3458
Sök

Hjälp mig med lite förklaringar om batterier.

157 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#1
Hejsan. Jag skulle vilja ha hjälp med att få förklarat hur man vet vad för batteri man ska välja.
Jag undrar vad t ex. Ah betyder och hur mkt man ska ha, cca värdet osv...
Jag har en volvo 854, med ett inte allt för stort ljudsystem i. Har dubbla tior som drivs av et monoblock och har 16mm" strömkabel och jord draget, 6x9 orna och framsystemet driver jag på hu (vet att det är klent).
Har inte jätte mkt pengar men har tänkt mig lägga ut runt 1000 +- 200 på ett nytt batteri.
Vill kunna stå still kortare stunder och spela vilket inte går nu för bilen blir lite svår startad då=)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 juni 2009
#2
Lägg ut ~1700kr och du får ett Tudor High Tech på 77Ah och 760CCA.

Vad jag förstått så är Ah hur många timmar ett batteri kan ge ut 1 Ampere och CCA är hur många Ampere ett batteri kan ge ut när det är kallt, lite som en indikation på hur "snabbt" ett batteri kan ge ut ström.
Senast redigerat av TBOC_Razor (4 juni 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 867 Inlägg
4 juni 2009
#3
Om vi tar ett batteri på 62Ah och 550cca som exempel(vanligt volvo 740batteri)

Ah står för amperetimmar, enkelt förklarat kan du på detta batteriet belasta med 1A i 62 timmar eller 62A i en timme(stämmer inte riktigt med praktiken iochmed att detta är ett startbatteri)
CCA är ett standardmått på kallstartsström. Batteriet i vårat exempel kan trycka ur sig 550A i korta stunder, vid -20 grader(kyla försämrar batterits styrka)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

157 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#4
Okej tackar så mycket. Om man kollar på ett batteri från biltema eller mekonomen, skiljer det sig mycket när vi pratar om "billigare" batterier? Och är det stor skillnad att köpa ett batteri med te x 60Ah eller ett med 75Ah, om man vill kunna spela ett tag utan att bilen är död sen?
Någon kanske kan ge ett tips på ett dugligt batteri i klassen runt 1000 kr?

4 001 Inlägg
4 juni 2009
#5
Gorg:s batterinörd (Drönirettab) kommer att ge dig rätt svar på ALLA dina frågor om batterier

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 juni 2009
#6
fredriko666 skrev:
Någon kanske kan ge ett tips på ett dugligt batteri i klassen runt 1000 kr?

Tudor High Tech TA640, har fem såna i Expressen och är MYCKET nöjd, har ganska stor stereo i bilen och det funkar mycket bra.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

157 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#7
ExtraKim skrev:
fredriko666 skrev:
Någon kanske kan ge ett tips på ett dugligt batteri i klassen runt 1000 kr?

Tudor High Tech TA640, har fem såna i Expressen och är MYCKET nöjd, har ganska stor stereo i bilen och det funkar mycket bra.

Okej, hos vilken återförsäljare kan jag hitta detta?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 juni 2009
#8
Alla som säljer Tudor/Exide, t.ex Meca.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

157 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#9
Okej tackar! Vet ju inget om batterier eller vilka märken som är bra, men är detta Tudor batteri mkt bättre än ett i samma prisklass fast på 70Ah från biltema?
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1

jobbar påre
751 Inlägg
4 juni 2009
#10
tudor är väl ett ganska kännt märke har ja för mig? eller iaf de har funnits ett tag..klart finns bättre men skulle tro att de är bättre än biltemas grejer...fast rätta mig om ja har fel?

lånar tråden lite:

de är såhär att min lampor i kupén och även baklysen blinkar till musiken vid stor påfrästning.. och jag har kondning (som jag vet att alla tkr är onödigt) men ja satte dit en när ja köpte basarna då jag tyckte de såg bra ut=)big_smile
men till frågan då... vad har ni för rekommendationer på batteri då ja tänkte slänga på ett bättre eftersom att jag har ett volvo orginal batteri nu.. vill få bort blinkandet=)

bilen ja snurrar med är Volvo v50 T5 awd -05.
Har JBL GTO 12" basar med GAS alpha 500.1 monosteg till detta... och tänkte slänga in ett till 4kanals steg som ska driva ressten av bilen..
eftersom att bilen är hyfsat ny så tkr ja att generatorn borde ge lite bra vibbar iaf=)


7 276 Inlägg
4 juni 2009
#11
Pro_fxr skrev:
tudor är väl ett ganska kännt märke har ja för mig? eller iaf de har funnits ett tag..klart finns bättre men skulle tro att de är bättre än biltemas grejer...fast rätta mig om ja har fel?

