3082
Sök

855 Startar ej efter renovering

186 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#1
Har gjort en hel renovering utav motor låda h-profilare med mera med mera,
Nu när allt är ihop plockat så startar han inte, får både gnista samt bränsle.
Vilket tyder på att inte någon knacksensor,vev-axel givare, kam axel givare e paj i och med att de finns gnista.
Har hört på lite ryckten att det tar lång tid innan oljetrycket i dom hydraliska lyftarna bygger tryck vilket kan medföra seg startad motor? stämmer detta?
Vad kan de vara annars ? har trycktestat systemet till nästan 1kg utan läkage.
kamremen står rätt.
Stiften var redigt blöta så den verkar vara sur med, ska testa imon o torka stiften sen testa igen,
Men ifall någon annan som har någon lösning vore ja tacksam

tack på förhand

// johan

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 maj 2009
#2
Lyftarna har ingenting med saken att göra, bilen ska gå att starta ändå.

Men du måste ju se till att du har oljetryck först, eller det har du kanske?
Köra runt motorn på startmotorn tills oljetryckslampan slocknar, utan att den ska kunna starta.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

243 Inlägg
14 maj 2009
#3
TurbOla skrev:
Lyftarna har ingenting med saken att göra, bilen ska gå att starta ändå.

Men du måste ju se till att du har oljetryck först, eller det har du kanske?
Köra runt motorn på startmotorn tills oljetryckslampan slocknar, utan att den ska kunna starta.

om inte lyftarna har oljetryck hur ska då ventilerna kunna öppna ordentligt? min var riktigt tjurig att få igång efter att jag hade haft isär motorn pga av både lyftarna och att någon klåpare till ägare innan mig hade ändrat på inställningen på kamdreven (10v) så jag fick "nolla" kammarna från andra hållet.

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 maj 2009
#4
Mr_V skrev:
om inte lyftarna har oljetryck hur ska då ventilerna kunna öppna ordentligt? min var riktigt tjurig att få igång efter att jag hade haft isär motorn pga av både lyftarna och att någon klåpare till ägare innan mig hade ändrat på inställningen på kamdreven (10v) så jag fick "nolla" kammarna från andra hållet.

Jag vet inte om min motorbyggare låtit mina lyftare ligga i oljebad, men tror inte det så som dom tickade när vi väl startade motorn. Då hade dom varit torra i ca 8 månader.
Däremot fick vi inte oljetryck, då pumpen inte klarade av att skapa vacuum.

Men det måste ju vara nåt elfel på TS motor/bil, eller nåt som inte är rätt kopplat...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

186 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#5
TurbOla skrev:
Lyftarna har ingenting med saken att göra, bilen ska gå att starta ändå.

Men du måste ju se till att du har oljetryck först, eller det har du kanske?
Köra runt motorn på startmotorn tills oljetryckslampan slocknar, utan att den ska kunna starta.

olje-lampan slockar efter en stunds körande på starten,

186 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#6
TurbOla skrev:
Mr_V skrev:
om inte lyftarna har oljetryck hur ska då ventilerna kunna öppna ordentligt? min var riktigt tjurig att få igång efter att jag hade haft isär motorn pga av både lyftarna och att någon klåpare till ägare innan mig hade ändrat på inställningen på kamdreven (10v) så jag fick "nolla" kammarna från andra hållet.

Jag vet inte om min motorbyggare låtit mina lyftare ligga i oljebad, men tror inte det så som dom tickade när vi väl startade motorn. Då hade dom varit torra i ca 8 månader.
Däremot fick vi inte oljetryck, då pumpen inte klarade av att skapa vacuum.

Men det måste ju vara nåt elfel på TS motor/bil, eller nåt som inte är rätt kopplat...

"Däremot fick vi inte oljetryck, då pumpen inte klarade av att skapa vacuum"vad menar du med det?slocknade inte din olje lampa då ell vad?

8 248 Inlägg
15 maj 2009
#7
Kamaxelgivaren sitter rätt? Har du kompression? Kammarna sitter rätt? Har försökt starta min med insugskammen ett halvt varv fel, och det gick inte alls big_smile Provat med startgas? Tagit bort slangen på spjället och lagt handen emot och känt så den suger in luft ordentligt?


186 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
Kamaxelgivaren sitter rätt? Har du kompression? Kammarna sitter rätt? Har försökt starta min med insugskammen ett halvt varv fel, och det gick inte alls big_smile Provat med startgas? Tagit bort slangen på spjället och lagt handen emot och känt så den suger in luft ordentligt?

