3350
Sök

Vad ska AFR vara?

63 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
#1
hej, skulle vilja veta vad vad en bredbandslambda ska visa på tomgång och vid belastning?


One Man Clan
4 287 Inlägg
16 mars 2009
#2
Tomgång varm motor Afr 14.7

vad menar du med belastning ?

laddtryck ?


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
16 mars 2009
#3

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

57 Inlägg
16 mars 2009
#4
belastning= När motorn tar i.,

ska ligga lite fett om jag inte minns fel:)


Golle
448 Inlägg
16 mars 2009
#5
Tomgång och låg belastning= 14,7 (Lambda 1,00)
Hög belastning gärna runt 11-12 (Speciellt med turbo)

James May: In other news.... I've fitted a fan!

63 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
#6
oj....jo under laddtryck ca 1 bar


Pan
17 mars 2009
#7
WilYawn skrev:
Tomgång och låg belastning= 14,7 (Lambda 1,00)
Hög belastning gärna runt 11-12 (Speciellt med turbo)

Lite fet blandning då? lambda 0.9 är väl optimalt eller? smile Är helt nybörjare på detta vet inte om jag räknat rätt men lambda 0.9 är väl 13. Tänkte bara kolla

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 mars 2009
#8
Nu är vi där igen!!  folk hasplar ur sig massa värden utan att ens veta vilket drivmedel det gäller.

Kör killen på E85 och ni rekomenderar AFR för 95oktan bensin så kommer motorn inte må bra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 mars 2009
#9
Pan skrev:
WilYawn skrev:
Tomgång och låg belastning= 14,7 (Lambda 1,00)
Hög belastning gärna runt 11-12 (Speciellt med turbo)

Lite fet blandning då? lambda 0.9 är väl optimalt eller? smile Är helt nybörjare på detta vet inte om jag räknat rätt men lambda 0.9 är väl 13. Tänkte bara kolla

Lambda är uppmätt AFR(Air to fuel ratio) delat med stökometriskriska blandningen.

Bensin 98oktan har 14.6:1 i stökometrisk blandninsförhållande, dvs då det brinner "optimalt"  14.6/14.6=1  13/14.6=0.89

E85 har 10.0:1.   Uppmäter man 14.6 med E85 i tanken så har man lambda 14.6/10.0=1.46  Det är så snålt att motorn knappt går.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Pan
17 mars 2009
#10
Bra att du kommer och reder ut det hela torpis big_smile Det är så pass stor skillnad på E85 då. Bra var precis sån här information jag ville få redan på. Kan man inget får man fråga hehe. Fick jag ju även reda på vad AFR stog för borde jag kunnat lista ut.

mvh

127 Inlägg
18 mars 2009
#11
torpis skrev:
Pan skrev:
WilYawn skrev:
Tomgång och låg belastning= 14,7 (Lambda 1,00)
Hög belastning gärna runt 11-12 (Speciellt med turbo)

Lite fet blandning då? lambda 0.9 är väl optimalt eller? smile Är helt nybörjare på detta vet inte om jag räknat rätt men lambda 0.9 är väl 13. Tänkte bara kolla

Lambda är uppmätt AFR(Air to fuel ratio) delat med stökometriskriska blandningen.

Bensin 98oktan har 14.6:1 i stökometrisk blandninsförhållande, dvs då det brinner "optimalt"  14.6/14.6=1  13/14.6=0.89

E85 har 10.0:1.   Uppmäter man 14.6 med E85 i tanken så har man lambda 14.6/10.0=1.46  Det är så snålt att motorn knappt går.

Jag trodde att lambda 1 alltid var lambda 1 oavsett bränsle.

Mvh Ola

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
18 mars 2009
#12
Nitzer skrev:
torpis skrev:
Pan skrev:

Lite fet blandning då? lambda 0.9 är väl optimalt eller? smile Är helt nybörjare på detta vet inte om jag räknat rätt men lambda 0.9 är väl 13. Tänkte bara kolla

Lambda är uppmätt AFR(Air to fuel ratio) delat med stökometriskriska blandningen.

