Bilen gick inte genom besiktningen pga för hög decibel. Dom ändrade lagen den 1:a April (värsta skämtet) så bilarna måste låta mindre, vet inte exakt vilka decibel krav de är med dom är iaf lägre. Men någon som vet ett bra sätt utan att behöva sätta dit en till dämpare eller liknande? De som är på nu 2,5" hela vägen och en slutdämpare:)
Men orka detta.. Tänk dom som har 3" och japs i slutet? Och hur mkt är decibelt det inte får överstiga?
På heltyp godkända bilar så får inte db överskrida tillverkarens mått mer än lite, jag kommer inte ihåg exakt hur mycket det är. Men denna lagen kommer ställa till det för många tror jag.
lagen säger att bilen inte får låta mer än ungefärlig org nivå..bilar där decibel volym står på regbeviset mäts efter det!
men!du får ha vad fan du vill bara det inte låter..alltså är det bara att knöla in massa skit i dämpen innan bess om man e orolig!hörde detta 4 dagar innan det började gälla då jag fått en flygande på ljudnivån=P
snackade då med bessgubbarna och de berättade-bara det inte låter,utseendet spelar ingen roll.
Vad egentligen vågar man trycka in i dämparen? Fick nedslag på min oxå nämligen. Hörde av en polare att han skulle köpa 'ljudämparbollar' å slänga ner i hans dämpare på sin hojj. Kan det passa till bilar oxå måntro'?
Ett skönt muller från ett 3tums system med 2 dämpare är ganska skönt och det stör sig varken bilprovningen på eller andra men sitter man och åker med helt system med endast 1 japsdämpare då får man skylla sig själv!
Det låter bra och är bara några decibel öve tillåtet. Men ingen som vet om man kan häva på en gammal dämpare och proppa den full med stålull elle nå isolering kanske? Har en gammal dämpare och en jävla massa stålull. Men tror att stålullen kommer bränna fast.. Någon som provat det?
Hehe det går med istortsett vad som helst, polaren besiktade sin FH16 (lastbil) med rakt 6" rör från turbon och fick nedslag på det, tryckte hela sidepipen full med en gammal madrass och det funkade.. Brann upp lagom när han var klar med besiktningen