3914
Sök

Ström problem?!

141 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
kenare kopplade in min Rockford Fosgate 10 tum Punch 3 till ett kicker zx300.1 i dag men när jag drog på volymen så dog sterion och bilen blev svårstartad kass batteri? eller vad kan jag möjligtvis gort för fel vid inkopplingen av steget och basen allt lät fint och med bilen på så gick det utan problem batteriet skall inte vara så dåligt (tror jag)

4 074 Inlägg
6 februari 2009
Mät hur mycket bilen laddar med en multimeter. runt 14volt ska det vara är det mindre får felsöka generatorn,kolen är ett hett tips.
Lycka till

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

310 Inlägg
6 februari 2009
Mät hur mycket bilen laddar..

Lycka till !

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

Servicetekniker
300 Inlägg
6 februari 2009
Hur grova kablar har du till steget? Om dessa är för klena kan liknande problem uppstå. Se även till att steget är ordentligt jordat.

MVH/Erik

Go hard or Go home!

174 Inlägg
15 februari 2009
Jag har samma problem, fast med Kicker L7 12" 2x4 Ohm, alla lampor mörknar till när bas tonen kommer, och ändå har jag ett extra batteri 30 cp från basen som är sammankopplade, batterierna brukar vara bra laddade innan jag vågar dra på lite mer .. ska skaffa en riktig Kondensator så kanske det löser problemen.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 februari 2009
lill-sorling skrev:
ska skaffa en riktig Kondensator så kanske det löser problemen.

Nej nej nej nej nej nej.. LÖS problemen med strömmen!
Sätt inte ett plåster på en artärblödning!

Taskigt med ström löser man med bra laddning, bra batterier och ordentliga kablar.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 februari 2009
Tokken skrev:
lill-sorling skrev:
ska skaffa en riktig Kondensator så kanske det löser problemen.

Nej nej nej nej nej nej.. LÖS problemen med strömmen!
Sätt inte ett plåster på en artärblödning!

Taskigt med ström löser man med bra laddning, bra batterier och ordentliga kablar.

*ASGARVAR* Förlåt men....jag tycker mig känna igen liknelsen smile
Och jag håller verkligen med till fullo.
Hade ngn dock frågat mig för 15 år sedan hade jag (som 99% av folket, även på tävlingar) sagt kondensator.
Idag vet man dock mer roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Skogsfan
649 Inlägg
15 februari 2009
Haha, jo.. tom jag som ändå är rätt ny inom detta intresset har förstått detta och även insett att denna gigantiska myt existerar:) Och som det verkar så kommer den väll aldrig dö ut

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

6 851 Inlägg
15 februari 2009
Konding hjälper mot allt,
har du dåligt med ström= kondensator,
har du störningar=kondensator,
blinkar bilens lampor=kondensator,
startar inte bilen=montera en kondensator (då folk tror att den kan generera ström)
Ska du chippa bilen=glöm inte montera en kondensator först så chippet funkar till 100%..
     roll

håller nog med Tokken..igentligen.

76 Inlägg
26 februari 2009
Vet inte om jag får men lånar denna tråd lite då jag ligger innom samma problem!
Kopplade in min nya Pioneer stereo idag och drog även in ett Mutant steg (ett mindre) och dubbla ground zero 12".

När man vrider på ordentligt så tonar taklampan ner en aning, inte mycket men lite. (fast då ska man vrida på ordentligt). Dock är detta när bilen är avstängd.
Borde inte en kondensator hjälpa då detta är så pass lite? Eller är det större strömkablar som gäller? Har en kabel nu som är ca 5 mm i diameter.

2 914 Inlägg
26 februari 2009
en 5mm2 + kabel är inte mycket att komma med.
orkar steget driva 2 st 12" så MÅSTE du sätta in en grövre kabel
och driver du endast med orginalbatteriet så är det det att du får spänningsfall i hela bilen.

21 761 Inlägg
26 februari 2009
Nja, nu får vi skilja på diameter och area. smile

ahlen_j: Vad heter steget, modellnamn?

Stegets strömkablar har absolut ingenting med blinkande lampor att göra, om strömkablarna till steget är underdimensionerade så uppstår spänningsfall och steget kan då inte ge ut lika mycket effekt. Följden blir att det även drar mindre ström.

Blinkande billampor beror på otillräcklig spänning från batteri och/eller generator. Orsaken kan vara tex för klen generator, dålig laddning från generatorn, dåligt batteri, dåligt laddat batteri, dålig kontakt i batterikablarna (speciellt jordkabeln ner till karossen) osv osv.
Senast redigerat av Drönirettab (26 februari 2009)

76 Inlägg
26 februari 2009
Drönirettab skrev:
Nja, nu får vi skilja på diameter och area. smile

ahlen_j: Vad heter steget, modellnamn?

Stegets strömkablar har absolut ingenting med blinkande lampor att göra, om strömkablarna till steget är underdimensionerade så uppstår spänningsfall och steget kan då inte ge ut lika mycket effekt. Följden blir att det även drar mindre ström.

Blinkande billampor beror på otillräcklig spänning från batteri och/eller generator. Orsaken kan vara tex för klen generator, dålig laddning från generatorn, dåligt batteri, dåligt laddat batteri, dålig kontakt i batterikablarna (speciellt jordkabeln ner till karossen) osv osv.

Okej. Ja jorden skulle jag faktist kunna kolla över nu när du säger det. Och då jag testade detta så var bilen avstängd. Batteriet är inte gammalt och generatorn lär nog inte vara sliten eller klen. Är ju inga värsting grejer. (steget och basarna alltså)

Detta slutsteg är det men kan tyvärr inte hitta några spec. om det:
http://www.minhembio.com/forum/uploads/ … 867677.jpg
Senast redigerat av ahlen_j (26 februari 2009)

21 761 Inlägg
26 februari 2009
ahlen_j skrev:
Ja jorden skulle jag faktist kunna kolla över nu när du säger det. Och då jag testade detta så var bilen avstängd.

Jorden kan vara en bov ibland, inte alls ovanligt egentligen. Nu var det ju inte enorma blinkningar i taklampan, då rör det sig om relativt små spänningsdippar och det är inget katastrofalt (men dock irriterande naturligtvis). smile

ahlen_j skrev:
Detta slutsteg är det men kan tyvärr inte hitta några spec. om det

Är det NW280?

76 Inlägg
26 februari 2009
kan kolla om det är det steget. men tror du att det går att avhjälpa denna tonande effekt på lampan med hjälp av en kondensator?

21 761 Inlägg
26 februari 2009
En del tycker att kondensator hjälper mot just såna saker, jag personligen föredrar istället bättre/större batteri. smile

295 Inlägg
28 februari 2009
köpte kondning till mina grejer. hjälpte inte ett skit. fick öppna plånboken och köpa ett batteri för 1900 spänn istället

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?

2 914 Inlägg
1 mars 2009
Arnie skrev:
köpte kondning till mina grejer. hjälpte inte ett skit. fick öppna plånboken och köpa ett batteri för 1900 spänn istället

för mig hjälpte kondingen mkt yikes  eller döljer den bara problemet? ingen jätte bra konding heller då det är en soundstorm okej 2 farad har den men ändå...

Sök