Det ja inte e helt 100 på är ifall kamaxel givarn sitter rätt, har hört att man kan sätta dom 180grader fel och då får den gnista ändå.
kammarna sitter rätt, start gas har ja testat fast dock ingen större mänga bara sprutade in lite vid vakum/tryck trädet vid insugen.
Komp vet ja inte ska kolla de idag, men antar de för den går inte sådär lätt runt som när en bil saknar komp, o den trycker inte upp något vatten i expansionet.
// johan

285 Inlägg
15 maj 2009
#9
Hogge_ skrev:
Marlboroman skrev:
Kamaxelgivaren sitter rätt? Har du kompression? Kammarna sitter rätt? Har försökt starta min med insugskammen ett halvt varv fel, och det gick inte alls big_smile Provat med startgas? Tagit bort slangen på spjället och lagt handen emot och känt så den suger in luft ordentligt?

Det ja inte e helt 100 på är ifall kamaxel givarn sitter rätt, har hört att man kan sätta dom 180grader fel och då får den gnista ändå.
kammarna sitter rätt, start gas har ja testat fast dock ingen större mänga bara sprutade in lite vid vakum/tryck trädet vid insugen.
Komp vet ja inte ska kolla de idag, men antar de för den går inte sådär lätt runt som när en bil saknar komp, o den trycker inte upp något vatten i expansionet.
// johan

är du hundra på att kammarna står rätt man kan inte alltid gå efter markeringarna på dreven..trycker inte upp något vatten i expansionskärlet va menar du då?


8 248 Inlägg
15 maj 2009
#10
Hogge_ skrev:
Marlboroman skrev:
Kamaxelgivaren sitter rätt? Har du kompression? Kammarna sitter rätt? Har försökt starta min med insugskammen ett halvt varv fel, och det gick inte alls big_smile Provat med startgas? Tagit bort slangen på spjället och lagt handen emot och känt så den suger in luft ordentligt?

Det ja inte e helt 100 på är ifall kamaxel givarn sitter rätt, har hört att man kan sätta dom 180grader fel och då får den gnista ändå.
kammarna sitter rätt, start gas har ja testat fast dock ingen större mänga bara sprutade in lite vid vakum/tryck trädet vid insugen.
Komp vet ja inte ska kolla de idag, men antar de för den går inte sådär lätt runt som när en bil saknar komp, o den trycker inte upp något vatten i expansionet.
// johan

Kolla givaren, annars tänder den på helt fel ställe, det ska ju egentligen inte gå att montera den fel, men det har jag lyckats gjort och då går det inte heller att starta. Reagerar den ens på startgasen då?


186 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#11
Marlboroman skrev:
Hogge_ skrev:
Marlboroman skrev:
Kamaxelgivaren sitter rätt? Har du kompression? Kammarna sitter rätt? Har försökt starta min med insugskammen ett halvt varv fel, och det gick inte alls big_smile Provat med startgas? Tagit bort slangen på spjället och lagt handen emot och känt så den suger in luft ordentligt?

Det ja inte e helt 100 på är ifall kamaxel givarn sitter rätt, har hört att man kan sätta dom 180grader fel och då får den gnista ändå.
kammarna sitter rätt, start gas har ja testat fast dock ingen större mänga bara sprutade in lite vid vakum/tryck trädet vid insugen.
Komp vet ja inte ska kolla de idag, men antar de för den går inte sådär lätt runt som när en bil saknar komp, o den trycker inte upp något vatten i expansionet.
// johan

Kolla givaren, annars tänder den på helt fel ställe, det ska ju egentligen inte gå att montera den fel, men det har jag lyckats gjort och då går det inte heller att starta. Reagerar den ens på startgasen då?

mm ska göra de när ja kommer hem, nja reagera den tände till 1 gång sen inget mer.

186 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#12
ante850r skrev:
Hogge_ skrev:
Marlboroman skrev:
Kamaxelgivaren sitter rätt? Har du kompression? Kammarna sitter rätt? Har försökt starta min med insugskammen ett halvt varv fel, och det gick inte alls big_smile Provat med startgas? Tagit bort slangen på spjället och lagt handen emot och känt så den suger in luft ordentligt?

Det ja inte e helt 100 på är ifall kamaxel givarn sitter rätt, har hört att man kan sätta dom 180grader fel och då får den gnista ändå.
kammarna sitter rätt, start gas har ja testat fast dock ingen större mänga bara sprutade in lite vid vakum/tryck trädet vid insugen.
Komp vet ja inte ska kolla de idag, men antar de för den går inte sådär lätt runt som när en bil saknar komp, o den trycker inte upp något vatten i expansionet.
// johan

är du hundra på att kammarna står rätt man kan inte alltid gå efter markeringarna på dreven..trycker inte upp något vatten i expansionskärlet va menar du då?

jag gick efter spåren på andra sidan kam-axlarna dom ska ju vara parallela med varanda vid nollning.
ne de var inget bara ja som tänkte snett tongue

Pedal To The Metal
750 Inlägg
15 maj 2009
#13
Mr_V skrev:
TurbOla skrev:
Lyftarna har ingenting med saken att göra, bilen ska gå att starta ändå.

