3114
Sök

Exakt hur motorbromsar man?

13 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#1
Eller växlar ned för den delen.
När jag kört bil förut har jag bara lagt i en växel och motorbromsat på så sätt.
Men känns de inte lite som om lådan tar stryk om man gör de i lite högre hastigheter?

Såg nåt youtubeklipp om hur man dubbelkopplade när man växla ned, men de blir ju ett jäkla rusande av motorn hela tiden, och inte är de speciellt smidigt heller. Och är man lite trött kan man ju lägga i lite hur som helst satt går går åt helskotta.

Har även provat att singlekopplat, och de känns faktiskt bra, men hur sliter de på kopplingen?
Och vad skiljer sig single clutch downshift mot double clutch downshift som de så vackert heter?
Och sista frågan, vad är meningen med allt detta egenligen? big_smile
va är det man vinner på vanlig nedkoppling, dubbelkoppla, single clutch nedkoppling ? (för att skona motorn på bästa sätt, och själva körningen)
Kör runt i  en modern bil så är väl egentligen helt onödigt, men iallafall intressant o veta

Uppskattar svar på alla frågor smile

Här hittade ja klippen http://www.youtube.com/watch?v=PRbDHYfL … re=channel
Senast redigerat av Molenda (10 mars 2009)

4 001 Inlägg
10 mars 2009
#2
man använder det inom racing & rally t.ex i ingång till en böj eller under inbromsning

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

RS
886 Inlägg
10 mars 2009
#3
Spelar ingen roll om man kör omkring i en ny bil, med rätt teknik sliter man mindre på bilen oavsett dess ålder.

Focus RS

629 Inlägg
10 mars 2009
#4
Men "double clutch downshift" fattar jag inte varför de gör?
Har uppfattat det som man kopplar lägger i friläge sen kopplar igen och lägger i växel?

Jag kör alltid med "singel clutch downshift" när man kör "hårt"...
Div. när man kommer in i en kurva och behöver växla ner så kopplar man , gasar snabbt, och lägger i växel för att inte motorbroms så hårt samt att inte hjul ska låsa sig.. Kanske inte händer direkt på min bil tongue

Men bakhjuls drivna kan få en låsning på bakhjulen och sen leder de till en jävla sladd om man inte är med big_smile


RS
886 Inlägg
10 mars 2009
#5
Att dubbelkoppla är nåt som lever kvar från förr. Med dagens växellådor behöver man inte dubellkoppla. Det du pratar om påminner mig lite om heal & toe. Fin teknik det wink

Focus RS

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 mars 2009
#6
dubbelkoppla är ofta använbart med tynglastbilar när de växlar för hjläpa motoren att inte tappa för mycket kraft vid uppväxlingen.
Fick höra detta från en lastbilförare.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 mars 2009
#7
Jag motorbromsar ibland när jag ska stanna eller på annat sätt sakta in, på så sätt kan man spara en del bränsle. Och efter ett tag lär man sig att passa in det hela i rytmen så slipper man kanske bromsa inför en kurva där man ändå behöver växla ner etc.

Förstår inte varför det skulle slita på bilen om man gör rätt heller, visst 5an-->2an i 90 kanske sliter men man får ju välja "lagom växel".

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Driver
2 111 Inlägg
10 mars 2009
#8
Rquired skrev:
Jag motorbromsar ibland när jag ska stanna eller på annat sätt sakta in, på så sätt kan man spara en del bränsle. Och efter ett tag lär man sig att passa in det hela i rytmen så slipper man kanske bromsa inför en kurva där man ändå behöver växla ner etc.

Förstår inte varför det skulle slita på bilen om man gör rätt heller, visst 5an-->2an i 90 kanske sliter men man får ju välja "lagom växel".

Instämmer.

MVH Janken
Senast redigerat av Janken (10 mars 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 mars 2009
#9
Min definition av motorbromsning är mer att man släpper gasen med växel i så att man låter hjulen dra runt motorn istället för att bromsa ner tvärt och växla ner.

