2892
Sök

Konventera cheva 350 v8 förgasare till etanol

66 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
Ja som rubriken säger har ja funderingar att konventera en v8 till etanol... svårt? nån som vet? vad behöver man göra? e de bara mer bränsle och ställa tändingen som behövs eller måste man bytta pakningar, pump osv???
/SvineT

135 Inlägg
24 februari 2009
I princip enkelt - mera bränsle och ställa tändningen, men med detta kommer lite övrigt fix å trix, som man bör tänka till om innan man åker till pumpen. - Speciellt om du funderar på att gå över till 100% etanol. Skall du bara blanda i en viss procent i bensinen så är det en annan femma.

Vilken förgasare har du? Är motorn orginal? Är soppa systemet orginal?

- Om fuggen inte är ny så behövs nog en genomgång i alla fall, så allt är tätt, rent och snyggt. Sen -beroende på vilken fugge du har - munstycken / bestyckning, storlek etc.
- Pumpen. Motorn behöver ju en större mängd etanol än bensin, så pumpen måste orka leverera den mängden - speciellt när du börjar varva.

Ett tips är att kolla igenom denna tråden på Firebird/Trans AM - forumet där det skrivs en hel del av etanolkonvertering till V8:or. Finns mycket länkar och erfarenheter där.

http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=3&t=10973

Idrott luktar svett, sport luktar bensin

14 Inlägg
24 februari 2009
Stoffe_G skrev:
Speciellt om du funderar på att gå över till 100% etanol.

Inte det lättaste att få tag på E100 big_smile

Som Stoffe_G sa så sök lite och du kommer att hitta mycket smått och gott.

Eller skippa förgasaren och sätt dit ett TBI sprut i stället cool
Du kan hitta mycket matnyttigt på www.etanol.nu

Vad är det för bil?

135 Inlägg
24 februari 2009
okej - skrivfel 100% E85   wink

Idrott luktar svett, sport luktar bensin

66 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
ja målet är att få den att gå på 100% e85. vilken förgasare ja har...  de har ja ingen anning om.... men motorn e en -81 smog. soppa systemet e la inte orginal efter som motorn inte ska sita i bilen. finns lite bilder i mitt galleri. Ja kanske ska beräta tanken med etanol grejen... vill ta död på myten att miljöbilar e sega... så då tänkte ja köra på etanol med hyfsade HP... sen e de ju inte många i våran "bilburen ungdoms" krets som kör på etanol

173 Inlägg
1 mars 2009
Tittar vi på bilar med turbo så är ju myten redan sönderslagen för länge sen. Lägre förbränningstemp = kallare avgastemp = svalare turbo = kallare insugsluft = högre verkningsgrad.

Min bil går på etanol. Och den är inte slö, den gör låga 12or på strippen. (:
Senast redigerat av MightyMike (1 mars 2009)

66 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
jo de e sant... fast man har ju lite den tänket..... bensin, diesel eller etanol?? då kommer ju etanolen i sista hand. men ringde bilprovningen i fredags och de va tydligen en jävla massa att tänka på.

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 mars 2009
SvineT skrev:
jo de e sant... fast man har ju lite den tänket..... bensin, diesel eller etanol?? då kommer ju etanolen i sista hand. men ringde bilprovningen i fredags och de va tydligen en jävla massa att tänka på.

Varför förgasare då....??

66 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
för att den är minst kompliserad motor plus att den motorn jag har är förgasare

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 mars 2009
SvineT skrev:
för att den är minst kompliserad motor plus att den motorn jag har är förgasare

OK..nåja..inget jag skulle göra men lycka till...!

Sök