3771
Sök

UPPDATERAD B230ft knackar/klickar ventilerna?

4 001 Inlägg
3 juni 2009
#21
XeptiQ skrev:
Andreas 940 skrev:
Mjo jag ska fixa det snarast, ringde till Volvo för att höra vad de tar för en justering men kom inte fram på telefon.

När jag vart bort till Volvo och fråga vad ventil spelet är efter de har ställt in den så ställer de 0.40 på in/ut men i boken står de 0.40 in och 0.45 ut tror jag eller om de vart tvärrt om.. men enligt Volvo så gick motorn mycket bättre med den inställningen.. :s skumt men sant..

Ni måste kolla med kamaxeltillverkaren vad det ska vara för ventilspel, ta t.ex folkraceshops kamaxlar så ska dom flesta av deras ha 0,20 - 0,25 i ventilspel

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Whatever :)
1 652 Inlägg
3 juni 2009
#22
Ah okej, de var bra för mig att veta de... haha... För jag har köpt mig en sats med L9 kammar till min 740 16v topp.. Men dem jag köpte kammarna av, vet de vad för spel jag ska ha då ? måste fråga haha vill ju att de ska bli riktigt

En fråga till fast från en polare..

Han hade en M kam i sin volvo 740 GL, men köpte en ny A kam och vill lägga i den. Detta är en orginal kam men är de samma inställning eller är den annorlunda?
Senast redigerat av XeptiQ (3 juni 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

-utan 940
1 728 Inlägg
3 juni 2009
#23
XeptiQ skrev:
När jag vart bort till Volvo och fråga vad ventil spelet är efter de har ställt in den så ställer de 0.40 på in/ut men i boken står de 0.40 in och 0.45 ut tror jag eller om de vart tvärrt om.. men enligt Volvo så gick motorn mycket bättre med den inställningen.. :s skumt men sant..

Vilken bok då? Enligt min Haynesbok ska det vara samma ventilspel på alla.
Menar du att de på Volvo lämnade ett större spel på avgasventilerna?
Det låter ju isåfall logiskt eftersom avgasventilerna blir varmare.

kolvas skrev:
Ni måste kolla med kamaxeltillverkaren vad det ska vara för ventilspel, ta t.ex folkraceshops kamaxlar så ska dom flesta av deras ha 0,20 - 0,25 i ventilspel

Enem ska ha 0,40 precis som original.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
3 juni 2009
#24
XeptiQ skrev:
Ah okej, de var bra för mig att veta de... haha... För jag har köpt mig en sats med L9 kammar till min 740 16v topp.. Men dem jag köpte kammarna av, vet de vad för spel jag ska ha då ? måste fråga haha vill ju att de ska bli riktigt

En fråga till fast från en polare..

Han hade en M kam i sin volvo 740 GL, men köpte en ny A kam och vill lägga i den. Detta är en orginal kam men är de samma inställning eller är den annorlunda?

Det är samma, de är därför folk säger att man inte behöver justera ventilspelet då man byter kam..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Whatever :)
1 652 Inlägg
4 juni 2009
#25
patrikhornfeldt skrev:
XeptiQ skrev:
Ah okej, de var bra för mig att veta de... haha... För jag har köpt mig en sats med L9 kammar till min 740 16v topp.. Men dem jag köpte kammarna av, vet de vad för spel jag ska ha då ? måste fråga haha vill ju att de ska bli riktigt

En fråga till fast från en polare..

Han hade en M kam i sin volvo 740 GL, men köpte en ny A kam och vill lägga i den. Detta är en orginal kam men är de samma inställning eller är den annorlunda?

Det är samma, de är därför folk säger att man inte behöver justera ventilspelet då man byter kam..

ah okej, men i mitt fall så lägger jag gärna ut ett par hundra extra för att få de inställda igen. har ju redan slipat in 8 nya ventiler i hans topp nu så lika bra att de blir riktigt:)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
4 juni 2009
#26
Andreas 940 skrev:
XeptiQ skrev:
När jag vart bort till Volvo och fråga vad ventil spelet är efter de har ställt in den så ställer de 0.40 på in/ut men i boken står de 0.40 in och 0.45 ut tror jag eller om de vart tvärrt om.. men enligt Volvo så gick motorn mycket bättre med den inställningen.. :s skumt men sant..

