3712
Sök

Göra fälgar kliniskt rena? Insida av fälg

Sthlm(s)low Familia
1 177 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Hej på er, nu har man skickat iväg fälgcentrumen på lackering som såklart kommer att bli riktigt rena och putsade, nu undrar jag hur man kan göra sig av med snart 12år gammalt fast skit som sitter på insidan av fälgen, alltså ytan som ligger an marken så att säga?

Bild på hur skitiga dessa godingar  är:

https://www1.garaget.org/archive/54/53259/47526/47526-1301869.jpg

Jag vill helst klara mig undan med mindre repor då ytan ska vaxas och bli snorhal och len wink

Kom gärna med förslag!!

Tack

Mvh Andro
Senast redigerat av Galic_Andro (30 mars 2009)

| Sthlm(s)low @ facebook | | wescrape |

dARKiE
5 031 Inlägg
30 mars 2009
Jadu, avfettning och låta det verka en bra stund. Sen skrubba med en diskborste så får du ialf bort det värsta, sen vet jag inte om det kanske skulle gå att polera bort det sista skiten sedan.. ? Borde funka.. Jag gjorde såhär med mina fälgar.. Dem var dock inte lika skitiga som dina men det funkade för mig! big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

357 Inlägg
30 mars 2009
Börja med en tjärlösare, typ POWER, mac prickbort etc.
Låt verka, ev kan du med en pensel jobba runt det lite ifall det inte är mkt grus.
Efter det ta en alkalisk avfettning, typ fordonsavfettning, g101, hdgrön etc, gör samma sak.
Tvätta av.
Sist en syrabaserad fälgrengöring.

Efter det tar du en vaxpolish, typ nafta beserad o kör med maskin eller förhand.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

13 Inlägg
30 mars 2009
Autosol borde fungera. Fick fälgar som aldrig varit tvättade på insidan i helt ny skick, (6år gamla).

90 Inlägg
30 mars 2009
Galic_Andro skrev:
Jag vill helst klara mig undan med mindre repor då ytan ska vaxas och bli snorhal och len wink

Se till att få däck+fälg balanserade innan du vaxar som en galning!
Jag gjorde den tabben nu innan mina sommarfälgar åkte på..
vaxade, vaxade, vaxade och vaxade (målet var att aldrig behöva använda fälgrengöring/avfettning eller schamponera fälgarna under säsongen) men när dom väl var färdigvaxade så märkte jag att en balansering var nödvändig. Och nu uppstod problemet(!!!) vikterna fastnade inte riktigt på fälgen så dom lossnade efter ett dygn.....

Bara ett tips, balansera innan vaxet åker på.
Senast redigerat av Argy (30 mars 2009)

357 Inlägg
30 mars 2009
Precis!
Sen ska man se till att skölja fälgarna ofta.
Dock är det klrt att tro att man ska slippa vaxa/tvätta om man kör bilen.
Eller visst, går du över med en vaxpolish efter varje tur/1gg i veckan så, men annars.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

Sök