3710
Sök

Saab motor går inte som den ska (2.3T)

15 Inlägg
18 juni 2006
Trådstartare
#1
Tjena skulle behöva hjälp snabbt angående min motor,, Har precis lagt i en 2.3 turbo motor den gammla var en 2.0:a, närman kör så stryper den sig precis när man laddar på lite vid fullt gaspådrag. Den nya motorn har 391cc spridare chippad apc chippad styrbox fast styrboxen e från 2.0an. Har andra kammar från en 2.3:a i, 3 bars bränsletrycksregulator mm. Jag tror det e att den får för mycket bensin för när man gasar på rycker det svart sen bara dör den så man får släppa gasen, är mycket tacksamm för svar eller tips om hur man ska göra för att få ut all sin effect, jag ska mappa den sen men har inte råd just nu men vill ändå att den ska gå bra nu,
Mvh


Ölbryggare
339 Inlägg
19 juni 2006
#2
ja du, har du inte råd gör du bäst i att slänga i gammla motorn...man kan liksom inte trolla till sig en mappning..


1 453 Inlägg
19 juni 2006
#3
Släng i gamla motorn annars lär du aldrig kunna besiktiga bilen.


5 710 Inlägg
19 juni 2006
#4
Är bränslechippet anpassad för den nya hårdvaran (spridare,BTR)?

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
19 juni 2006
#5
sveddan skrev:
Släng i gamla motorn annars lär du aldrig kunna besiktiga bilen.

Ganska svårt att se skillnaden (om man byter till 2.0:ans ventilkåpa) så jag tror nog den passerar SBP  utan gnäll.

MVH Jonas
..............

15 Inlägg
19 juni 2006
Trådstartare
#6
har hört flera säga samma sak om ventilkåpan att man byter till 2.0:ans.
Jag har inte bytat chippet det är detsamma som innan,, men jag ska mappa om den sen när jag sparat i hop lite pengar men jag trodde den skulle gå bättre nu ändå, och nej den nya motor ska inte i har haft ett jävla klydd med 2.3ans och har fått den till att starta och rulla, jag kommer inte ge upp nu,,  har hört flera säga samma sak om ventilkåpan att man byter till 2.0:ans för att den ska gå igenom besiktningen och det som skiljer motorerna åt är att oljefiltret sitter fram på 2.3an, motorn är större men det syns inte om motorn sitter i ( inte så mycket iaf) sen är insugen annorlunda, fins nån små sak till men inget allvarligt..


5 710 Inlägg
19 juni 2006
#7
Bulbazar skrev:
har hört flera säga samma sak om ventilkåpan att man byter till 2.0:ans.
Jag har inte bytat chippet det är detsamma som innan,

Där har du förmodligen felet, förändringar i bränslesystemet måste anpassas i mjukvaran (LH-chippet)

MVH Jonas
..............


Sök