Jag hade tänkt att för första gången laga mindre rostfläckar på bilen. Rosten består utav bubblor och har inte trängt igenom plåten och bildat hål. Jag har kikat på denna guide: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2802.0 , men jag undrar då om jag behöver gå hela vägen med både glasfiberspackel och finspackel + sprayfiller som grundfärg. Känns som att det kommer att bli väldigt tjockt och även fastän jag inte har någon erfarenhet alls tycker jag att det bör gå att endast använda sprayfillern, slipa och på med bättringsfärgen? (samtidigt som jag slipat och blästrat bort rosten i ett tidigare stadie) Har jag rätt eller fel?
Tänk på att efter att du blästrat så har du bara ca 30min på dig, sedan börjar rost processen igen... så blästra och sedan direkt så börjar du med spackel/måleri arbetet...
Okej tack! Så om jag förstått det rätt så gör jag i den här ordningen: Slipa och blästra bort rosten, klarlacka, finspackla, slipa, grunda med spray-filler, slipa med fint sandpapper, på med bättringsfärg. Hur låter det?
klarlack är det sista du lägger på, metalliclack eller solidlack har inget med klarlack att göra förutom att du måste ha det på metallic (även helst på solid men inget krav)
vad jag vet så ska du lägga glasfiber spackel just för att det inte släpper in vatten som "fin"spackel gör...ingen som säjer att du ska lägga tjocka lager spackel behöver jy bara täckas över..så har jag gjort i alla fall
Okej, men om jag ska följa guiden så ska jag spraya tidigt innan jag spacklar just för att det är bra som rostskydd. "Slipa 2 cm runt skadan med fint sandpapper, 240-400 och torka av med thinner.
Spraya därefter ett lager klarlack på plåten som extra rostskydd. Klarlack är mycket tät och släpper inte igenom fukt och syre som ger upphov till vidare rost. Låt torka."
Men i vilket skede ska jag spraya på själva rostskyddet? Direkt efter att jag blästrat?
Hur blir resultatet efter lackering med bättringsfärg om jag efteråt lackar med klarlack medan övriga lacken är solid? Blir det nyansskillnader mot övriga färgen på bilen?
Många frågor, men jag är väldigt tacksam för er hjälp!
det finns väl många olika sätt allt e väl beroende på vem man frågar...det med klarlack när du slipat ner har jag inte hört förr...känns som det räcker med glasfiberspacklet med tanke på att det inte släpper igenom fukt i sej...själv gör jag så att jag slipar ner och lägger zinkspray och sen på me glasfiber spackel sen på med sinkspray igen och sen fin spackel...men som sagt finns säkert flera olika varianter på hur det kan göras
Som författare av den lilla guiden kan jag väl lägga till en förklaring. Klarlacken är till för att "täppa till" porerna som uppstår vid blästring eller hur man nu väljer att ta bort rosten.. Det går självklart att använda andra rostskydd, typ washprimer, men just klarlack fungerar väldigt bra och är lätt att få tag på.
Sen ska det tilläggas att guiden är mer som ett tips... Det finns massor av sätt att fixa rost på, men det jag beskrivit har fungerat bra för mig
Okej så klarlack kompenserar för andra rostskydd. Har i princip köpt allt förutom glasfiberspacklet och rostskyddsprimer (tror jag det hette), får åka ner och handla glasfiberspacklet imorgon och skippa rostskyddet då det känns som om det blir mycket "tårta på tårta".