4626
Sök

Vevhus ventilation.... Har jag gjort rätt?

Trucker
168 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
" Nu är n00ben igång igen "
Monterade en catch tank för vevhuset idag, den har 2 ingångar... Min bil har då 2 slangar ifrån då ventilkåpan, och ett ifrån vevhuset. Jag börjde fundera om jag nu sätter i bägge i tanken, borde de då inte bli mot tryck? Alltså att trycket inte har någon vägen att ta " vägen " så att säga.
Tänker jag rätt i att jag måste montera bägge dom 2 slangarna på 1 ingång, och den andra ska så att säga, ventilera. Eller är det bara att plugga in bägge i varsin ingång och köra på?

Jag har inte gjort någon ännu så.... väntar på svar så jag kan vara säker.

153 Inlägg
11 juli 2009
ena slangen går väl från insuget, som såfall suger ut övertrycket. du ska väl ha sluten vevhusventilation

Trucker
168 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Ne asså... det är 2 slangar som går ihop till 1 slang och sedan till insuget. Så jag antar att det ska vara 1 hål för trycket ska gå ut som du sa.

EDIT: Vad kan hända om trycket inte har någonstans att ta vägen?
Senast redigerat av Mattzzon (11 juli 2009)

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
11 juli 2009
Mattzzon skrev:
Ne asså... det är 2 slangar som går ihop till 1 slang och sedan till insuget. Så jag antar att det ska vara 1 hål för trycket ska gå ut som du sa.

EDIT: Vad kan hända om trycket inte har någonstans att ta vägen?

det blir över tryck i motorn och det mår den inte bra av...

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

Trucker
168 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Ok då har jag fått svar på min fråga kan man säga, då tackar jag för detta o ge mig ut o mekar lite smile

Trucker
168 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
En sak till bara när jag ändå är i farten, vi säger att jag bara låter gaserna gå rätt ut i luften.... de är la ingen fara så mer än att besiktningen sätter en 2.a på de OM man nu skulle ha de så när man åker in?

Livsnjutare (ibland å på helgerna)
228 Inlägg
11 juli 2009
nope ingen fara.. kan bli lite oljedimma på motorn bara..

4x4 is tha shit!

Trucker
168 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Tackar för grymt snabba svar, då vet jag hur jag ska göra iaf smile

347 Inlägg
12 juli 2009
Det kan börja lukta olja inne i kupén med.

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
13 juli 2009
Mattzzon skrev:
En sak till bara när jag ändå är i farten, vi säger att jag bara låter gaserna gå rätt ut i luften.... de är la ingen fara så mer än att besiktningen sätter en 2.a på de OM man nu skulle ha de så när man åker in?

nej nej nej det är ingen bra idé det kommer in fukt och annan skit som finns i luften å det är INTE bra.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

Trucker
168 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Ok de va bra att få veta. Har inte släppt på några slangar ännu så sätt, tog isär för att se hur de skulle kopplas men satt tebaxs de igen, måste fixa ventilation på tanken o sätta dit ett vanligt litet filter så trycket kan gå ut där. Sen plugga in bägge slangarna.
Tack igen för alla svar o tips.

Sök