3729
Sök

Svänghjul 850 960 Lika?

247 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
#1
Nu måste jag ta reda på om man kan få på 850 svänghjul på en 960, och att det ska funka? meningen är att jag ska köra med 707 tryckplatta och zinter, men det passar inte på 960 svänghjul som visade sig ha samma tryckplatta som Volvo 940!

247 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
#2
Kan till lägga att det är samma vevaxelgivare!!! om det hjälper någon!

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juli 2009
#3
absolute_teddan skrev:
Nu måste jag ta reda på om man kan få på 850 svänghjul på en 960, och att det ska funka? meningen är att jag ska köra med 707 tryckplatta och zinter, men det passar inte på 960 svänghjul som visade sig ha samma tryckplatta som Volvo 940!

707 passar ju inte heller på 850 svänghjul...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

247 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#4
torpis skrev:
absolute_teddan skrev:
Nu måste jag ta reda på om man kan få på 850 svänghjul på en 960, och att det ska funka? meningen är att jag ska köra med 707 tryckplatta och zinter, men det passar inte på 960 svänghjul som visade sig ha samma tryckplatta som Volvo 940!

707 passar ju inte heller på 850 svänghjul...

jo med viss modifikation. passar inte direkt men nästan

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
17 juli 2009
#5
Är det omstiftning som behövs ?

Mvh


Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juli 2009
#6
Equinox skrev:
Är det omstiftning som behövs ?

Mvh

samt justering för rätt lamelltjocklek...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 824 Inlägg
17 juli 2009
#7
torpis skrev:
Equinox skrev:
Är det omstiftning som behövs ?

Mvh

samt justering för rätt lamelltjocklek...

jag körde med 707 tryckplatta och 850 r lamell på min v70 och det stiftade jag bara om samt balanserade men det kanske beror på vilken lamell man ska köra med?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juli 2009
#8
Christian S skrev:
torpis skrev:
Equinox skrev:
Är det omstiftning som behövs ?

Mvh

samt justering för rätt lamelltjocklek...

jag körde med 707 tryckplatta och 850 r lamell på min v70 och det stiftade jag bara om samt balanserade men det kanske beror på vilken lamell man ska köra med?

man bör svarva av 0.7mm på svänghjulet för den kombon. (alltså sänka in tryckplattan närmare svänghjulet.  jag sköt två sådana lameller, kanske pga jag inte svarvat mitt svänghjul...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 824 Inlägg
18 juli 2009
#9
torpis skrev:
Christian S skrev:
torpis skrev:
samt justering för rätt lamelltjocklek...

jag körde med 707 tryckplatta och 850 r lamell på min v70 och det stiftade jag bara om samt balanserade men det kanske beror på vilken lamell man ska köra med?

man bör svarva av 0.7mm på svänghjulet för den kombon. (alltså sänka in tryckplattan närmare svänghjulet.  jag sköt två sådana lameller, kanske pga jag inte svarvat mitt svänghjul...

ok för ingen som jag känner som kör med den kombinationen har gjort det vad jag vet och jag har inte hört att nån av dom har haft några problem med kopplingen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
19 juli 2009
#10
Ett 850 svänghjul, från en turbomotor (ganska litet i jämnförelse mot 960 dubbelmasse) passar bolt on på 960 motorn, och ja det är samma vevaxelgivare, sen går även 850 lamellen från t ex en R på M90 lådan, nu vet jag inte vad du hade tänkt göra för något men det svänhjulet passar ialf, vet inte hur sugmotorns ser ut, men jag utgår ifrån att du snackar 960 med överladdning och att det är vitmotor i 960in ??

Mvh S.Österdahl

64 Inlägg
29 juli 2009
#11
Ni säger att man måste balancera och stiffta om om man ska ha de på 850 svänghjul.. hur gör man de då?


Pan
29 juli 2009
#12
Jag har ett lättat enkelmassesvänghjul. Kombinerat med ett förlängt utrampningslager. Men jag har inga styrstift på behövs dessa?? Eller vad menas det egentligen med att stifta om tongue Man är ju självlärd så ibland sviker ju kunskaperna..

402 Inlägg
29 juli 2009
#13
Pan skrev:
Jag har ett lättat enkelmassesvänghjul. Kombinerat med ett förlängt utrampningslager. Men jag har inga styrstift på behövs dessa?? Eller vad menas det egentligen med att stifta om tongue Man är ju självlärd så ibland sviker ju kunskaperna..

Styrstift har man (enligt va jag fått lära mej) av två anledningar: Dels för att få en exaktare
inpassning av svänghjul/vevaxel, svänghjul/tryckplatta, samt för att undvika ev. "glapp" i bult-
hålen som kan medföra att bultarna "slås av" om de skulle bli någon form av "vridning" för att
bultarna inte orkar hålla tryckplatta/svänghjul 100% stilla pga. "glappet" i bulthålen.mvh.smile
PS: Omstiftning antar jag att man gör om man byter ex tryckplatta och de bef stiften inte
passar den nya tryck plattan. DS
Senast redigerat av Pinnenpabacken (29 juli 2009)


10 287 Inlägg
29 juli 2009
#14
Stiften styr bara. Dom kan inte bära några krafter - dom skulle skjuvas av direkt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

402 Inlägg
29 juli 2009
#15
Sharky skrev:
Stiften styr bara. Dom kan inte bära några krafter - dom skulle skjuvas av direkt.

/Göran

Enligt KG volvotrimning, så stiftade dom svänghjulet mot vevaxeln på min gamla B30-motor
enbart för att inte bultarna skulle kunna "skjuvas" av. De är därifrån jag fått dom uppgifterna.
Sorry, om jag har fel, så har dom också fel.mvh.smile


10 287 Inlägg
29 juli 2009
#16
Större delen av kraften skall bäras upp av friktionen mellan svänghjul och vevaxel. Jag frågade Linkan på Magnum Racing om detta en gång i tiden och han sa att monterar man ordentligt så behövs inga stift och slarvar man så hjälper inga stift i hela världen.
(för tydlighets skull skall jag tillägga att jag frågade om min B234 motor som han gjorde alla mekaniska arbeten på. Och den byggdes med världskrigs-standard)

/Göran


Pinnenpabacken skrev:
Sharky skrev:
Stiften styr bara. Dom kan inte bära några krafter - dom skulle skjuvas av direkt.

/Göran

Enligt KG volvotrimning, så stiftade dom svänghjulet mot vevaxeln på min gamla B30-motor
enbart för att inte bultarna skulle kunna "skjuvas" av. De är därifrån jag fått dom uppgifterna.
Sorry, om jag har fel, så har dom också fel.mvh.smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök