3284
Sök

b230f till b230fk

6 Inlägg
16 januari 2006
Trådstartare
#1
Hej kan nån svara mig vad jag måste göra exakt för att byta från en b230f till en b230fk i en volvo 740 gl.. t ex kablar, bromsar, annat jobbigt? big_smile

ingen aning
687 Inlägg
16 januari 2006
#2
b230f och b230fk är bara motorer och har inget med kablar, bromsar m.m. att göra.

även zebran har sina fläckar

6 Inlägg
16 januari 2006
Trådstartare
#3
så jag behöver bara plocka ur f motorn och sätta i fk motorn? sen ska det funka..

hur blir besiktningen sen?

10 287 Inlägg
16 januari 2006
#4
Läs min sticky.

/Göran

welam skrev:
så jag behöver bara plocka ur f motorn och sätta i fk motorn? sen ska det funka..

hur blir besiktningen sen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
16 januari 2006
#5
men oj oj oj!! lite skillnad mellan F & fk! F är liksom en sugis, FK är en turbo! då bör ju inte mattan passa?


303 Inlägg
16 januari 2006
#6
FKn är ju också en sugis... (GLT 16-ventilaren, EJ Türbo!)   

Du ska alltså byta från en knasare till 16 ventilaren??

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

10 287 Inlägg
16 januari 2006
#7
Det jäkliga är att den gör det förutsatt att F-mattan var från en årsmodell då LH2.4 fanns (då FK boxarna bara finns för LH2.4).
Allt man behöver göra är att flytta över sladdarna till AMM till andra sidan i motorutrymmet samt att klippa upp kablarna till spridarna för att löda in 4 st 6.8ohm/25W motstånd.

/Göran

Xoff skrev:
men oj oj oj!! lite skillnad mellan F & fk! F är liksom en sugis, FK är en turbo! då bör ju inte mattan passa?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
16 januari 2006
#8
Nix. B230FK är lågtrycksturbon.
16V sugis hette B234F

/Göran


Polluxe skrev:
FKn är ju också en sugis... (GLT 16-ventilaren, EJ Türbo!)   

Du ska alltså byta från en knasare till 16 ventilaren??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

303 Inlägg
16 januari 2006
#9
Fan du har rätt..

Damnit... dessa siffror ;-)

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
16 januari 2006
#10
men göran då kan jag lika väl låna tråden lite, funderar på liknande byte... har en b230f i en 740 -90 kan jag då peta i en b230ft/fk??


6 Inlägg
16 januari 2006
Trådstartare
#11
det är en 89, är mattan rätt då?

10 287 Inlägg
16 januari 2006
#12
89 och 90. Då får ni problem med besiktning. Läs min sticky. Innehållet där är skrivet av Gustaf Ulander (the Real Pinto), besiktningsman på SFRO och en av dom mest insatta i regelverksdyngan.

89: Hmmmm. Jag har för mig att 89 230F har LH 2.4 och i så fall funkar mattan.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
16 januari 2006
#13
men inte i -90 då? blir å hänga av snurran vid bes =/


Pankan
39 Inlägg
18 januari 2006
#14
jag är rätt så sugen att slänga i en snurrbo i min, men det är det där med den jäkla besiktningen.. Men har nästan större lust att slänga i en v8 i en vit original-gubb 740 utan tonade rutor mm! (skita i bes.) ha ha vilket sleeper stuk det skulle bli, särskilt här hemma som det står vita 740s överallt! smile
Senast redigerat av turbobenz (18 januari 2006)

Allt lr inget..
Rak-apparater är bra, om man använder hyvel efteråt..

2 Inlägg
18 januari 2006
#15
besiktingen säger inget alls om du bara byter en F mot en FK.. jag har en B230ET i min 740GL o den är inte reggad med de.. spela dum bara

10 287 Inlägg
18 januari 2006
#16
Tills man torskar...

/Göran


Christer skrev:
besiktingen säger inget alls om du bara byter en F mot en FK.. jag har en B230ET i min 740GL o den är inte reggad med de.. spela dum bara

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

xladz
10 september 2008
#17
Sharky skrev:
Tills man torskar...

/Göran


Christer skrev:
besiktingen säger inget alls om du bara byter en F mot en FK.. jag har en B230ET i min 740GL o den är inte reggad med de.. spela dum bara
Känner en som blev stoppad i flygande för sånt wink FK e betydligt bättre motor en ET modellen. FK har mindre svajigg vev (en del som fått stakar på andra sidan blocket i ET sad  ) och bättre lager dim. för trimmning. Oftast bara topp.packning som ryker.

120 Inlägg
2 mars 2009
#18
Men om man skulle byta från B230FB till en FK då (jag har en 940 GL)

När röda faran kommer, så förstår man att den snart nyser

4 Inlägg
8 juli 2009
#19
Kan man använda en F motor och bara flytta över spridare och insug från en e motor och köra på?
för i min nuvarande bil så sitter det en b230e motor och jag har kommit över en b230f motor


Sök