3547
Sök

4-punktsbälte fram utan att behöva ta bort baksätet?

28 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
Kanske en dum fråga för vissa men ja blir ju inte mer kunnig om jag sitter och tiger=)

Jag undrar om man kan ha 4 punktsbälte i framsäterna utan att behöva ta bort baksäterna i bilen. alla bilder jag sett så har dom ej några baksäten och det vill jag gärna ha kvar!! tacksam för svar? mvh Erik
Senast redigerat av Phaetoon (11 februari 2009)

16 197 Inlägg
9 februari 2009
Aero_88 skrev:
Kanske en dum fråga för vissa men ja blir ju inte mer kunnig om jag sitter och tiger=)

Jag undrar om man kan ha 4 punktsbälte i framsäterna utan att behöva ta bort baksäterna i bilen. alla bilder jag sett så har dom ej några baksäten och det vill jag gärna ha kvar!! tacksam för svar? mvh Erik

baksätet blir ju obrukbart eftersom du måste fästa dom övre infästningarna på bälterna typ uppe i hatthyllan

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 867 Inlägg
9 februari 2009
Det går att montera fästena för bältet där bak utan att ta bort baksätet.
I golvet under baksätet, i bältesfästena för baksätesbältena eller i en stång mellan stötdämpartornen där bak.
Du kommer ändå inte kunna använda baksätet med bältena sträckta över där, så varför inte lika gärna ta bort det.
Fyrpunktsbälten är inte menat för gatbilar, och inte baksäte heller, du måste bestämma dig.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
9 februari 2009
Rekomenderas inte att montera bältet lågt utan ska gå i en så rak vinkel bakåt som möjligt annars riskerar du att bryta ryggen vid eventuell krock!

- Time Attack -

1 827 Inlägg
9 februari 2009
Till just din EVO finns det en speciell sträva som går precis bakom förarstolen där man kan fästa bältena... Vet inte vart jag sett den men den finns.

Då går det att fortfarande nyttja baksätet

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

8 156 Inlägg
11 februari 2009
Jag hoppas att du vet att det inte är tillåtet med bara 4-punktsbälte ute i trafiken.
Iaf. Det borde gå att modifiera baksätet så att man kan föra igenom bältet. Men snyggt lär det inte bli.
Det är väl egentligen "bara" att borra ett hål, såga lite och fixa ett skydd för genomföring (tex en ventil, gummigrunka eller något). Limma alternativt skruva fast genomföringsskyddet. Funktionellt. Men det lär inte vara bekvämt att sitta i baksätet.

Tänk på att låta originalbältena sitta kvar, så att du kan komma igenom besiktningen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök