3144
Sök

Laddtrycks mätare reagerar jätte segt

360 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#1
Heeey!
Jag har nyligen satt upp 2 st mätare i a-stolpen. En oljetemp mätare och en laddtrycks mätare. Endast laddtrycks mätaren är installerad för tillfället. Oljetemp mätaren är kopplad så den får spänning så den lyser.
När jag sätter på tändningen så gör mätarna ett självtest då dom går upp till max värdet och sedan tillbaka. Laddtrycks mätaren reagerar efter oljetemp mätaren vid självtestet. När jag kör med bilen så reagerar laddtrycks mätaren riktigt segt. Nålen börjar röra sig efter att jag känner att jag får ladd tryck. Samma sak händer när jag släpper på gasen. Mätaren går tillbaka typ 1 sekund efter att jag har släppt på gasen.
Kan det vara något med att slangarna inte är riktigt täta?
Tack på förhand
/Victor

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

Xenoholic
2 559 Inlägg
28 januari 2009
#2
Slangen kanske är klämd nånstans.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

360 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#3
Aerocombi skrev:
Slangen kanske är klämd nånstans.

Jag tycker att det låter rätt så rimligt att det skulle kunna vara slangarna men ändå inte. Slangarna borde ju inte ha något med att mätaren segar vid själv testet.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

128 Inlägg
28 januari 2009
#4
Fritzeen skrev:
Aerocombi skrev:
Slangen kanske är klämd nånstans.

Jag tycker att det låter rätt så rimligt att det skulle kunna vara slangarna men ändå inte. Slangarna borde ju inte ha något med att mätaren segar vid själv testet.

Slangen som går till mätaren har mycket med det och göra.
Är den klämd eller dylikt så kommer inte trycket fram som det ska och därför ge den inte utslag förrens turbon laddar mycket.
Samma sak när du släppt gasen, trycket stannar kvar i slangen och därför går den tillbaka sakta.

Xenoholic
2 559 Inlägg
28 januari 2009
#5
Du skrev ju att det var när du körde som mätaren var seg o inte vid självtestet! ? roll

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

360 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#6
xMaDRockz skrev:
Fritzeen skrev:
Aerocombi skrev:
Slangen kanske är klämd nånstans.

Jag tycker att det låter rätt så rimligt att det skulle kunna vara slangarna men ändå inte. Slangarna borde ju inte ha något med att mätaren segar vid själv testet.

Slangen som går till mätaren har mycket med det och göra.
Är den klämd eller dylikt så kommer inte trycket fram som det ska och därför ge den inte utslag förrens turbon laddar mycket.
Samma sak när du släppt gasen, trycket stannar kvar i slangen och därför går den tillbaka sakta.

Det tänkte jag inte på smile
Tack för tipset/förklaringen. Jag ska kolla det där imorgon efter jobbet. Återkommer med resultat

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

360 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#7
Aerocombi skrev:
Du skrev ju att det var när du körde som mätaren var seg o inte vid självtestet! ? roll

Hehe nej. "När jag sätter på tändningen så gör mätarna ett självtest då dom går upp till max värdet och sedan tillbaka. Laddtrycks mätaren reagerar efter oljetemp mätaren vid självtestet."

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

Xenoholic
2 559 Inlägg
28 januari 2009
#8
Fritzeen skrev:
När jag kör med bilen så reagerar laddtrycks mätaren riktigt segt. Nålen börjar röra sig efter att jag känner att jag får ladd tryck. Samma sak händer när jag släpper på gasen. Mätaren går tillbaka typ 1 sekund efter att jag har släppt på gasen.
/Victor

roll

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

360 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#9
Nu har jag bytt ut slangarna mot lite mindre så det är tätare. Gjorde lite skillnad men inte så mycket. Har jag kopplat rätt när jag har tagit slangen som går till dumpventilen och kopplat på till laddtrycks mätaren?
Någon som har fler ideér på vad det kan vara?
Mätarna är ett par ultimate köpta från ridetech.se. (se bild på min sida) Om någon har sådana, hur reagerar era mätare?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

18 Inlägg
29 januari 2009
#10
Hade en likadan laddtrycksmätare i min volvo, fast den åkte ut efter 10 min för jag tyckte den visade riktigt fel, seg precis som du beskriver, gick ju knappt över 0 hur mkt man än gasade på typ, bytte till en annan mätare sen funka de perfekt:)


Sök