lånar tråden lite:

de är såhär att min lampor i kupén och även baklysen blinkar till musiken vid stor påfrästning.. och jag har kondning (som jag vet att alla tkr är onödigt) men ja satte dit en när ja köpte basarna då jag tyckte de såg bra ut=)big_smile
men till frågan då... vad har ni för rekommendationer på batteri då ja tänkte slänga på ett bättre eftersom att jag har ett volvo orginal batteri nu.. vill få bort blinkandet=)

bilen ja snurrar med är Volvo v50 T5 awd -05.
Har JBL GTO 12" basar med GAS alpha 500.1 monosteg till detta... och tänkte slänga in ett till 4kanals steg som ska driva ressten av bilen..
eftersom att bilen är hyfsat ny så tkr ja att generatorn borde ge lite bra vibbar iaf=)

Vad har du för kablar?
Fixat ALLA jordpunkter?


jobbar påre
751 Inlägg
4 juni 2009
#12
Brains skrev:
Pro_fxr skrev:
tudor är väl ett ganska kännt märke har ja för mig? eller iaf de har funnits ett tag..klart finns bättre men skulle tro att de är bättre än biltemas grejer...fast rätta mig om ja har fel?

lånar tråden lite:

de är såhär att min lampor i kupén och även baklysen blinkar till musiken vid stor påfrästning.. och jag har kondning (som jag vet att alla tkr är onödigt) men ja satte dit en när ja köpte basarna då jag tyckte de såg bra ut=)big_smile
men till frågan då... vad har ni för rekommendationer på batteri då ja tänkte slänga på ett bättre eftersom att jag har ett volvo orginal batteri nu.. vill få bort blinkandet=)

bilen ja snurrar med är Volvo v50 T5 awd -05.
Har JBL GTO 12" basar med GAS alpha 500.1 monosteg till detta... och tänkte slänga in ett till 4kanals steg som ska driva ressten av bilen..
eftersom att bilen är hyfsat ny så tkr ja att generatorn borde ge lite bra vibbar iaf=)

Vad har du för kablar?
Fixat ALLA jordpunkter?

Har 25mm2 i hela bilen.. och varsin jordkabel från steg och kondning.. kan de vara så pass att ja inte fått bra kontakt med jorden? ska testa rensa lite till när ja river upp allting för ombyggnation=)  dock är de bara lite de blinkar.och inte nå extremt:P


7 276 Inlägg
4 juni 2009
#13
Pro_fxr skrev:
Brains skrev:
Pro_fxr skrev:
tudor är väl ett ganska kännt märke har ja för mig? eller iaf de har funnits ett tag..klart finns bättre men skulle tro att de är bättre än biltemas grejer...fast rätta mig om ja har fel?

lånar tråden lite:

de är såhär att min lampor i kupén och även baklysen blinkar till musiken vid stor påfrästning.. och jag har kondning (som jag vet att alla tkr är onödigt) men ja satte dit en när ja köpte basarna då jag tyckte de såg bra ut=)big_smile
men till frågan då... vad har ni för rekommendationer på batteri då ja tänkte slänga på ett bättre eftersom att jag har ett volvo orginal batteri nu.. vill få bort blinkandet=)

bilen ja snurrar med är Volvo v50 T5 awd -05.
Har JBL GTO 12" basar med GAS alpha 500.1 monosteg till detta... och tänkte slänga in ett till 4kanals steg som ska driva ressten av bilen..
eftersom att bilen är hyfsat ny så tkr ja att generatorn borde ge lite bra vibbar iaf=)

Vad har du för kablar?
Fixat ALLA jordpunkter?

Har 25mm2 i hela bilen.. och varsin jordkabel från steg och kondning.. kan de vara så pass att ja inte fått bra kontakt med jorden? ska testa rensa lite till när ja river upp allting för ombyggnation=)  dock är de bara lite de blinkar.och inte nå extremt:P

Tycker inte att du bör ha något blink alls om allt står rätt till...
Orginal jorden till batteriet då, kanske är klen och inte så bra kontakt längre.
Jag sitter med närmare 1.000 rms med ett biltema 64Ah batteri och det finns inte ett enda blink i min bil, dock har jag givetvis grova kablar överallt.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 juni 2009
#14
Stämmer bra att Tudor har hängt med ett bra tag...

Frågan jag ställer till dig Pro_fxr är.....hur mkt pengar vill du lägga på ett batteri?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

jobbar påre
751 Inlägg
4 juni 2009
#15
njae jag vet de ska inte blinka såklart=) men kan vara jordningen från steg osv.. kablarna sitter på en målad bricka som ja försökt skrapa så gått som möjligt färgen och även under brickan då.. men ska försöka byta ut och slipa ännu mer runt hålet så de blir bra kontakt.. kanske lägga en extra jordkabel på steget oxå då:)


vad jag är beredd?? jaaa nån tusing kanske man kan lägga på ett batteri. men har ingen lust å punga ut 4-5000spänn då jag tkr de vore lite konstigt att man måste ha så pass bra batterier för den "lilla" anläggning jag har:P
tänkte på dom där som BRL har? nå tjur på ettiketten. är de nånting å haa?