Vilken bok då? Enligt min Haynesbok ska det vara samma ventilspel på alla.
Menar du att de på Volvo lämnade ett större spel på avgasventilerna?
Det låter ju isåfall logiskt eftersom avgasventilerna blir varmare.

kolvas skrev:
Ni måste kolla med kamaxeltillverkaren vad det ska vara för ventilspel, ta t.ex folkraceshops kamaxlar så ska dom flesta av deras ha 0,20 - 0,25 i ventilspel

Enem ska ha 0,40 precis som original.

Jag kom över ett par arbetsböcker, den gröna sorten. mjo att de blir varmar hos avgasventilerna så 0.45 verkar logiskt men..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 juni 2009
#27
XeptiQ skrev:
patrikhornfeldt skrev:
XeptiQ skrev:
Ah okej, de var bra för mig att veta de... haha... För jag har köpt mig en sats med L9 kammar till min 740 16v topp.. Men dem jag köpte kammarna av, vet de vad för spel jag ska ha då ? måste fråga haha vill ju att de ska bli riktigt

En fråga till fast från en polare..

Han hade en M kam i sin volvo 740 GL, men köpte en ny A kam och vill lägga i den. Detta är en orginal kam men är de samma inställning eller är den annorlunda?

Det är samma, de är därför folk säger att man inte behöver justera ventilspelet då man byter kam..

ah okej, men i mitt fall så lägger jag gärna ut ett par hundra extra för att få de inställda igen. har ju redan slipat in 8 nya ventiler i hans topp nu så lika bra att de blir riktigt:)

Låter helt vettigt. Bara för att de inte behövs pga kambytet så vet man aldrig vad som kan ha hänt genom årens lopp wink

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Whatever :)
1 652 Inlägg
4 juni 2009
#28
så sant så smile hoppas de flesta kanske har lärt sig något av detta big_smile och tar nytta med för den delen haha :!

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
#29
Nagz skrev:
hej!

jag upptäckte här om dagen att min motorn på volvon knakcar/klickar som en diesel ungefär.
det är en b230ft. jag har nyligen satt i en annan kam men jag kollade inte ventilspelet då för jag fick inte tag på det.

när jag tar av locket på topplocket så knackar det ännumer. så det är nog nått med ventilerna.
tror ni att det kan vara att det är ett förstort ventilspel?

är det någon som vet vad ventilspelet ska var på min motorn?

mvh david

hej!

jag har kollat ventilspelet på motorn och det ligger såhär.
ventil:
1 0.35
2 0.45
3 0.40
4 0.35
5 0.40
6 0.40
7 0.35
8 0.35


jag undrar om det kan vara det som tickar ibland. det tickande ljudet kommer bara ibland och det spelar ingen roll om motorn är kall eller varm.. det ticker inte så fort så det kan bara va på en ventil det spökar på.

ventilspelet skall vara på kall motor 0.35 - 0.40

och på en ventil så är det ju 0.45.

hur ska jag göra? justera in det men nybricka? var får man tag på såna?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 juni 2009
#30
har du kollat om gummi-dämparna under tryckarna ser okej ut?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
#31
NITROUS skrev:
har du kollat om gummi-dämparna under tryckarna ser okej ut?

