3797
Sök

Delar som ej är godkända av Svensk bilprovning etc. !!

martinpopovac
4 maj 2009
#1
Tjenare!

Är det någon som har erfarenhet av hur det är att använda sig av delar som ej är godkända av svensk bilprovning (sänkningssatser osv) och detaljer som strider mot trafikreglementet (bakljusfärg osv).

Hur reagerar dom annars så glada herrarna på bilprovningen om dom ser något sådant?

Avstängd
285 Inlägg
4 maj 2009
#2
du får väl en tvåa helt enkelt

Mannen myten legenden
179 Inlägg
4 maj 2009
#3
ja du en tvåa.

wooooommm, pschii, wooooommmm

martinpopovac
4 maj 2009
#4
ombesiktning med andra ord. inte alltför kul.

har nämligen sänkningssatser på just nu som inte är fullt godkända..
får kanske plocka bort dom innan det är dax då..

Mannen myten legenden
179 Inlägg
4 maj 2009
#5
martinpopovac skrev:
ombesiktning med andra ord. inte alltför kul.

har nämligen sänkningssatser på just nu som inte är fullt godkända..
får kanske plocka bort dom innan det är dax då..

så är det...

wooooommm, pschii, wooooommmm

martinpopovac
4 maj 2009
#6
ja, det är ju det!
kanske inte så konstigt egentligen.

nåja, det är ju inte så mycket att göra åt utan bara att gilla läget! smile

Team Kränghäng
657 Inlägg
4 maj 2009
#7
Beror ju helt på..! är de alldeles uppenbart att de inte är godkända..?

Annars är de ju väldigt sällan de kollar märkningar m.m

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se

1 253 Inlägg
4 maj 2009
#8
hur är det med 9000 intercooler på en og900 T16d då går det genom?

Lev livet nu innan det är för sent

Najs
4 maj 2009
#9
martinpopovac skrev:
ombesiktning med andra ord. inte alltför kul.

har nämligen sänkningssatser på just nu som inte är fullt godkända..
får kanske plocka bort dom innan det är dax då..

jag har då aldrig varit me om att dom bryr sej om en "godkänd eller ej godkänd" fjädring dom brukar ju inte enns kolla om de inte e åt hel**tte för uppenbart. eller?

intercooler e ju inga problem så länge de inte e "efekthöjande" beror ju på hur blöjigga dom e på besiktningen dom kan ju hävda att blien ska vara orginal men de ska nog inte vara några bekymer. min gick igenom sist me Fmic

1 253 Inlägg
4 maj 2009
#10
10 hk fick jag väl med den iaf men man vet ju aldrig o griniga de är från dag till dag...

Lev livet nu innan det är för sent

Fattig student
1 282 Inlägg
4 maj 2009
#11
Fjädringen har jag aldrig varit med om att dom klagar på om det inte är så att en fjäder är brusten eller att fjädrarna inte faller ur skålen eller sitter allt för löst..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

11 Inlägg
4 maj 2009
#12
Det beror på lite vad du har för årsmodell på bilen oxå. Är den såkallat helbilsgodkänd kan de klaga på det mesta som är ändrat utifrån orginal...det fick jag erfara nu när jag besikta min bil en -97:a. Jag fick nedslag på att intercoolern sitter fram, fälgarna var för stora och att det var för korta fjädrar dvs risk att fjädern hamnar urläge. Men efter lite snack med besiktningsmannen så har vi nu kommit överens om att jag fick behålla fälgarna på för att både rullomkrets och ET-mått stämmer mot orginal storlek. Däremot har jag fått köpt till en orginal intercooler samt nya fjädrar och som tur var behövde jag inte ta bort intercoolern heller bara att orginal var inkopplad medans jag besiktar.=P
Mvh. Johan

Skogsmålare
630 Inlägg
5 maj 2009
#13
Det här med besiktning är ett lotteri.

Vissa kommer igenom med blanka papper på bilar som är så ändrade att det inte enligt handboken är godkänt, andra får ombes för något litet. Det är väldigt olika.
Därför är det väldig svårt att säga hur det kommer gå på besiktningen när man kör med ej standard prylar. Frågar man här så är det någon som fått ombes medans någon har klarat sig.

Så mitt tips, Kör ditt bilen som du har den går den igenom är det bara till att vara glad om inte fixa till det och gör obes. så gör jag iaf.

270 Inlägg
5 maj 2009
#14
jynsa skrev:
Det här med besiktning är ett lotteri.

Vissa kommer igenom med blanka papper på bilar som är så ändrade att det inte enligt handboken är godkänt, andra får ombes för något litet. Det är väldigt olika.
Därför är det väldig svårt att säga hur det kommer gå på besiktningen när man kör med ej standard prylar. Frågar man här så är det någon som fått ombes medans någon har klarat sig.

Så mitt tips, Kör ditt bilen som du har den går den igenom är det bara till att vara glad om inte fixa till det och gör obes. så gör jag iaf.

jag håller med dig ! bättre att köra dit med allt på bilen som är ändrat och sen får man se om man får en ombesiktning lr inte.. om det har med lyktor/lysen att göra brukar det oftast bli X2 vilket man får åtgärda till nästa års besiktning annars blir det en 2a då..  när jag besiktigade bilen så kände dom väldigt mkt på mina fjädrar då den är sänkt men den gick igenom.. varför lägga energi på att sätta dit orginalsaker då det handlar om 200 kr för en ombesiktning. bättre att byta efter besitkningen om man nu skulle få en 2a

Mannen myten legenden
179 Inlägg
5 maj 2009
#15
varför inte köpa riktigt grejjer ist?

wooooommm, pschii, wooooommmm

270 Inlägg
5 maj 2009
#16
Atlaz745 skrev:
varför inte köpa riktigt grejjer ist?

blåa lampor kan väl inte vara mer än riktiga "grejjer" , det är bara inte lagligt

Mannen myten legenden
179 Inlägg
5 maj 2009
#17
bleedingstar skrev:
Atlaz745 skrev:
varför inte köpa riktigt grejjer ist?

blåa lampor kan väl inte vara mer än riktiga "grejjer" , det är bara inte lagligt

suck, varför envisas? blir ju bara dyrt i längen o massaaa extra jobb..

wooooommm, pschii, wooooommmm

270 Inlägg
5 maj 2009
#18
Atlaz745 skrev:
bleedingstar skrev:
Atlaz745 skrev:
varför inte köpa riktigt grejjer ist?

blåa lampor kan väl inte vara mer än riktiga "grejjer" , det är bara inte lagligt

suck, varför envisas? blir ju bara dyrt i längen o massaaa extra jobb..

jag envisas inte.. alla kanske inte vill ha orginalbilar. men jag förstod din poäng förut iaf *cheers*


Sök