Bensin 98oktan har 14.6:1 i stökometrisk blandninsförhållande, dvs då det brinner "optimalt"  14.6/14.6=1  13/14.6=0.89

E85 har 10.0:1.   Uppmäter man 14.6 med E85 i tanken så har man lambda 14.6/10.0=1.46  Det är så snålt att motorn knappt går.

Jag trodde att lambda 1 alltid var lambda 1 oavsett bränsle.

Mvh Ola

Det är det också. Men för att få lambda 1 krävs olika AFR beroende på vad du kör med för bränsle. Kom ihåg, lambda är ett värde på syrehalten i avgaserna!

1 062 Inlägg
18 mars 2009
#13
Vad brukar Lambda ligga på som Optimalas för högsta effekt på en sugmotorn? Runt 0,85 har jag hört, stämmer det? På en överladdad motor så brukar man ju få feta på lite extra för att kyla så där landar man väl lite för lågt ofta för att gynna max effekt, runt 0,8/0,75 eller var brukar det hamna?

M.V.H.


Forummoderator
10 576 Inlägg
18 mars 2009
#14
AndreasPlars skrev:
Vad brukar Lambda ligga på som Optimalas för högsta effekt på en sugmotorn? Runt 0,85 har jag hört, stämmer det? På en överladdad motor så brukar man ju få feta på lite extra för att kyla så där landar man väl lite för lågt ofta för att gynna max effekt, runt 0,8/0,75 eller var brukar det hamna?

M.V.H.

Samma misstag igen!  Det beror på drivmedel. Viktigt wink

Man kyler med mer bränsle, men väljer man E85 eller Metanol så kyler det automatiskt mer iom man öser in 46% mer för samma lambdavärde, så en E85motor kan mycket väl ligga på lambda 1 där en bensinare ligger på 0.82 bara för att man inte behöver sänka lambda för att kyla.

Det är därför fuskpellarna klarar sina motorer som tankar E85 i en bensinbil...  bilens lambda får fnatt, läser ju ut lambda 1.46 och öser på så mycket soppa den kan för att kompensera (ofta max 10%) då hamnar man på en nivå där motorn iaf går men det är gränsfall. den extra soppan kyler och räddar motorn från att smälta. Glad vid sina stora framsteg så rekomenderar man kompisarna att tanka E85, funkar toppen tills nån kompis har en turbobil, spridarna bottnar och man smälter sin motor.

Bensin brinner förresten fortast vid lambda 0.92 om vi nu skall sätta fingret på något optimalt :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Dr. Turbo
459 Inlägg
18 mars 2009
#15
Fel man kyler inte (speciellt mycket) med mer bränsle, man förlänger förbränningstiden


10 287 Inlägg
18 mars 2009
#16
Säg till om jag är ute och cyklar nu: Jag har för mig att man säger "kyla" eftersom man med långsammare förbränning slipper "hot-spots". Jag har ett svagt minne av att Lillen på Magnum Racing höll en utläggning för mig för tiotalet år sedan där han också vred sig över uttrycket "kyla" men sa att han förstod att man man använde uttrycket. Dock kommer jag inte ihåg exakt vad han sa.

/Göran


Big Al skrev:
Fel man kyler inte (speciellt mycket) med mer bränsle, man förlänger förbränningstiden

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 062 Inlägg
18 mars 2009
#17
Big Al skrev:
Fel man kyler inte (speciellt mycket) med mer bränsle, man förlänger förbränningstiden

Avgastempen sjunker ju markant och spikningsbenägenheten minskar drastiskt. Undrar verkligen om det du skrivet stämmer... Ska man undvika spikningar så vill man ju att det ska brinna så fort som möjligt!
M.V.H.



Sök