__hk) "trimning"

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjenare! Jag har en Volvo 745GLT årsm. -88!

Min fråga lyder;

Ungefär hur många hk, samt Nm, tjänar man på att plana toppen 1-2mm och porta insug/avgas?

Finns det fler sätt att ta reda på detta förutom att bänka? Har hört talas om att man kan koppla nån apparat till boxern för att sedan "köra plattan i mattan" för att få ganska exakta värden?

Känns lite onödigt att kasta ut massa pengar på att bänka bilen när det inte handlar om så stor skillnad i prestandan! tongue Vill bara veta på ett ungefär så man slipper ha "original" värdena på info'n om bilen! smile

Tacksam för svar!

Mvh / Wesa

Live long and prosper

Mästare
2 947 Inlägg
25 januari 2009
#2
Gör det rätt eller skit i det. smile

EDIT: Annars är det bara att sätta ett + efter original-uppgifterna.
Senast redigerat av KimVsWorld (25 januari 2009)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#3
Haha ja men ändå, dumt å bänka som sagt när det inte handlar om mer än 10-15 hk ? tongue

ja jo det kan man ju göra.. men skulle vilja veta någolunda exakt smile men man kan väl nästan säga från 159 till 169-170 kanske.. yaya thanks anyway smile

Live long and prosper

J.Skagerlind (wescrape)
215 Inlägg
25 januari 2009
#4
Väärsta öppet luftisfilter då? Lär ju ge ett fett ljud iaf big_smile

Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 940 776
http://www.garaget.org/Viper89
E28 Turbo || E39 530D || E30 324TD ||
Only Beemers with a snail on...

VW-nörd
16 Inlägg
25 januari 2009
#5
Porta, plana och byt till VX3-kam (heter den så?) så blir det finfint!

★★★★★
455 Inlägg
25 januari 2009
#6
niclasolsson skrev:
Porta, plana och byt till VX3-kam (heter den så?) så blir det finfint!

en fråga bara.. passar 8v kammar på en 16v ??

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 januari 2009
#7
ozzy skrev:
niclasolsson skrev:
Porta, plana och byt till VX3-kam (heter den så?) så blir det finfint!

en fråga bara.. passar 8v kammar på en 16v ??

nope

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Forummoderator
26 341 Inlägg
25 januari 2009
#8
niclasolsson skrev:
Porta, plana och byt till VX3-kam (heter den så?) så blir det finfint!

Ehm..är det inte två kammar i en 16v..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 079 Inlägg
25 januari 2009
#9
niclasolsson skrev:
Porta, plana och byt till VX3-kam (heter den så?) så blir det finfint!

lolroll

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
25 januari 2009
#10
hehe sätt en vx3kam, Dagens bästa joke :p nä men 16v motorn. Jag skulle med budget: chippa båda boxarna. Ändra avgassystemet grövre. byta luftfilter och framförallt ta bort remmen till balansaxlarna. då har du runt 170hk om inte mer.. Porta toppen kan du göra. Men plana den inte för då kommer ventilerna krocka med kolvarna.Riktplaning e dock ok. Tänk på vid portning att utan turbo e gashastigheten i toppen ganska viktig att hålla kvar. En turbo e mindre känslig, Förbränningen startar tillslut ändå pga cylindertrycket. Men vill du lägga pengar och bygga en mördarmotor utan turbo så kan man räkna grovt vid 300hk om man strokar till runt 2,8-3,1liter, Maximerar kanaler i toppen och får Riktigt arga kammar.. Men då kostar de MINST 100tusen+..

3 120 Inlägg
25 januari 2009
#11
Om du bara planar och portar ger det som du säger kanske 10-15 hk mer än ursprungsläget, sen om din motor ger lika många ponnys nu som när den rullade av bandet kan man diskutera. Det enda som ger korrekt svar är att bänka. Snålmodellen är att klocka bilen med tidtagarur före och efter ändringarna, det ger iaf ett hum om det blivit någon skillnad.


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
25 januari 2009
#12
viccoA skrev:
Om du bara planar och portar ger det som du säger kanske 10-15 hk mer än ursprungsläget, sen om din motor ger lika många ponnys nu som när den rullade av bandet kan man diskutera. Det enda som ger korrekt svar är att bänka. Snålmodellen är att klocka bilen med tidtagarur före och efter ändringarna, det ger iaf ett hum om det blivit någon skillnad.

Snarare titta hastighet förbi en viss punkt...
Tid spelar ju inte så stor roll i det här fallet.

Ex. Din bil har 200 hk och du kör 14.5/155 km/h på strippen.
Sen trimmar du den till 350 hk och kör då 14.9/165 km/h på strippen.

Så titta hastighet inte tid om du vill se resultat.

MVH. Alex

3 120 Inlägg
25 januari 2009
#13
alexbenhard skrev:
viccoA skrev:
Om du bara planar och portar ger det som du säger kanske 10-15 hk mer än ursprungsläget, sen om din motor ger lika många ponnys nu som när den rullade av bandet kan man diskutera. Det enda som ger korrekt svar är att bänka. Snålmodellen är att klocka bilen med tidtagarur före och efter ändringarna, det ger iaf ett hum om det blivit någon skillnad.

Snarare titta hastighet förbi en viss punkt...
Tid spelar ju inte så stor roll i det här fallet.

Ex. Din bil har 200 hk och du kör 14.5/155 km/h på strippen.
Sen trimmar du den till 350 hk och kör då 14.9/165 km/h på strippen.

Så titta hastighet inte tid om du vill se resultat.

MVH. Alex

Alternativet är nog en G-tech, för hastighet och Volvo 740:s hastighetsmätare, nja. Ju fortare det går ju mer diffar såklart mätaren. Går det så illa med din tid på strippen är det nog bättre att plocka av trimmet eller skaffa ett par ordentliga drag radialer big_smile
Senast redigerat av viccoA (25 januari 2009)


StaticVikings(Member)
53 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#14
Okay, tack för alla svar smile uppskattas!

men det där om att ventilerna krockar med kolvarna, visst.. om man planar för mycket, i det här fallet hade jag tänkt mig nån millimeter + porta.. bara för att ! (Får det gratis + det behövs p.g.a. klåparaktig f.d. ägare, men inga detaljer om det)

Och jag har inte hur mycket pengar som helst att gå på smile kan jag ju säga rakt ut utan att ljuga..
just nu är det motorrenovering som hålls igång på hög grad, då tänkte jag bara passa på helt enkelt..
öppet luftfilter åker såklart på, för den där halva hästen man får ;D
balansaxelremmen åker bort p.g.a. att den kostar flera hundra kr å jag vägrar köra med en gammal sleten, som kan leda till att motorn rasar!

byta kammar har jag inga planer på i dagsläget heller smile

Men då kan vi väl allihopa enas om (på ett ungefär) att man tjänar ca 10-15 hk på det här ?

Thank you all ;D

Live long and prosper


Sök