3560
Sök

Dumpventil på bil med luftmassemätare?

Besserwisser?
160 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Som titeln lyder!
Dumpventil på bil med luftmassemätare?

Det är många olika historier och versioner på frågan och nu
undrar jag om det är någon som kan lägga de rätta korten på bordet
och möjligen "bevisa" vad som egentligen är rätt ang. luftmassemätaren och dumpen?
Vissa säger att du måste ha en återcirkulerande, vissa säger hybrid
och vissa säger helt enkelt att du kan köra med vilken som helst?

TEX:

1.
inte bra å köra öppen dump på 850 för då pajjar man luftmassemätaren....

2.
du har väll änna gasspället stängt när bilen dumpar.
och den bråkdel det tar innan den mäter upp luften igen, så spelar det ingen större roll. men men.

3.
inte om du har en så kallad hybrid, 50% återcirkulation och 50% KAPYSCH!!!!

4.
Inte då.

Tackar på förhand till er som har kunskapen och vill dela med er av den!
MVH Henke!

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

1 878 Inlägg
24 mars 2009
#2
1, Nej den går inte sänder då du inte har dumpen på insugnings slangen.
2, Korrekt. men alla bilar har inte den symtopen, men 850x70 funkar det klockrent på.
3, Läs på lite, under normal körning dumpar den 50% och vid hård körning dumpar dem 100%.
4, ?


674 Inlägg
24 mars 2009
#3
jag har provat med hybrid på min gamla s2 och de funkade inte alls...
för att du ska kunna ha en en öppen dump så måste den sitta efter luftmassemästaren och inte före som audi har. med andra ord måste man itne ha en återcirkulerande

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
24 mars 2009
#4
En idee bara, Har du tittat här om det inte finns någonting bland alla dessa dumpventil trådar? wink
http://www.garaget.org/forum/search.php … =921628625

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Besserwisser?
160 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#5
Frozen1985 skrev:
1, Nej den går inte sänder då du inte har dumpen på insugnings slangen.
2, Korrekt. men alla bilar har inte den symtopen, men 850x70 funkar det klockrent på.
3, Läs på lite, under normal körning dumpar den 50% och vid hård körning dumpar dem 100%.
4, ?

Tackar! smile
Men... Om jag nu ska köpa en S80 T6 och vill ha dump på denna,
och vad jag vet så sitter dumpen direkt efter IC och folk
har köpt olika alternativ? Har sett allt från öppen till återcirkulerande på dessa?
Hur vet jag att inte LMM far åt skogen om jag kör öppen på dessa bilar?

MVH Henke!
Senast redigerat av Versting (24 mars 2009)

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

Besserwisser?
160 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#6
alain skrev:
En idee bara, Har du tittat här om det inte finns någonting bland alla dessa dumpventil trådar? wink
http://www.garaget.org/forum/search.php … =921628625

Funkade inte? :S
Men jag har sökt på "dumpventil" på sökmotorn till forumet och det
förvirrade bara allt lite extra, för då kom det upp olika teorier igen... gång på gång.

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 mars 2009
#7
Versting skrev:
Men jag har sökt på "dumpventil" på sökmotorn till forumet och det
förvirrade bara allt lite extra, för då kom det upp olika teorier igen... gång på gång.

Du behöver inte ens söka, titta längst upp så finns en klistrad tråd.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Besserwisser?
160 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#8
torpis skrev:
Versting skrev:
Men jag har sökt på "dumpventil" på sökmotorn till forumet och det
förvirrade bara allt lite extra, för då kom det upp olika teorier igen... gång på gång.

Du behöver inte ens söka, titta längst upp så finns en klistrad tråd.

OJ?... roll
Då får jag be om ursäkt för en onödig tråd!hmm

MVH Henke!
Senast redigerat av Versting (24 mars 2009)

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

1 353 Inlägg
24 mars 2009
#9
nja för o va lite petig så..

rent konkret så pajar inte luftmasse mätaren av öppen dump.
det som händer är däremot att bilen gång på gång mäter upp luft o tillsätter bensin enligt det och då kommer de för mycket bränsle för luften försvann precis och resulterar i fet blandning som KAN (LÄS KAN) skada katalysatorn. men att LMM pajar då för man ha bra otur.
möjligtvis om det lossnar en liten bit från impellern och flyger genom tryckröret och sen matas ut genom den öppna dumpen via luften som håller ca 1bar och sedan träffar rakt in i trådarna på LMM ( långsökt som fan ja vet men meningen e att förklara att LMM inte direkt går sönder utan att de sker för att motorns styrsystem får flipp..)



Sök