3947
Sök

Vart kan man köpa en polis scanner??

1 010 Inlägg
20 september 2007
Denna info har jag:

Tetra (Terrestrial Trunked Radio) är en öppen standard för tvåvägs radiokommunikation som erbjuder en rad intressanta kommunikationslösningar. Tetra kan enklast beskrivas som en hybrid mellan mobiltelefoni och privat kommunikationsradio.

Rakel (radiokommunikation för effektiv ledning) är det nya gemensamma radiokommunikationssystem för skydds- och säkerhetsmyndigheter i Sverige.

Systemet blir krypterat. Dels för att man ska kunna arbeta ostört, dels för att garantera rättssäkerheten för de personer som utsätts för brott eller råkar ut för olyckor.

Leverantör blir ett konsortium bestående av Nokia, Saab och Swedia Networks. Systemet bygger på TETRA-standarden.

Saab ska svara för systemintegration, Nokia ska leverera radiosystemet och Swedia Networks ska driva och underhålla trafiknätet. Utbyggnaden ska starta våren 2005 och utföras i sju olika etapper fram till 2010. Den första etappen som omfattar Skåne, Blekinge och Kalmar län, ska vara klar 1 januari 2006 och därefter ska systemet löpande kunna tas i bruk.
Det snäva tidsutrymmet i första etappen beror bland annat på att Skånepolisen från kommande årsskifte förlorar tillståndet för den radiofrekvens den använder idag.

Va väll de viktigaste...vill ni läsa mer:
http://polisradio.net/faq.htm#Hur%20g%E … et%20RAKEL

eller så har nog detta forum allt ni vill veta:
http://www.scanner.nu/forum.asp

mvh

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
20 september 2007
Känns lite trist att satsa på en polisscanner.... varför inte satsa på 500 hp plus o dra förbi dem snabbare än de hinner reagera, för då ser de ändå inte din reg eller hinner ikapp. dessutom är man extra hård om man kan dra något filmcitat från någon biljaktsfilm under tiden smile

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

16 Inlägg
5 september 2008
Etapp 2: Kronoberg, Stockholm, Uppsala, Södermanland, Gävleborg, Västmanland
Rakel är i drift.

dethära stämmer ju inte. det går ju fortfarande att lyssna i både hudiksvall och söderhamn. så då verkar ju inte det stämma i gävleborg iaf

Avstängd
1 714 Inlägg
22 maj 2009
någon som vet om det funkar än? kring västmanland,
eftersom de stod att de skulle va avstängt 2006 men jag lyssnade på polisradio då utan problem.
sugen på att köpa en scanner för jag har antenn liggandes och så men vill veta först.

ingen som har polisradio?

Yellow bug!
1 640 Inlägg
23 maj 2009
Emilius skrev:
någon som vet om det funkar än? kring västmanland,
eftersom de stod att de skulle va avstängt 2006 men jag lyssnade på polisradio då utan problem.
sugen på att köpa en scanner för jag har antenn liggandes och så men vill veta först.

ingen som har polisradio?

I Västmanland ska det väl vara släckt sedan -07/-08 , men finns liksom ingen mer säker källa än att någon som har en radio svarar på din fråga, för det är lite si och så med hur de använder Rakel.. Systemet kan vara använt till fullo ena veckan, och ligga nere den andra.. Här kör de på S70 då och då, pga en hel del problem, de har även stoppat utbyggnaden tills dessa är lösta.
Senast redigerat av Edil_ (23 maj 2009)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Avstängd
1 714 Inlägg
25 maj 2009
okej tackar för svar. får la kolla upp det lite, morsan har nån gammal polisradio liggandes tror jag

Sök