Att tvinga i en lägre växel och rusa motorn till förbannelse ser jag inte som motorbromsning, kanske om man ska ta motorbromsning ordagrannt men inte vad man menar med motorbromsning nuförtiden (när det gäller moderna motorer alltså).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

587 Inlägg
10 mars 2009
#10
anledningen till att man förr dubbeltrampade kopplingen var väl att växellådorna inte hade  "synkade" växlar så man var tvungen att koppla en gång för att få ur växel å en gång till precis därefter för att kunna få i nästa växel.

eller har jag helt fel?


519 Inlägg
10 mars 2009
#11
Motorbromsning då släpper du ju bara på gasen! Låter bilen komma ner i hastighet, lägger i lägre växel, och samma visa där..


herr
321 Inlägg
10 mars 2009
#12
det går ju bra att motorbromsa med att gå ner från 5an till 3an, men då måste man ju möta med gasen så inte det blir så stor varvskillnad, om man inte varvar upp lite innan man lägger i en lägre växel så sliter det ju så inåt helvete på lamellerna


3 059 Inlägg
10 mars 2009
#13
einherjer skrev:
anledningen till att man förr dubbeltrampade kopplingen var väl att växellådorna inte hade  "synkade" växlar så man var tvungen att koppla en gång för att få ur växel å en gång till precis därefter för att kunna få i nästa växel.

eller har jag helt fel?

Japps, nått åt det hållet.. på en del lådor gick de inte att få i en annan växel om man inte gjorde som du skriver.

Själv motorbromsar jag alltid när jag kommer till korsning och ska svänga eller när jag närmar mig kö eller rödljuse för att ha rätt växel för att snabbt komma iväg igen.
Asså ligger du i 90 på 5'an växlar du ner till 4'an och smyger upp kopplingen för att sen lägga i 3'an o.s.v
behöver bara bromsa dom sista metrarna..

Har DU körkort har du fått lära dig detta på körskolan.
Ska du ta körkort är det VIKTIGT att du lär dig detta annars lär du bli kuggad.. Så jedra hårt med sånt nu när det ska eco köras till höger o vänster..
Senast redigerat av Smajly (10 mars 2009)


1 814 Inlägg
10 mars 2009
#14
Motorbromsa enligt VV: Släppa gasen i god tid före stopp och inte växla ner.

RMR-Crew
478 Inlägg
10 mars 2009
#15
Så fort du släpper gasen när du har över 1200 rpm så motorbromsar bilen.

Sanizz
11 mars 2009
#16
Smajly skrev:
Själv motorbromsar jag alltid när jag kommer till korsning och ska svänga eller när jag närmar mig kö eller rödljuse för att ha rätt växel för att snabbt komma iväg igen.
Asså ligger du i 90 på 5'an växlar du ner till 4'an och smyger upp kopplingen för att sen lägga i 3'an o.s.v
behöver bara bromsa dom sista metrarna..

Har DU körkort har du fått lära dig detta på körskolan.
Ska du ta körkort är det VIKTIGT att du lär dig detta annars lär du bli kuggad.. Så jedra hårt med sånt nu när det ska eco köras till höger o vänster..

Skulle precis säga ungefär samma sak hahah!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 mars 2009
#17
bjornt skrev:
det går ju bra att motorbromsa med att gå ner från 5an till 3an, men då måste man ju möta med gasen så inte det blir så stor varvskillnad, om man inte varvar upp lite innan man lägger i en lägre växel så sliter det ju så inåt helvete på lamellerna

Några belägg för detta? Att som jag skrev gå från 5an-->2an i 90 innebär förstås ett stort slitage men med en moderat skillnad i varv tror jag inte det spelar någon roll. Kopplingen är gjord för en viss påfrestning, och att möta upp med gasen när man ska motorbromsa innebär väl bara onödigt slöseri av bränsle...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 086 Inlägg
11 mars 2009
#18
Jag som har en bredbandslambda inkopplad kan säga att motorbromsa på 5an sparar inga pengar iaf. Nu är de väl kanske lite olika från bil till bil, men på min Sierra så tror bilen att den går på tomgång från 15-18 hundra rpm och mindre, vilket gör att den fettar på och inte alls snålar som den gör om man motorbromsar med lite varv.


Sök