Hej, jag sitter ofta och funderar på bygget av en elbil (eller annat alternativt bänsle) som man kan använda som bruksbil. Det negativa med en sådan här bil är ju att den inte har så lång räckvidd och eftersom man är lite av en trimnörd så vill man ju ha lite effekt. Men det är ju lite svårare att få upp någon nämnvärd effekt i en sån bil. Nya bränslen kommer att ta över inom kort och jag undrar om det är någon som tänker i samma banor? Nya bränslen och nya tekniker? Eller är det bara jag som är allmänt nördig?
Har in fin idé. Ta en sprillans ny bil, framhjulsdriven, med automat. Koppla på en stark elmotor till automaten. Använd sen A123 celler, dom starkaste som finns nu. Taket ersätter du med en stor solcell. Och vips, så har du en så grön bil, som är grönare än miljöpartiet.
Känns lite dyrt att bygga en hel bil. Skulle vara roligt med en elgo-cart, då behöver inte det vara några värstingsbatterier eftersom att vikten är låg och man inte lär vilja åka några mil. Skulle vara roligt att pröva!
...Men det är ju lite svårare att få upp någon nämnvärd effekt i en sån bil....
Mvh Rikard
Hahaha! Skämtar du eller? Med en rejäl motor, en packe A123 celler och ett fartreglage som tål det hela så är då effekten det minsta bekymret, då gäller det att få drivlinan att hålla för vridmomentet istället. Och ja, jag har också tänkt tanken på elbil. Skulle absolut inte ha någonting emot att åka omkring i tex en Tesla, om den inte vore så dyr då. Men det kommer garanterat komma fler elbilar, jag tror det är framtiden iaf.
En komppis som studerar på universitet byggde me ettpar polare en el-gocart. Detta var ett rätt så lyckat project och gocarten gick upp till en 75kmh. Men att bygga en bill är en helt annan serie. e85 konvertera någon bil istället..