3614
Sök

Cargard t70c låser sig själv

224 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
#1
Hej
Mitt nymonterade cargard t70c låser sig själv ibland och ibland inte. Samt att dioderna i rutan blinkar ibland när man har en dörr öppen men inte alltid. Den ska låsa sig själv om man låst upp och inte rört en dörr på två min men nu gör den det även om man har öppnat en dörr flera gånger. Jag låste upp en dag och satte mig i, stängde dörren och började grejja med stereon och då låste den in mig efter ca två min. När en dörr är öppen ska dioderna blinka och när man låser med öppen dörr ska larmet tuta till två gånger för att varna att dörren är öppen men det funkar inte heller alltid. Vad kan felet vara ? Det funkar att låsa och låsa upp som vanligt. Bilen är en audi a4 1.8tsq -99a

1 785 Inlägg
17 april 2009
#2
dunka_dunka skrev:
Hej
Mitt nymonterade cargard t70c låser sig själv ibland och ibland inte. Samt att dioderna i rutan blinkar ibland när man har en dörr öppen men inte alltid. Den ska låsa sig själv om man låst upp och inte rört en dörr på två min men nu gör den det även om man har öppnat en dörr flera gånger. Jag låste upp en dag och satte mig i, stängde dörren och började grejja med stereon och då låste den in mig efter ca två min. När en dörr är öppen ska dioderna blinka och när man låser med öppen dörr ska larmet tuta till två gånger för att varna att dörren är öppen men det funkar inte heller alltid. Vad kan felet vara ? Det funkar att låsa och låsa upp som vanligt. Bilen är en audi a4 1.8tsq -99a
Låter som du har problem med en dörr kontakt. De är normalt öppna och ska stänga när du öppnar dörren. Alltså ska sluta till Jord om de inte är + styrda kontakter. Du ser skillnad på dessa två typer genom att det är 2st anslutningar på + styrda kontakter och endast 1st anslutning på de som sluter till jord.

Kontakter som sluter till jord kan ibland bli ärgade och du får ett motstånd mellan jord och anslutningen på kontakten. Du gör enklast i att byta kontakten och se till att skruven jordar kontakten ordentligt i bilen. Kupé belysningen kan fungera som vanligt men motståndet i kontakten är för hög och larmet reagerar inte förrän du får ordentlig kontakt. Kontakten ska ha noll ohm.

Kontrollera om larmet fungerar på alla dina dörrar genom stänga alla dörrar, huv och bagage. Öppna sedan en dörr och koll att larmet verkligen går igång. Gör om samma sak med alla dörrar inkl huv och bagage.

Din status panel visar tydligt att den inte får indikation om att dörren faktiskt är öppen.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

224 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
#3
okej, jag ska kolla det. Det är bara kopplat en kabel till dörrkontakten på förardörren, ska det vara så? Han som monterade larmet sa att kontakterna sitter ihop så det räckte att koppla in på en.

1 785 Inlägg
19 april 2009
#5
dunka_dunka skrev:
okej, jag ska kolla det. Det är bara kopplat en kabel till dörrkontakten på förardörren, ska det vara så? Han som monterade larmet sa att kontakterna sitter ihop så det räckte att koppla in på en.
Det är helt riktigt. Samtliga dörrar ingår i en slinga. Kolla om det fungerar som det ska på passagerarsidan istället. Gör det de så har larmet bra kontakt med slingan. Det händer att de sätter strömtjuvar av fel storlek på kabeln och det kan medföra dålig kontakt.

Som föregående talare säger så finns det bilar med integrerad kontakt i låset. Jag vet inte riktigt hur det ser ut men börja med att se om du har en chans att komma åt och smörja kontakten.

Edit.

Förstår jag dig rätt att du bara har en anslutning till förardörren och inte till någon annan dörr? I såfall är det grovt fel! Alla dörrar ska vara anslutna till förar dörren i sin tur.
Senast redigerat av dbjanoz (19 april 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

224 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
#6
Har kollat och dörrkontakterna verkar funka, lyset funkar iaf på alla dörrar. Det är bara i bakdörrarna det är dörrkontakt med typ en knapp som trycks in när man stänger dörren. I framdörrarna måste det sitta i låset för det finns ingen kontakt som till bakdörrarna. Larmet är köpt på atlas ljud i Piteå och monterat av samma firma. Tror han kopplade bara en kabel till dörrkontakten på vänster bakdörr. Jag använder cargards egna fjärrkontroller. Det verkar inte som att det är någon annan dörr som funkar. Bara vänster bakdörr. När jag öppnar förardörren har dioderna blinkat till någon enstaka gång men sen slocknat igen.
Vars kan felet vara? Hela inkopplingen av larmet känns mysko.