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 juni 2009
#16
Banner?
Ja absolut.
Jag skall själv införskaffa Running Bull 95Ah nu snart...dock kostar den 2.3K om jag inte minns fel (snackat till mig ett bättre pris)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
4 juni 2009
#17
Pro_fxr skrev:
Brains skrev:
Pro_fxr skrev:
tudor är väl ett ganska kännt märke har ja för mig? eller iaf de har funnits ett tag..klart finns bättre men skulle tro att de är bättre än biltemas grejer...fast rätta mig om ja har fel?

lånar tråden lite:

de är såhär att min lampor i kupén och även baklysen blinkar till musiken vid stor påfrästning.. och jag har kondning (som jag vet att alla tkr är onödigt) men ja satte dit en när ja köpte basarna då jag tyckte de såg bra ut=)big_smile
men till frågan då... vad har ni för rekommendationer på batteri då ja tänkte slänga på ett bättre eftersom att jag har ett volvo orginal batteri nu.. vill få bort blinkandet=)

bilen ja snurrar med är Volvo v50 T5 awd -05.
Har JBL GTO 12" basar med GAS alpha 500.1 monosteg till detta... och tänkte slänga in ett till 4kanals steg som ska driva ressten av bilen..
eftersom att bilen är hyfsat ny så tkr ja att generatorn borde ge lite bra vibbar iaf=)

Vad har du för kablar?
Fixat ALLA jordpunkter?

Har 25mm2 i hela bilen.. och varsin jordkabel från steg och kondning.. kan de vara så pass att ja inte fått bra kontakt med jorden? ska testa rensa lite till när ja river upp allting för ombyggnation=)  dock är de bara lite de blinkar.och inte nå extremt:P

kolla batteriets jord

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

jobbar påre
751 Inlägg
4 juni 2009
#18
okej:) då ska ja se över ett sådant:) sen se va de ryms i bilen osv:P ta de så stort som de ryms.. då vet man att de finns krut iaf=) (jag gillar att överdimensionera xD))...

jesss ska ta å kolla jordpunkterna här när de blir varmare.och jag börjar med bygget:)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 juni 2009
#19
Pro_fxr skrev:
okej:) då ska ja se över ett sådant:) sen se va de ryms i bilen osv:P ta de så stort som de ryms.. då vet man att de finns krut iaf=) (jag gillar att överdimensionera xD))...

jesss ska ta å kolla jordpunkterna här när de blir varmare.och jag börjar med bygget:)

Håller med Brains om jordpukterna....
Framförallt de till stegen.
Är mer osäker på punkterna som hör till bilens egna elsystem (generator, batteri osv) iom att bilen bara är 4 år....men det skadar inte att ta en titt smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
4 juni 2009
#20
fredriko666 skrev:
Jag undrar vad t ex. Ah betyder och hur mkt man ska ha, cca värdet osv...

Koop har reden gett bra svar, jag tänkte bara förtydliga litegrann angående Ah och CCA.

Batteriets Ah mäts oftast med "20 timmarsmätning", man belastar batteriet i 20 timmar med en viss konstant ström tills spänningen har sjunkit ner till 10,5 V. Den ström som används vid belastningen multipliceras med 20 och då får man fram Ah.

Exempel: Batteriet kan belastas med 3 A i 20 timmar innan spänningen sjunker till 10,5 V. 3 A x 20 h = 60 Ah.

Men det innebär inte att batteriet kan belastas med 60 A i en timme, riktigt så enkelt är det inte. Ju högre ström man belastar med desto fortare sjunker spänningen i förhållande till tiden, dvs med 60 A så kommer spänningen att sjunka ner till 10,5 V innan en timme har gått. smile

När batteriet har belastats med en sån här "låg" ström och spänningen har sjunkit ner till 10,5 V så räknas det som en 100% urladdning, vilket är skadligt för batteriet dels ifall batteriet inte laddas upp inom snar framtid och dels ifall det upprepas många gånger. Startbatterier är extra känsliga för såna djupa urladdningar.

CCA är en förkortning av Cold Cranking Amps, dvs köldstartström. Det finns flera olika mätstandarder (bla SAE, EN och DIN) och varje standard brukar ha sitt eget sätt att mäta. Gemensamt för alla dessa standarder är dock att omgivningstemperaturen (egentligen batteriets temperatur) ska vara -18 grader.

SAE-standarden för denna mätning går till så att batteriet belastas med en viss ström i 30 sekunder och slutspänningen får inte understiga 7,2 V. Den vanligaste mätstandarden (åtminstone i Europa) är dock EN-standard, exakt hur den mätningen går till är jag dock inte helt säker på eftersom det kan stå lite olika fakta på tillverkarnas hemsidor angående mättider och belastning. smile


När det gäller hur stort batteri man ska välja till bilen, då brukar jag rekommendera så stort batteri som det ryms på batterihyllan (om plånboken tillåter förstås). Jag ser ingen nackdel med detta.


Sök