2262
Sök

Besiktning imorgonbitti - SAAB 9-3 2.0T steg 3 - dra ut säkring?

584 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
#1
Joo tänkte kolla om de e smart att dra säkringen o bara köra på GLT när ja besiktiar?
Har ett steg 3maptun i kärran.. Vilken säkring är de ja ska ta ur?

Bilen är en SAAB 9-3 2.0T årsm - 99

Nån mer som gjort så?


593 Inlägg
21 juli 2009
#2
Eddie_Boy skrev:
Joo tänkte kolla om de e smart att dra säkringen o bara köra på GLT när ja besiktiar?
Har ett steg 3maptun i kärran.. Vilken säkring är de ja ska ta ur?

Bilen är en SAAB 9-3 2.0T årsm - 99

Nån mer som gjort så?

Strunta i att ta ur säkringen, kan bli problem me motorlamapan då om ngt mer är kopplat på samma tråd..

Dra kontakten till magnetventilen istället, de har ja gjort flera ggr och de har fung. hittils..

mvh

741 Inlägg
21 juli 2009
#3
Jag besiktigade min förra 9k Aero steg 3 utan problem, det enda jag gjorde var att plocka bort laddtrycksmätaren för det tycker dom nog känns lite misstänksamt isåfall..

Men han frågade mig om bilen var trimmad, vad tror han att jag ska svara på det?

Men det kan ju också va så att han blir ännu mer misstänksam om han märker att bilen knappt laddar överhuvdtaget så..

584 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
#4
epapower skrev:
Eddie_Boy skrev:
Joo tänkte kolla om de e smart att dra säkringen o bara köra på GLT när ja besiktiar?
Har ett steg 3maptun i kärran.. Vilken säkring är de ja ska ta ur?

Bilen är en SAAB 9-3 2.0T årsm - 99

Nån mer som gjort så?

Strunta i att ta ur säkringen, kan bli problem me motorlamapan då om ngt mer är kopplat på samma tråd..

Dra kontakten till magnetventilen istället, de har ja gjort flera ggr och de har fung. hittils..

mvh

okej vad e de som kan göra att motorlampan tänds isåfalll?

Läste på ngt annat ställe att de var lätt för besiktinigsgubben att se om man dragit ur magnetventilen?


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
21 juli 2009
#5
Jag drog ur APC-säkringen när jag hade min NG900 Turbo på vintern, ingen motorlampa, pröva så får du se om det tänds något på din.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

584 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
#6
discokapten skrev:
Jag drog ur APC-säkringen när jag hade min NG900 Turbo på vintern, ingen motorlampa, pröva så får du se om det tänds något på din.

yes ska ut o prova nu smile


584 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
#7
Vilken av dessa säkringar är de ja letar efter?  http://www.saabnet.com/tsn/faq/fuses9-3.html


BMW fantast
1 172 Inlägg
21 juli 2009
#8
tror inte dom kommer märka att du har steg 3 endå.. så liten runda dom ska köra så kvittar det... vartannan saab är chippad och itne fan klabbar dom ägarna med att tra säkringar... gjorde inte jag på min 93 aero och inte farsan på sin 95 aero heller.... hade även laddtycksmätaren synlig..

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

1 019 Inlägg
21 juli 2009
#9
Eddie_Boy skrev:
Vilken av dessa säkringar är de ja letar efter?  http://www.saabnet.com/tsn/faq/fuses9-3.html

Säkring nr 13 i motorrummet märkt "APC". Det ger inte tänd motorlampa att rycka den säkringen.


Gasglad
295 Inlägg
21 juli 2009
#10
Körde igenom med min trimmade V40 i vintras, inte ett ord sa dem. Varken nerställt ladd eller dragna säkringar. Dock hänger ju det mesta på hur trimmad bilen är och vad man får för besiktningman.


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
21 juli 2009
#11
Fast det finns skräckexempel om folk som fått föreläggande om reg.bes med trim motsvarande steg 3, så varför chansa?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

German Engineering
9 083 Inlägg
21 juli 2009
#12
En bekant till mig har en Saab 9-3 Aero Coupé -01 med steg 3 chip från Maptun, klarade besiktningen utan anmärkning. De har inte ens frågat om bilen är trimmad eller om laddtrycksmätaren vid a-stolpen.

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

402 Inlägg
21 juli 2009
#13
Har besiktat min bil utan problem i flera år, med olika besiktningsgubbar, de är
aldrig nån som sagt nåt varken om laddtrycksmätare,öppen dump eller bsr-emblem
på bilen. Den behöver ju inte va vråltrimmad bara för att man har laddmätare i stolpen.
De är klart, har du så vråltrimmat så gubben skiter på sej när han provkör, så kanske
de är bäst att ställa ner lite?tongue
Senast redigerat av Pinnenpabacken (21 juli 2009)


Living the good Life!
585 Inlägg
21 juli 2009
#14
Pinnenpabacken skrev:
Har besiktat min bil utan problem i flera år, med olika besiktningsgubbar, de är
aldrig nån som sagt nåt varken om laddtrycksmätare,öppen dump eller bsr-emblem
på bilen. Den behöver ju inte va vråltrimmad bara för att man har laddmätare i stolpen.
De är klart, har du så vråltrimmat så gubben skiter på sej när han provkör, så kanske
de är bäst att ställa ner lite?tongue

Instämmer, besiktade min igår och besiktnings mannen frågade mig ifall den va chippad och jag sa jag självklart och så tog vi en tur tillsammans, han steg ut ur bilen med ett smile, sålänge den passerar med fina avgasvärden händer det inget, men som sagt är den inte vråltrimmad är det inget och vara rädd för...

When the flag drops, the Bullshit stops.

584 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#15
god morgon allesammans smile drog ur säkringen och besiktiade för en timme sen.. Gick fint, enda ja skulle göra var att ställa upp ljusena lite smile



Sök