är det de på dessa toppar?
nej det har jag inte men hur gör jag det? lyfter jag av den lilla brickan som kammen trycker på?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 juni 2009
#32
Lyft väck tryckaren så sitter dom där under.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#33
NITROUS skrev:
Lyft väck tryckaren så sitter dom där under.

lite mera utförligt big_smile
e inte så duktig på hur en topp ser ut riktigt.

mvh david

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 juni 2009
#34
Du öppnar ventilkåpan, där ser du kammen som sitter fast i överfallen som du skruvar lös (kom ihåg att du måste momentdra muttrarna när du sätter ihop allt), därefter så ser du tryckarna. De runda "kopparna" som ligger ovanpå ventilskaften. Mellan tryckarna och ventilskaften ska de sitta gummiringar vars uppgift är att tryckarna och ventilskaften inte ska få direktkontakt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

39 Inlägg
20 juni 2009
#35
skulle tro att gummiringarna är helt stela som bakelit, bara o byta dessa små gummin....
dom blir sådana med tiden :-)  hårda :-(
motorn slamrar lite på låg belastning men stela gummin....
nya gummin blir det tyst :-)
ventil spelet på 0,45 är inga problem... men man kan ha utan svårigheter 0,30-0,35 på friska motorer.
jag kan hjälpa till med justering av ventiler här i skövde....har brickor i orginal storlekar :-)
slipade ventiler eller frästa säten kan kräva andra storlekar på brickor....eller annan bas cirkel på kam.

mvh jyrki

Turbo Tok :-)

Gasglad
3 244 Inlägg
15 juli 2009
#36
Jyrki skrev:
skulle tro att gummiringarna är helt stela som bakelit, bara o byta dessa små gummin....
dom blir sådana med tiden :-)  hårda :-(
motorn slamrar lite på låg belastning men stela gummin....
nya gummin blir det tyst :-)
ventil spelet på 0,45 är inga problem... men man kan ha utan svårigheter 0,30-0,35 på friska motorer.
jag kan hjälpa till med justering av ventiler här i skövde....har brickor i orginal storlekar :-)
slipade ventiler eller frästa säten kan kräva andra storlekar på brickor....eller annan bas cirkel på kam.

mvh jyrki

Mina gummiringar var som plast, bytte dem utan resultat :s
Senast redigerat av MrCarfreak (15 juli 2009)

//Carfreak

4 001 Inlägg
15 juli 2009
#37
MrCarfreak skrev:
Jyrki skrev:
skulle tro att gummiringarna är helt stela som bakelit, bara o byta dessa små gummin....
dom blir sådana med tiden :-)  hårda :-(
motorn slamrar lite på låg belastning men stela gummin....
nya gummin blir det tyst :-)
ventil spelet på 0,45 är inga problem... men man kan ha utan svårigheter 0,30-0,35 på friska motorer.
jag kan hjälpa till med justering av ventiler här i skövde....har brickor i orginal storlekar :-)
slipade ventiler eller frästa säten kan kräva andra storlekar på brickor....eller annan bas cirkel på kam.

mvh jyrki

Mina gummiringar var som plast, bytte dem utan resultat :s

Dom där gummiringarna monterar jag aldrig dit på en motor, dom blir som ni säger stenhårda och trillar sönder.

Det är inte säkert att det är ventilerna som tickar, på B230 är det inte ovanligt att kolvbultarna orsakar lite tick-ljud på låga varv.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Gasglad
3 244 Inlägg
15 juli 2009
#38
kolvas skrev:
MrCarfreak skrev:
Jyrki skrev:
skulle tro att gummiringarna är helt stela som bakelit, bara o byta dessa små gummin....
dom blir sådana med tiden :-)  hårda :-(
motorn slamrar lite på låg belastning men stela gummin....
nya gummin blir det tyst :-)
ventil spelet på 0,45 är inga problem... men man kan ha utan svårigheter 0,30-0,35 på friska motorer.
jag kan hjälpa till med justering av ventiler här i skövde....har brickor i orginal storlekar :-)
slipade ventiler eller frästa säten kan kräva andra storlekar på brickor....eller annan bas cirkel på kam.

mvh jyrki

Mina gummiringar var som plast, bytte dem utan resultat :s

Dom där gummiringarna monterar jag aldrig dit på en motor, dom blir som ni säger stenhårda och trillar sönder.

Det är inte säkert att det är ventilerna som tickar, på B230 är det inte ovanligt att kolvbultarna orsakar lite tick-ljud på låga varv.

okej, min är i princip tyst på låga varv men börjar ticka på högre.. är inte lager eller något sådant för det är genomgånget.

//Carfreak


Sök