3636
Sök

Inge oljetryck i min king cab

49 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
#1
Har just renoverat motorn i min -04 King Cab 2,5 diesel.
Har monterat motorn i bilen men får inget ojetryck. Jag har haft isär hela motorn för att byta vev och ramlager. Böt även kolvringar och toppackning och lite annat. Motorn startar och är körd ett fåtal sek. Har dragit runt motorn utan spridare för att försöka få tryck men utan resultat.
Nån som har ett tips innan man börjar riva motorn igen


Forummoderator
26 375 Inlägg
1 maj 2009
#2
Lite dum fråga kanske men jag antar du har kopplat tillbaka kablarna till eventuell oljetrycksgivare?
Kollat jordkablar så de sitter där de ska sitta?
Och så vidare?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Egen företagare
864 Inlägg
1 maj 2009
#3
men det är ju inte säkert du får upp tillräckligt tryck när man kör på startmotorn. gör så att du skruvar ur givaren och sätter dit en manometer och kollar om det blir tryck. blir det tryck så är givaren skrot eller så blir trycket för lågt på startmotorn.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

32 Inlägg
1 maj 2009
#4
snurbo_diesel skrev:
men det är ju inte säkert du får upp tillräckligt tryck när man kör på startmotorn. gör så att du skruvar ur givaren och sätter dit en manometer och kollar om det blir tryck. blir det tryck så är givaren skrot eller så blir trycket för lågt på startmotorn.

Låter onödigt.. brygga över kablarna istället på givarkontaken och se om lampan slocknar.. gör den det så är ot givaren kass...

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
1 maj 2009
#5
Det är den med dubbla kammar då eftersom det är en 04:a?

Om det är det:
Har du monterat packningen mellan oljetråget och pumpen? Silen sitter ju längst bak i tråget och pumpen i framkant på motorn och oljan ska gå genom ett gjutet rör i tråget och sen med en packning mellan där.

Har för mig att man fick nöta en stund på starten med spridarrören lösa för att få upp tryck men det var ett tag sen jag bytte nån sån motor på jobbet sist.

Kan även göra som en annan skrev och kolla trycket med manometer.


3 235 Inlägg
2 maj 2009
#6
Kanske dum fråga, men: har du monterat vevlager rätt? Om jag inte har fel är det hål till oljekanaler på den ena halvdelen, men inte på andra. Fast när jag tänkter efter kan man kanske inte montera de fel? Var en stund sedan jag renoverade en motor från scrach.
Fyllde du oljefiltret med olja innan uppstarten?


371 Inlägg
2 maj 2009
#7
Av egen erfarenhet vet jag att det kan ta väldigt långtid att få upp oljetryck i en nyrenoverad motor.
När jag renoverar motorer så brukar jag manuell köra oljepumpen så länge att jag ser att det kommer olja till toppen.
Först efter det brukar jag gå och starta.


49 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#8
Kabel  till oljetryckgivaren sitter i, är den borta så lyser inte oljetryckslampan om tryck saknas.

Vevlagerna går nog att montera fel men det är dubbelkollat innan montering.

Sitter ett insatsfilter med ett hölje som skruvas på uppifrån så det är svår att fylla.

Ska låna en manometer på måndag men man hör att kedje spännarna slamrar och dessa är ju hydrauliska och späns med oljetrycket, så jag är ganska säker på att det inte finns något tryck.
Tog lös oljefiltret och det var torrt så ingen olja har kommit dit upp.

Ska dyka ner i problemet i morgon och se om man kan mata olja till pumpen från ett separat kärl, kan ju vara så att oljekanalen i tråget är skadad och bara suger luft. Hade nämligen skador i tråget efter den bit som lossnade från vevstaken men inga i oljekanalen vad jag kunde sen, men man kan ju ha missat. Den såg helt oskadad ut så jag gjorde inget trycktest vilket kanske var dumt.
Senast redigerat av 125fors (3 maj 2009)


49 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#9
Nu var problemet löst, var reduceringsventilen i pumpen som fastnat. Fullt tryck igen



Sök