Men du måste ju se till att du har oljetryck först, eller det har du kanske?
Köra runt motorn på startmotorn tills oljetryckslampan slocknar, utan att den ska kunna starta.

om inte lyftarna har oljetryck hur ska då ventilerna kunna öppna ordentligt? min var riktigt tjurig att få igång efter att jag hade haft isär motorn pga av både lyftarna och att någon klåpare till ägare innan mig hade ändrat på inställningen på kamdreven (10v) så jag fick "nolla" kammarna från andra hållet.

Note. Är det överliggandekamaxel heter det ventiltryckare inte lyftare.. ( var bara tvungen ) smile
Även om dom inte legat i oljebad ska det inte vara något problem ändå för ventilspelet blir så pass lite fel.
Känns som att den var trögstartad pga kamiställningen snarare än att tryckarna saknade olja.


Men det känns ju vettigt att varvtals givaren inte riktigt är med på noterna. Om den nu sitter fel ( svårt att tro ) eller att det är fel på den.. Hade samma problem på min bil.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

285 Inlägg
15 maj 2009
#14
Revotech skrev:
Mr_V skrev:
TurbOla skrev:
Lyftarna har ingenting med saken att göra, bilen ska gå att starta ändå.

Men du måste ju se till att du har oljetryck först, eller det har du kanske?
Köra runt motorn på startmotorn tills oljetryckslampan slocknar, utan att den ska kunna starta.

om inte lyftarna har oljetryck hur ska då ventilerna kunna öppna ordentligt? min var riktigt tjurig att få igång efter att jag hade haft isär motorn pga av både lyftarna och att någon klåpare till ägare innan mig hade ändrat på inställningen på kamdreven (10v) så jag fick "nolla" kammarna från andra hållet.

Note. Är det överliggandekamaxel heter det ventiltryckare inte lyftare.. ( var bara tvungen ) smile
Även om dom inte legat i oljebad ska det inte vara något problem ändå för ventilspelet blir så pass lite fel.
Känns som att den var trögstartad pga kamiställningen snarare än att tryckarna saknade olja.


Men det känns ju vettigt att varvtals givaren inte riktigt är med på noterna. Om den nu sitter fel ( svårt att tro ) eller att det är fel på den.. Hade samma problem på min bil.

de kallas ventillyftare också och de kan visst bli problem när det är hydraliska lyftare kan oljan rinna ur dem detta gör att inte ventilerna öppnas förens det har byggts upp redigt med oljetryck igen....

men skulle med satsa på något el fel.


186 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#15
mm tror med att de e något el fel, är som sagt fundersam på kamaxel givarn, då ja höll på med den när ja skulle sätta dit den o fick den säkert 180 grader fel tongue annars vet ja inte redigt var man ska börja leta fel??

285 Inlägg
15 maj 2009
#16
Hogge_ skrev:
mm tror med att de e något el fel, är som sagt fundersam på kamaxel givarn, då ja höll på med den när ja skulle sätta dit den o fick den säkert 180 grader fel tongue annars vet ja inte redigt var man ska börja leta fel??

börja där...måste ju börja nån stans...svänghjulsgivaren,kamaxelgivaren,tänddelar som lock,tändkablar...alltså den ger inte ens en tilldens till att starta?..


Reservdansk
6 271 Inlägg
15 maj 2009
#17
Hogge_ skrev:
"Däremot fick vi inte oljetryck, då pumpen inte klarade av att skapa vacuum"vad menar du med det?slocknade inte din olje lampa då ell vad?

Nej, om pumpen är helt torr så suger/pumpar den enbart luft. Och eftersom det är en luftficka i insugsröret till pumpen, så kommer det inte dit någon olja. Det måste finnas olja i pumpen för att den ska kunna skapa ett vacuum som drar med sig luften och därmed börjar suga olja.

Vi fick överfylla motorn med olja, då tvingas det in olja i pumpen enligt fysikens lagar. Sen var det bara till att hälla ut allt, och fylla på rätt mängd igen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 248 Inlägg
15 maj 2009
#18
Hogge_ skrev:
jag gick efter spåren på andra sidan kam-axlarna dom ska ju vara parallela med varanda vid nollning.
ne de var inget bara ja som tänkte snett tongue

Paral.... Mja... Spåren på kammarna är ju inte i centrum. Insugskammens spår ska ligga högt och avgaskammens ska ligga lågt, då är kammarna i 0-läge. Har du satt båda spåren i samma höjd så står ena kammen ett halvt varv fel. Men det är ju bara att vrida runt den och på med remmen igen. Spåren ska ju i båda fall va parallella med delningplanet mellan topphalvorna.


186 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#19
hittade felat nyss, skivan som rotorn sitter på satt 180 grader fel.
Nu startade bilen o gick ruskigt fint i motorn big_smile
tack alla för hjälpen


Sök