3883
Sök

Motorbyte på Volvo 850

11 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#1
Hallo
Funderar på att byta motor i min Volvo 850 GLE 2,5.
Min fråga är om jag kan slänga in vilken som helst motor av 850 serien i bilen, begriper att det ska stämma överens med manuell och automat.
Tacksam för svar

Sarlie
Senast redigerat av Sarlie (27 februari 2009)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 februari 2009
#2
Har ingen aning om hurvida nån annan motor passar bolt on. Men byt namn på tråden så de inte låser den för dej.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

11 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#3
Ok, Tack för varningen:D

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 februari 2009
#4
Lugnt det! big_smile

Angående motorbytet så får du kolla hur elen stämmer mellan motorerna. Kan tänka mej att de är relativt "enkelt" att byta från en sugmotor till en annan, men kan ju bli knivigare att byta från en sugmotor till en turbomotor.

Har du några planer så hjälper de säkert om du delar med dej av dem!
Senast redigerat av patrikhornfeldt (27 februari 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 800 Inlägg
27 februari 2009
#5
Om ett byte är ett måste pga haveri t ex så byter man till en motor som är avsedd för bilen i fråga då det annars lär bli problem med bilprovningen.


865 Inlägg
27 februari 2009
#6
Hilmer skrev:
Om ett byte är ett måste pga haveri t ex så byter man till en motor som är avsedd för bilen i fråga då det annars lär bli problem med bilprovningen.

gäller ju endast om han lägger in en turbo... sätt i en glt motor så får du mer hk..


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 februari 2009
#7
no_fake skrev:
Hilmer skrev:
Om ett byte är ett måste pga haveri t ex så byter man till en motor som är avsedd för bilen i fråga då det annars lär bli problem med bilprovningen.

gäller ju endast om han lägger in en turbo... sätt i en glt motor så får du mer hk..

Är inte säker på att du har rätt där, så vitt jag vet så är det tvärnit att byta motorer i bilar reggade fr o m 1 Januari 93 och framåt. Är osäker så rätta mej gärna om jag har fel!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

8 252 Inlägg
27 februari 2009
#8
Lite krasst sett, vill man få nya motorn att funka som det är tänkt så lär man sätta i en likadan som satt i innan. 10V, 20V och turbo har alla olika styrsystem. Så ska man byta från en 10V till en 20V maskin i jakt på mer effekt så lär man byta ut kabelhärvan och boxarna med.


865 Inlägg
27 februari 2009
#9
patrikhornfeldt skrev:
no_fake skrev:
Hilmer skrev:
Om ett byte är ett måste pga haveri t ex så byter man till en motor som är avsedd för bilen i fråga då det annars lär bli problem med bilprovningen.

gäller ju endast om han lägger in en turbo... sätt i en glt motor så får du mer hk..

Är inte säker på att du har rätt där, så vitt jag vet så är det tvärnit att byta motorer i bilar reggade fr o m 1 Januari 93 och framåt. Är osäker så rätta mej gärna om jag har fel!

ja men oj 30hk e inte värt att regga om med... sen så hur skulle dom märka om man bytt till en glt motor? jag har bytt till glt och inte har dom sagt nått inte ens polisen när det vartit flygande besiktning...


Reservdansk
6 271 Inlägg
27 februari 2009
#10
no_fake skrev:
ja men oj 30hk e inte värt att regga om med... sen så hur skulle dom märka om man bytt till en glt motor? jag har bytt till glt och inte har dom sagt nått inte ens polisen när det vartit flygande besiktning...

Har du kvar gamla DOHC-tändstiftskåpan då?
Annars är den hyfsat avslöjande om man är något sånär insatt i det... tongue
Senast redigerat av TurbOla (27 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

865 Inlägg
27 februari 2009
#11
Marlboroman skrev:
Lite krasst sett, vill man få nya motorn att funka som det är tänkt så lär man sätta i en likadan som satt i innan. 10V, 20V och turbo har alla olika styrsystem. Så ska man byta från en 10V till en 20V maskin i jakt på mer effekt så lär man byta ut kabelhärvan och boxarna med.

helt rätt ides inte bara skriva det...


865 Inlägg
27 februari 2009
#12
TurbOla skrev:
no_fake skrev:
ja men oj 30hk e inte värt att regga om med... sen så hur skulle dom märka om man bytt till en glt motor? jag har bytt till glt och inte har dom sagt nått inte ens polisen när det vartit flygande besiktning...

Har du kvar gamla DOHC-tändstiftskåpan då?
Annars är den hyfsat avslöjande om man är något sånär insatt i det... tongue

kåpor kan man ju byta hur man vill så det avslöjar ju inte så mycket... nej den e inte kvar har en helt slät svart kåpa på den


Reservdansk
6 271 Inlägg
27 februari 2009
#13
no_fake skrev:
kåpor kan man ju byta hur man vill så det avslöjar ju inte så mycket... nej den e inte kvar har en helt slät svart kåpa på den

Visst kan man byta kåpor hur som helst, men varför skulle man det? Om man ens tänker på det... tongue

Sen vet jag inte om det skiljer ventiler och grejer runtomkring bilen, men annars så är det ju en ganska fet skillnad mellan 140hk och 170hk, och det är ju just 10 ventiler om de bestämmer sig för att kontrollera bilen noga...
Och motorstyrningen. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

101 Inlägg
27 februari 2009
#14
Risken att dom kommer på att man stoppat i en glt spis är banne mig istort sett obefintlig.
Kåpor eller icke så har dom inte så stor koll och bryr sig förmodligen inte heller.



Sök