2734
Sök

Check engine lampa lyser

8 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Hej Hej!!!!

Jag har ett problem me en saab 9-5-98 (har gått ca 20 000). Bilen gick ryckigt, va in på verkstad kopplade upp mot instrument och fick felkod P1230 Spjällägesgivare 1 och 2. Fick hjälp av en kompis me rengöring av spjällhus, kollade alla slangar mm. Efter detta har ryckningarna försvunnit, men ett problem kvarstår vid start när motorn e kall så måste man gasa till annar dör den, va beror detta på tillägas bör oxå att undertecknad e en novis på allt me motorer.

Tacksam för svar så fort som möjligt

Måste man ha hjälp av verkstad för att släcka check engine lampan?

2 164 Inlägg
29 mars 2009
Kan hjälpa med att ta bort en batteri pol och vänta nån minut innan man sätter dit den igen.

Exakt vad problemet är så kan de som sagt vara nån bugg i systemet så uppgradera mjukvaran i boxen till den senaste hos saab om den är orginal.

MVH

8 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Hej!!!

Tack för snabbt svar ska kolla upp detta

8 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Hej!!!

Va tror du om en sådan operation e de dyrt elller?

1 297 Inlägg
29 mars 2009
att ta bort en batteripol kostar inget! smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 mars 2009
MrTobias skrev:
att ta bort en batteripol kostar inget! smile

Dock fråga han om hur mycket de kostar för saab att uppdatera mjukvaran tror jag va roll

8 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Hej!!!

Jag tänkte närmast på uppdatering av mjukvaran. Och jag undrar fortfarande va de kan bero på att man måste ge gas när man startar för annars dör den, dock ej när den e varm.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 mars 2009
efter som givaren verkar konstig så kan de vara så att tomgångsmotorn inte vet va spjället är på, ingen aning, dra till saab o fråga, lättast!

Mvh Patrik

1 019 Inlägg
29 mars 2009
Funkiee skrev:
efter som givaren verkar konstig så kan de vara så att tomgångsmotorn inte vet va spjället är på, ingen aning, dra till saab o fråga, lättast!

Det finns ingen tomgångsmotor på 9-5, de har elektriskt gasspjäll och behöver alltså ingen extra tomgångsmotor.

2 164 Inlägg
29 mars 2009
De har varit lite strul med programvaran till just spjället på 9-5an.
Vet inte alls om de kostar nått eller hur saab gör.
Åk och fråga.
De går ju fort att fixa annars.

MVH

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 mars 2009
okey, lättaste är nog o dra till saab eller ställa frågan hos stcs på deras forum!

8 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Hej!!!

Tack för alla era tips man blir ju lite sne när de strular me bilen, särskilt när man inte e så duktig på att skruva heller. Ska kolla upp detta under veckan och återkommer me om hur de går

8 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Tjena!!!

Va en sväng på verkstan idag. De släckte felkoden och bytte en vacuumslang samt lite mera spray på väl valda ställen nu funkar de igen, men jag fick lite beröm för rengöring av spjällhus och slangkoll och blev lite stolt man e ju en klåpare i dessa sammanhang. Vill oxå tacka för hjälpen me många bra och snabba svar

mvh JÅ

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 mars 2009
För dom som undrar vad det kostar att uppdatera mjukvaran i bilen så kostar det iaf 600kr på newmanbil (dvs Saab) i hässleholm.

Och återkommer problemet så åk in på saab igen och säg till dom att kolla mjukvaran då P1230 är en felkod som sätts i första hand pga dålig mjukvara i 9-5:or fram till -02, precis som Fredrik-79 säger.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

8 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Tack för de!!!!

En fråga till TBOC-Razor. Jag undrar om du känner någon i Krisianstad som heter Jens Åkvist, de e isåfall min kusin, nej tyvärr han har inte hajat de hela han kör volvo he he.

Sök