2578
Sök

Felkod när jag bytte downpipe med racekat på S60 T5-01

19 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#1
Bytte som sagt downpipen till 3" med racekat sen började motorlampan lysa, kollade felkoden och fick. Huvudkatalystor nedbrytning för låg vad menas vad är fel? har kollat lamban och de fungerar! Har raderat felkoden 2ggr och nu senaste gången han jag köra nästan en hel tank innan en började lysa, tidigare började den lysa efter några mil! Jag kan då inte känna att bilen går dåligt.....

Tacksam för svar!

Mvh

562 Inlägg
7 mars 2009
#2
Felkoden lär ju mena att katalysatorn renar för dåligt, ungefär som att diagnossonden känner av det, om det nu är en sån på den...

9-5 Aero Sedan -05

19 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#3
OKej! jo det sitter ju 2st lambdasonder och en av dom är vell diagnossond! Men vad kan man göra åt saken?

562 Inlägg
7 mars 2009
#4
Har ingen aning då jag inte är en expert, men försök hör med andra som bytt om de har fått samma problem, typ på turbo performance club

9-5 Aero Sedan -05

Saabvilde!
1 708 Inlägg
7 mars 2009
#5
Hör med "Torpis" eller "Sharky" här på Garaget. Båda är riktigt vassa på Volvo.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
7 mars 2009
#6
Du har inte blandat ihop främre och bakre lamdasonden?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

562 Inlägg
7 mars 2009
#7
Låter inte så tokigt faktist, värt att kolla upp

"Katalysator nebrytning för låg", diagnossonden ska ju mäta hur nedbrytningen har skett, och har det inte skett någon(innan katalysatorn) så låter ju den felkoden rätt logisk, men å andra sidan så borde det va hela tiden den felkoden sätts isåfall. Och inte med en tanks mellanrum...
Senast redigerat av micke-opel (7 mars 2009)

9-5 Aero Sedan -05

19 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#8
Näe har inte blandat ihop dom!

40 Inlägg
7 mars 2009
#9
micke-opel skrev:
Felkoden lär ju mena att katalysatorn renar för dåligt, ungefär som att diagnossonden känner av det, om det nu är en sån på den...
De stämmer bra de


562 Inlägg
7 mars 2009
#10
Perran89 skrev:
micke-opel skrev:
Felkoden lär ju mena att katalysatorn renar för dåligt, ungefär som att diagnossonden känner av det, om det nu är en sån på den...
De stämmer bra de
Då lär det ju vara den som satt felkoden, reglersonden ger väl bara signal till styrenheten för ett så bra lambdavärde som möjligt?

9-5 Aero Sedan -05

Ahlsen
7 mars 2009
#11
är ju för att sportkatten inte renar lika bra som orginalet då sätter den bakre sonden en fel kod

Mekaniker
48 Inlägg
7 mars 2009
#12
jag hade bsr-system på min gamla s60 t5, och de funkade prima.
Iom att ditt problem uppkommit efter bytet, och med olika intervall, så skulle jag kolla efter glappkontakt i kablaget till bakre lambdasonden.  Alternativt få en avgasmätning utförd. För att säkerställa att lambdanivån ligger rätt. Är katten ny? annars kanske den e gången?

Vill minnas att felkoden för själva katalysatorn är någon i still med "Katalysatoreffektivitet för låg"

Team Chevy740

10 287 Inlägg
8 mars 2009
#13
Man får göra en aavgasmätning och kolla att allt är ok.
Det som reglersystemet i vissa sprut gör är att det "glider" lite runt optimal förbränning och mäter med viss fördröjning att katten funkar som tänkt från fabrik.
Byter man då kat så kan man "fucka up" detta så att boxen och bakre sonden anser att katten inte funkar som tänkt från fabrik.
Så vitt jag vet så tar man hand om detta i flertal av dom chip som finns på marknaden.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

236 Inlägg
8 mars 2009
#14
Byt tillbaka till orginal katten.

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

130 Inlägg
11 mars 2009
#15
På Golf 4orna är det samma sak. Lägger jag 3" downpipe och race kat så kommer jag antagligen att få samma felkod om ja inte far till nån firma som chippar och gör nånting med boxen så att boxen inte reagerar på att katten är bytt till en med friare flöde. Har hört om folk som flyttat ut den andra lambda sonden en aning för att få "rätt" värden så att boxen inte ska ge felkoder. Är inte helt 100% på de här nu, är ett tag sen ja läste om det. Men nånting i den stilen var det smile

If it ain't broke, fix it 'til it is!

67 Inlägg
11 mars 2009
#16
Du har råkat ut för att katalysatordiagnosen hamnar utanför tillåten avvikelse och den fungferar såhär i Ditt sprut.

För att kontrollera katalysatorn används två lambdasonder, en framför och en bakom katalysatorn. För att kunna avgöra katalysatorns effektivitet jämförs lambdasondsignalernas amplitud. Under  katalysatordiagnosen påförs en kontrollerad cykling mellan mager-fet blandning under en viss tid. När katalysatoreffektiviteten är bra och bränsle/luftblandningen är normal, slår den främre sondsignalen mellan mager-fet med kraftiga/hastiga svängningar medan den bakre sondsignalen ligger på en jämn nivå med små svängningar.

När katalysatoreffektiviteten är dålig och bränsle/luftblandningen är normal kommer även den bakre sondsignalen att svänga kraftigt mellan mager-fet. Om svängningarna från bakre lambdasonden överstiger en viss storlek (sätts av bilfabrikanten) under ett antal kontroller kommer felkod "Katalysatoreffektivitet" att sättas.


tobbe_o skrev:
jag hade bsr-system på min gamla s60 t5, och de funkade prima.
Det beror på att BSR's katalysatorer faktiskt fungerar. smile


Sharky skrev:
Så vitt jag vet så tar man hand om detta i flertal av dom chip som finns på marknaden.

/Göran
Ja, om man tycker att det känns seriöst att åsidosätta motorns funktioner för kontroll av avgasreningen. cool
Senast redigerat av Jompa (11 mars 2009)


Sök