3269
Sök

Bensinförbrukning tomgångskörning

1 171 Inlägg
9 maj 2009
#21
Sådana där momentanmätare är värdelösa. Gasar man så står de på max och släpper man gasen går de ner till 0. De kan stå på i princip vad som helst och det har ingen koppling till hur mycket bensin bilen drar/mil.

De som visar ett genomsnitt över en längre sträcka eller en "trip" är mycket mer användbara.


498 Inlägg
9 maj 2009
#22
zoopåse skrev:
Sådana där momentanmätare är värdelösa. Gasar man så står de på max och släpper man gasen går de ner till 0. De kan stå på i princip vad som helst och det har ingen koppling till hur mycket bensin bilen drar/mil.

De som visar ett genomsnitt över en längre sträcka eller en "trip" är mycket mer användbara.

Den funkar utmärkt på skodan.


301 Inlägg
9 maj 2009
#23
Hur mycket spelar luftkonditionering in? Säg att man har en bensinare som utan AC drar 1 liter/h, vad drar den med AC?

2 118 Inlägg
9 maj 2009
#24
lastbilen ligger på 2-3liter timmen på tomgång.. volvo fm 440

D.i.l.l.i.g.a.f

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 maj 2009
#25
Kaalle skrev:
TBOC_Razor skrev:
Ärligt talat saknar jag fan soppa mätaren som fanns i 9000, det var mycket roligare att se exakt hur mycket soppa som gick åt hela tiden än att bara se det där tråkiga snittet hela tiden.

Förstår inte hur du kan sakna det. Det är bmws största misstag att ha en soppa förbrukningsmätare. Tar bort allt var körglädje innebär.

Sen vill jag göra en sak klar för alla som påstår att den drar mer när ni står still på tomgång än när ni åker.
Man mäter soppa förbrukning i STRÄCKA/FÖRBRUKNING. Så när ni står still på tomgång åker ni ju ingenstans. Då drar den alltså oändligt med soppa. Sen när ni åker. Då rullar bilen och då drar den alltså mindre soppa eftersom ni färdas framåt.

Hoppas det ska hjälpa er att förstå:b

För det första: I gamla 9000 fanns vad jag vet både snitt samt aktuell förbrukning.  Det var nog säkert minst två år sen jag satt bak ratten på min 9000 -89 men jag har iaf för mig att båda fanns, någon här bör ju ha svaret på den frågan.

Och jag råkar kanske vara sån att jag vill veta EXAKT vad bilen gör av med i soppa om jag ligger i 110 på motorvägen eller håller 90 på landsväg med olika växlar osv.


För det andra: Jag har redan förklarat det där med hur bilen beräknar snittet wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

7 274 Inlägg
9 maj 2009
#26
JOCKE_ST skrev:
min focus drar också mer på tomgång än under körning.... enligt färddatorn...

Det är väl klart att den drar mer om du står still, du kommer ju ingenstans!


1 171 Inlägg
9 maj 2009
#27
Men hur ska man använda den infon när man kör? Man kan ju inte bestämma sig att man ska hålla sig under 1L/mil alltid, eller alltid ha så lågt utslag på mätaren som möjligt. Det hjälper ju inte förbrukningen.

Man kan ju kolla hur långt ner i varvtal den stänger av bränslet vid motorbroms och om man vet att det är plan mark jämföra olika växlar i en viss hastighet. Det är ju något man gör kanske någon gång så att man vet sedan, men man tjänar ju inget på att ha den infon hela tiden fladdrandes bara man rör lite på gasen eller det går uppför/nerför.

På den genomsnittliga kan man ju prova olika körsätt och se vad resultatet blir så den är ju bra.



Sök