1 785 Inlägg
24 april 2009
#7
dunka_dunka skrev:
Har kollat och dörrkontakterna verkar funka, lyset funkar iaf på alla dörrar. Det är bara i bakdörrarna det är dörrkontakt med typ en knapp som trycks in när man stänger dörren. I framdörrarna måste det sitta i låset för det finns ingen kontakt som till bakdörrarna. Larmet är köpt på atlas ljud i Piteå och monterat av samma firma. Tror han kopplade bara en kabel till dörrkontakten på vänster bakdörr. Jag använder cargards egna fjärrkontroller. Det verkar inte som att det är någon annan dörr som funkar. Bara vänster bakdörr. När jag öppnar förardörren har dioderna blinkat till någon enstaka gång men sen slocknat igen.
Vars kan felet vara? Hela inkopplingen av larmet känns mysko.
Jag tycker du ska klaga hos Atlas Ljud så dåligt får inte en ny installation av ett larm vara. De får se över installationen och om de inte reder ut problemet. Gå till någon annan som vet vad de gör. Inte klokt att larmet endast reagerar på vänster bakdörr. Inte mycket till skydd där.

Jag hade mätt hur många ohm du har mellan jord på bilen och stiftet där du har anslutningen till dörrkontakten bak. Har du fördröjd innerbelysning kanske den ger upphov till problem. Vad det gäller blinkningarna hade jag läst instruktionerna extra noga för att reda ut vad det betyder. Cargards olika larm har lite olika koder och betydelser i olika larm.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

224 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
#8
Jag har ringt idag och klagat och nu ska han fixa det men han har inte tid förens om två veckor, har redan varit skitförbannad på han för han har kopplat larmet i tre omgångar utan att få det helt okej. Vi trodde att det funkade sista gången han kopplade men inte. Först funkade det inte att låsa med fjärren och sen larmade inte kofferten och huven när man öppnar utan när man stängde. Atlas ljud är en liten firma som drivs i ett garage med en ägare. Sen har den ägaren en kompis som håller på med tv apparater och larm och andra elgrejer så det är han som monterar allt. Dem har båda andra jobb vid sidan om så det är bara på helger han kan koppla och därför tar det sån jävla tid. Känner nu att jag skulle handlat hos någon annan även om det blivit dyrare. Hade en deal med atlas försäljaren och därför blev det att handla där. Funderar på att åka till brl i luleå och få det fixat. Jag har fördröjd belysning, kan det vara det som spökar? Enligt vad jag förstår av instruktionen ska dioderna blinka om en låsslinga är bruten och det blir dem ju om man öppnar en dörr.

Hamster
817 Inlägg
24 april 2009
#9
Sitter det inte Can-bus larm i den årsmodellen? Minns inte riktigt var årsmodellerna bytar.
För sitter det Can-bus larm så ska det inte sitta kopplat nån kablar på dörrlåsen. Det styrs via can high och can low.

Är som sagt inte säker på årsmodellerna men i VW Passat 97-98 är det canbus i..

edit: huven behöver en magnetkontakt. sen programmeras larmet med en fil som man laddar in i larmboxen.
Senast redigerat av Keller (24 april 2009)


1 785 Inlägg
24 april 2009
#10
Keller skrev:
Sitter det inte Can-bus larm i den årsmodellen? Minns inte riktigt var årsmodellerna bytar.
För sitter det Can-bus larm så ska det inte sitta kopplat nån kablar på dörrlåsen. Det styrs via can high och can low.

Är som sagt inte säker på årsmodellerna men i VW Passat 97-98 är det canbus i..

edit: huven behöver en magnetkontakt. sen programmeras larmet med en fil som man laddar in i larmboxen.
Det stämmer bra! Jag kollade närmare i installations instruktionerna och de säger att man kan installera larmet till CAN-bus istället för att få informationen om huv, dörrar och bagage är öppna eller stängda. Det går ju många gånger snabbare och enklare att installera ett larm om man kan ansluta det till CAN-bussen.

http://cargard.defa.com/pdf/m_CG_T70C.pdf

Som jag förstår det har de inte anslutit larmet till Can-bus fast att det troligen hade varit det lättaste och bästa alternativet eftersom du har en bil från 99 med Can-bus. CAN står för Controller Area Network. Systemet används dels för att få ner mängden kablar i bilar men även för att minska risken för fel och lättare felsökning.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

224 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
#11
Min bil har inte can-bus, den kom med can-bus från 2000. Synd att det inte var det på min, hade ju som sagt varit mycket enklare inkoppling då. Om man inte ska koppla larmet till can-bus ska man inte behöva programmera det något. Det är enligt brl förprogrammerat för bilar utan can-bus, sen om man ska koppla det till can-bus måste man göra en programmering till just den bilmodellen det handlar om.

1 785 Inlägg
26 april 2009
#12
dunka_dunka skrev:
Min bil har inte can-bus, den kom med can-bus från 2000. Synd att det inte var det på min, hade ju som sagt varit mycket enklare inkoppling då. Om man inte ska koppla larmet till can-bus ska man inte behöva programmera det något. Det är enligt brl förprogrammerat för bilar utan can-bus, sen om man ska koppla det till can-bus måste man göra en programmering till just den bilmodellen det handlar om.
Okej. Så det var 2000 CAN-bus kom till din Audi.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök