3531
Sök

Funkar det att göra en Saab 9000 LTT till FTT endast genom att byta till en annan wastegate?

7 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#1
Jag har en saab 9000 LTT -96.

Funderar på om det går att göra den till FTT endast genom att montera en annan tryckklocka. Den tryckklockan jag har är från en Toyota Supra MK3, turbon har beteckningen CT26. Ska ladda ca: 0.75bar (har jag hört).

Funkar det? Eller måste man mappa om?


166 Inlägg
20 mars 2009
#2
Knutsson_88 skrev:
Jag har en saab 9000 LTT -96.

Funderar på om det går att göra den till FTT endast genom att montera en annan tryckklocka. Den tryckklockan jag har är från en Toyota Supra MK3, turbon har beteckningen CT26. Ska ladda ca: 0.75bar (har jag hört).

Funkar det? Eller måste man mappa om?

Nej det funkar inte!
För att få en LTT att bli en FTT (The right way) behövs Magnetventil och annan programvara.

mvh


1 062 Inlägg
21 mars 2009
#3
För att komplettera infon lite så är det samma turbo med samma Wastegate och samma tryckdosa. Skillnaden i effekt/vrid ligger i annan mjukvara som "begär" mera laddtryck.

M.V.H.


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
21 mars 2009
#4
Räcker det inte med en T kors O pysladda ??

C H E V R O L E T <3

166 Inlägg
21 mars 2009
#5
Children-Of-Bodom skrev:
Räcker det inte med en T kors O pysladda ??

Hur ska han få mer sås till det då?


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
21 mars 2009
#6
Juuka skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Räcker det inte med en T kors O pysladda ??

Hur ska han få mer sås till det då?

Justerar inte lambdan det?

Tolka det inte fel, jag vet inte men vill veta smile

MVH. Alex

1 062 Inlägg
21 mars 2009
#7
alexbenhard skrev:
Juuka skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Räcker det inte med en T kors O pysladda ??

Hur ska han få mer sås till det då?

Justerar inte lambdan det?

Tolka det inte fel, jag vet inte men vill veta smile

MVH. Alex

Jo, den justerar ju till en viss del!  Adaptionen tar ju rätt på det men laddar man på det dubbla som 200hk gör så räcker ingen lamdareglering till för att kompensera.
Sedan kan ju tändning behöva justeras för det nya laddet också. Och laddar man dubbelt så mycket så kan man behöva öka på soppan mera än dubbelt.

En ltt laddar ca 0,4bar och en FTT mer än 0,9 som mest.

Varför fuska med pystrimm när man byta mjukvaran bara? Vad tror ni håller bäst 10mil gasen i botten: En motor pytrimmad till 200hk eller en som är mjukvarutrimmad till 250hk?
M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (21 mars 2009)


7 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#8
okej då vet jag. En jobbarkompis sa att original styrdonet till LTT bryter tändningen vid ett bestämt laddtryck. Stämmer detta?


1 019 Inlägg
21 mars 2009
#9
Knutsson_88 skrev:
okej då vet jag. En jobbarkompis sa att original styrdonet till LTT bryter tändningen vid ett bestämt laddtryck. Stämmer detta?

Ja, det stämmer. "Tryckvakten" kommer bryta om man försöker höja ladtrycket själv på en 9000 LTT. 0,55 bar känns bekant men jag är inte hundra.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 mars 2009
#10
Men det borde gå att hitta "paket" med styrdon, slangpaket och magnetventil beggat för en 1000-1500kr och då har du 200hk med SAAB-original säkerhetsspärrar kvar!


2 164 Inlägg
22 mars 2009
#11
De är ju bara att leta efter en motor med betekningen B234L och ta boxen och MV där ifrån och fixa de till din bil med nya slangar till MVn.
Sen är de bara att köra om du inte behöver gifta in den med Tech 2.

MVH


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 mars 2009
#12
Fredrik-79 skrev:
Sen är de bara att köra om du inte behöver gifta in den med Tech 2.

MVH

Dvs om du har startspärr på bilen...


457 Inlägg
26 mars 2009
#13
Alltså den bryter inte tändningen. de är soppan den bryter (fuelcut) å den brukar stå på 0.69 på ltt, de gjorde den på min iaf. Sen behöver du som sagt mappa om boxen och skaffa en MV tongue

eller höra med nån som mappar Trionic 5.

mvh A

151 Inlägg
27 mars 2009
#14
aldrig bra att trimma med att bara höja ladd. Måste ha med soppa o tändning. gör det rätt. kan bli dyrt och jobbigt annars



Sök