jag skrev svaret i mitt första inlägg på vad som ska göras, det kan inte vara nått annat, har du ens stått med huven öppen o gett gas från motorummet? det kan ju va så enkelt att du då ser att en slang är sprucken o då ser du ju hur det sprutar glykol?!
annars är det dom tipsen som jag gav dig som en verkstad kommer att göra, det är inge förståpåare för jag har själv gormat me samma problem i flera bilar, och haft dom bilarna på verksta samt vart med o löst problemen så jag vet va jag snackar om och skulle inte ens ge min syn punkt här om jag inte gjorde det.
du verkar ju inte ta åt dig av vad flera sagt men allt går tillbaks till samma saker som jag skrev i det första inlägget av mig..men men,,Lycka till
Det är väl klart att jag stått med motorhuven öppen o testat, de e ju knappast så att ja struntat i dom sakerna, sånt basic måste man ju iaf kunna kolla, men sen tycker jag alla har gett så otroligt olika tips och olika åsikter så jag kan inte hålla isär vad som är rätt o fel.. och eftersom jag inte är någon expert och gärna vill ha detta gjort ordentligt så vill jag antingen ha det gjort av någon som vet vad eller hur, eller så ska ja va så övertygad om felet själv så jag kan använda mig av antingen dina eller nån annans tips här i tråden...
Okej, här kommer en följetång över vad jag gjort idag.
*Har låtit bilen stå över natten *Startade den nu på förmiddagen och lampan om att fylla på vätska lyste *Jag öppnar huven o skruvar upp locket och ser att mätstickan ligger långt ner, långt under MIN *Jag fyller inte på något utan tar mig en tur med bilen, kör ca 8-9 km tills motorn får upp rätt temp. *När nu mätaren har legat på jämn nivå ett tag, så försvinner till slut lampan om påfyllnad av kylarvätska *När jag sen återvänder hem så skruvar jag upp kylarlocket och ser fortfarande en ganska låg nivå, men aningen högre. Det verkar som nivån faktist stigit lite *Jag tar en flaska vatten och fyller endast på ca 1 dl kanske. *Mätstickan går upp och lägger sig på max *Jag tar sen en ny tur på ca milen och kommer tillbaka hem, och då har mätstickan sjunkit ner igen till under MIN
men nivån håller sig iaf i koppen? bra det iaf..du ska fylla upp till max när bilen är varm.. är det luft i systemet kan du få göra det ett par ggr.. lät bra de där iaf till att börja med. tror ej felet är allvarligt utan du har fått en liten luft bubbla i kylaren.. du kan ju lufta den om du känner att du kan..som beskrivet i tråden.. det borde lösa problemet, annars får du kolla nivån på morgon, köra bilen varm om koppen inte ÄR helt tom o kolla nivån då..bör ha stigit.. så fyller du på då till max..tills det slutar att dra..kan väl ta 1v 4 månader..hehe..
om du bara fyllde på 1 dl så låter de ju svin bra för att va exakt:) fyll ej på nått imorgon då även om den ligger i min..plus om du späder ut glykol med vatten hela tiden så avdunstar vatten mkt lättare så fyll på med glykol alltid..
men om du har min i morrn kör sen är de nästan max ..ja då drar den ju inget
Har du satt packningen rätt? i min corolla va det en gummipackning som man skulle trä över på ett speciellt sätt, jag hade inte satt den rätt från början, o då läckte det därifrån hela tiden. Lycka till
Har du satt packningen rätt? i min corolla va det en gummipackning som man skulle trä över på ett speciellt sätt, jag hade inte satt den rätt från början, o då läckte det därifrån hela tiden. Lycka till
Packningen satt färdigmonterad i termostathuset från början när jag köpte delen ny från mekonomen. Väldigt smidigt byte, så jag vill knappast påstå att packningen stter fel
men nivån håller sig iaf i koppen? bra det iaf..du ska fylla upp till max när bilen är varm.. är det luft i systemet kan du få göra det ett par ggr.. lät bra de där iaf till att börja med. tror ej felet är allvarligt utan du har fått en liten luft bubbla i kylaren.. du kan ju lufta den om du känner att du kan..som beskrivet i tråden.. det borde lösa problemet, annars får du kolla nivån på morgon, köra bilen varm om koppen inte ÄR helt tom o kolla nivån då..bör ha stigit.. så fyller du på då till max..tills det slutar att dra..kan väl ta 1v 4 månader..hehe..
om du bara fyllde på 1 dl så låter de ju svin bra för att va exakt:) fyll ej på nått imorgon då även om den ligger i min..plus om du späder ut glykol med vatten hela tiden så avdunstar vatten mkt lättare så fyll på med glykol alltid..
men om du har min i morrn kör sen är de nästan max ..ja då drar den ju inget
Låter ju iaf väldigt positivt, ska strax köra till jobbet, jag skrev ut lite procedurlappar ifall jag skulle behöva göra något, hehe men som sagt, vi får se va som händer. Tack för hjälpen!
men nivån håller sig iaf i koppen? bra det iaf..du ska fylla upp till max när bilen är varm.. är det luft i systemet kan du få göra det ett par ggr.. lät bra de där iaf till att börja med. tror ej felet är allvarligt utan du har fått en liten luft bubbla i kylaren.. du kan ju lufta den om du känner att du kan..som beskrivet i tråden.. det borde lösa problemet, annars får du kolla nivån på morgon, köra bilen varm om koppen inte ÄR helt tom o kolla nivån då..bör ha stigit.. så fyller du på då till max..tills det slutar att dra..kan väl ta 1v 4 månader..hehe..
om du bara fyllde på 1 dl så låter de ju svin bra för att va exakt:) fyll ej på nått imorgon då även om den ligger i min..plus om du späder ut glykol med vatten hela tiden så avdunstar vatten mkt lättare så fyll på med glykol alltid..
men om du har min i morrn kör sen är de nästan max ..ja då drar den ju inget
Låter ju iaf väldigt positivt, ska strax köra till jobbet, jag skrev ut lite procedurlappar ifall jag skulle behöva göra något, hehe men som sagt, vi får se va som händer. Tack för hjälpen!