2892
Sök

Konventera cheva 350 v8 förgasare till etanol

66 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
#1
Ja som rubriken säger har ja funderingar att konventera en v8 till etanol... svårt? nån som vet? vad behöver man göra? e de bara mer bränsle och ställa tändingen som behövs eller måste man bytta pakningar, pump osv???
/SvineT


135 Inlägg
24 februari 2009
#2
I princip enkelt - mera bränsle och ställa tändningen, men med detta kommer lite övrigt fix å trix, som man bör tänka till om innan man åker till pumpen. - Speciellt om du funderar på att gå över till 100% etanol. Skall du bara blanda i en viss procent i bensinen så är det en annan femma.

Vilken förgasare har du? Är motorn orginal? Är soppa systemet orginal?

- Om fuggen inte är ny så behövs nog en genomgång i alla fall, så allt är tätt, rent och snyggt. Sen -beroende på vilken fugge du har - munstycken / bestyckning, storlek etc.
- Pumpen. Motorn behöver ju en större mängd etanol än bensin, så pumpen måste orka leverera den mängden - speciellt när du börjar varva.

Ett tips är att kolla igenom denna tråden på Firebird/Trans AM - forumet där det skrivs en hel del av etanolkonvertering till V8:or. Finns mycket länkar och erfarenheter där.

http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=3&t=10973

Idrott luktar svett, sport luktar bensin

14 Inlägg
24 februari 2009
#3
Stoffe_G skrev:
Speciellt om du funderar på att gå över till 100% etanol.

Inte det lättaste att få tag på E100 big_smile

Som Stoffe_G sa så sök lite och du kommer att hitta mycket smått och gott.

Eller skippa förgasaren och sätt dit ett TBI sprut i stället cool
Du kan hitta mycket matnyttigt på www.etanol.nu

Vad är det för bil?


135 Inlägg
24 februari 2009
#4
okej - skrivfel 100% E85   wink

Idrott luktar svett, sport luktar bensin

66 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
#5
ja målet är att få den att gå på 100% e85. vilken förgasare ja har...  de har ja ingen anning om.... men motorn e en -81 smog. soppa systemet e la inte orginal efter som motorn inte ska sita i bilen. finns lite bilder i mitt galleri. Ja kanske ska beräta tanken med etanol grejen... vill ta död på myten att miljöbilar e sega... så då tänkte ja köra på etanol med hyfsade HP... sen e de ju inte många i våran "bilburen ungdoms" krets som kör på etanol


173 Inlägg
1 mars 2009
#6
Tittar vi på bilar med turbo så är ju myten redan sönderslagen för länge sen. Lägre förbränningstemp = kallare avgastemp = svalare turbo = kallare insugsluft = högre verkningsgrad.

Min bil går på etanol. Och den är inte slö, den gör låga 12or på strippen. (:
Senast redigerat av MightyMike (1 mars 2009)


66 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#7
jo de e sant... fast man har ju lite den tänket..... bensin, diesel eller etanol?? då kommer ju etanolen i sista hand. men ringde bilprovningen i fredags och de va tydligen en jävla massa att tänka på.


Entreprenör
1 784 Inlägg
1 mars 2009
#8
SvineT skrev:
jo de e sant... fast man har ju lite den tänket..... bensin, diesel eller etanol?? då kommer ju etanolen i sista hand. men ringde bilprovningen i fredags och de va tydligen en jävla massa att tänka på.

Varför förgasare då....??

66 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#9
för att den är minst kompliserad motor plus att den motorn jag har är förgasare


Entreprenör
1 784 Inlägg
1 mars 2009
#10
SvineT skrev:
för att den är minst kompliserad motor plus att den motorn jag har är förgasare

OK..nåja..inget jag skulle göra men lycka till...!


Sök