2845
Sök

Koppla dubbla batterier

14 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#1
är det ngn som vet hur man kopplar dubbla batterier?
tänkte ha batteri 2 enbart för stereo fast det ska laddas av generatorn

if speed kills im gonna live forever STAY OFFROAD

21 761 Inlägg
1 augusti 2009
#2
När man vill ha det på det sättet så använder man sig av ett skiljerelä. Relät separerar batterierna när motorn är avslagen, men när motorn är igång (och generatorn laddar) så laddas båda batterierna upp. smile

Exempel på skiljerelä: www.webshop.bertilssonautoelectronics.s … uctid=2209

14 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#3
tack för det,då ska jag beställa 1 sånt + 1 optima batteri

if speed kills im gonna live forever STAY OFFROAD

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 augusti 2009
#4
Drönirettab skrev:
När man vill ha det på det sättet så använder man sig av ett skiljerelä. Relät separerar batterierna när motorn är avslagen, men när motorn är igång (och generatorn laddar) så laddas båda batterierna upp. smile

Exempel på skiljerelä: www.webshop.bertilssonautoelectronics.s … uctid=2209
Synd att dom klarar så lite ström bara... Fast man kanske kan parallellkoppla 2 eller 3 st för o kunna ta ut lite mer effekt...
Senast redigerat av henke_99 (2 augusti 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
2 augusti 2009
#5
Det där är ett ganska kraftigt relä, de flesta "vanliga" skiljerelän är klenare faktiskt. smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 augusti 2009
#6
Men jag behöver nåt som klarar 400A minst. annars lär min vinsch elda upp det ganska snabbt...

Edit: Men för "vanliga" behov, lite stereopoppande o så så duger det alldelse utmärkt:P
Senast redigerat av henke_99 (2 augusti 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
2 augusti 2009
#7
Så vinschen är alltså kopplad på extrabatteriet?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 augusti 2009
#8
Den är kopplad på båda, (ett 80ah på varje sida under huven, parallelkopplade) för att jag ska ha tillräckligt med ström under lite längre stund oxå. Det ihop med en 160A generator. Men vore inte fel att kunna koppla bort ena, så man säkert kan starta om man får för sig o poppa med stereon nån kväll...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
2 augusti 2009
#9
Jag kollade litegrann på nätet om detta med vinschar och relän, det verkar som att man har solenoider istället för relän eftersom det inte brukar finnas tillräckligt kraftiga relän för vinschar. Men det ska inte vara vilka solenoider som helst heller, de ska vara speciellt gjorda för kontinuerligt bruk.

Bäst är nog att höra med ställen som säljer tillbehör för jeepar och liknande, 4x4-klubbar borde också ha bra info tycker jag. smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 augusti 2009
#10
Drönirettab skrev:
Jag kollade litegrann på nätet om detta med vinschar och relän, det verkar som att man har solenoider istället för relän eftersom det inte brukar finnas tillräckligt kraftiga relän för vinschar. Men det ska inte vara vilka solenoider som helst heller, de ska vara speciellt gjorda för kontinuerligt bruk.

Bäst är nog att höra med ställen som säljer tillbehör för jeepar och liknande, 4x4-klubbar borde också ha bra info tycker jag. smile
Japp. Det besvärliga när grejerna börjar bli lite mer "special" är att prislappen brukar förändras därefter... Så jag kommer nog fortsätta köra paralellkopplat... Spelar man itne så våldsamt med stereon så räcker min ström ett bra tag...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
2 augusti 2009
#11
Du skulle iof kunna ha ett extra batteri som är fristående och styra laddningen manuellt med hjälp av skiljerelä, då används bara relät när du själv kopplar in det. Fast då gäller det att komma ihåg att inte ha relät tillslaget när du kör vinschen förstås, även komma ihåg att koppla in det för laddningens skull. smile

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
2 augusti 2009
#12
pallar din generator att ladda 2st batterin då?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

7 274 Inlägg
2 augusti 2009
#13
Sherlia skrev:
pallar din generator att ladda 2st batterin då?
En generator kan klara av att ladda 100 batterier sålänge man inte förbrukar mer än vad generatorn kan ge.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 augusti 2009
#14
Brains skrev:
Sherlia skrev:
pallar din generator att ladda 2st batterin då?
En generator kan klara av att ladda 100 batterier sålänge man inte förbrukar mer än vad generatorn kan ge.
Precis. Och som jag skrivit tidigare så levererar min generator 160A... Så den laddar utan problem upp mina batterier på hyfsad tid...

När jag kör omkring i skogen så har jag dessutom inte lamporna tända, så då slösar det ingen ström dit heller.
Senast redigerat av henke_99 (2 augusti 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

152 Inlägg
2 augusti 2009
#15
Det där var nog en sanning med modifikation...
En 100 A generator klarar att ladda c:a 120% av sin märkeffekt,sen blir det interna motståndet i batterierna så stort att det aldrig blir fulladdat (bly/syrabatterier då alltså). Resultat: Taskig ork över längre tid,och kortare livslängd på batterierna.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

14 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#16
summit racing har mycket grejor till offroadfordon till hyfsade priser
köpte mina xljus där,1300 ink frakt å jag kommer aldrig mer att köpa bosch/hella igen
är 21 års garanti på KC,även på glödlamporna

if speed kills im gonna live forever STAY OFFROAD


Sök